رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 556789

اخبار خوزستان و چاه فراموشی سیستان و بلوچستان

ساعت 24- درحالی که شهروندان سیستان و بلوچستانزیر تیغ کرونای مهار ناشدنی بودند و هستند و روزانه دهها نفر در این استان به دلیل فقدان امکانان وزیر ساخت های درمان جان خود را ا زدست می دادند قطع برق و کمبود آب در خوزستان و اعتراض های خوزستانی ها خبرهای سیستان و بلوچستان را به چاه فراموشی پرتاب کرد. واقعیت اما این است که این استان راهبردی ایران که با افغانستان و پاکستان هم مرز است از نظر شاخص های اقتصادی و اجتماعی یکی از بحرانی ترین استانهای ایران به حساب می آید.

کرونا
dir="RTL" style="text-align:right">سال پیش بود که معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از وضعیت استان سیستان‌وبلوچستان تهیه و منتشر کرد که در آن شاخص‌های فقر و نابرابری این استان با دیگر استان‌ها اندازه‌گیری و مقایسه شده بود. در مقدمه این گزارش آمده است مطالعات منطقه‌ای در سطح استان‌های کشور نشان می‌دهد به طور کلی با حرکت از سمت غرب کشور به سمت استان‌های شرقی، بر میزان توسعه‌نیافتگی و محرومیت افزوده می‌شود. سنجش وضعیت استان‌های شرقی و جنوب‌شرقی در زمینه شاخص‌های توسعه‌یافتگی، گواهی بر این ادعاست. استان سیستان‌وبلوچستان مستقر در جنوب‌شرقی کشور نیز غالبا در مطالعات سنجش شاخص‌های توسعه که در سال‌های گذشته انجام شده، سربلند نبوده و در بسیاری از شاخص‌ها، همواره پایین‌ترین رتبه کشوری را از آن خود کرده است. در این گزارش به طور مثال شاخص‌های فقر نشان داده شده است: «حمایت‌های رفاهی استان با رشد قابل توجه خانوارهای مستمری‌بگیر کمیته امداد و بهزیستی طی سال‌های اخیر مواجه بوده است. تعداد خانوارهای مستمری‌بگیر نهادهای حمایتی استان از ۲۴۴۶ خانوار در سال ۱۳۸۰ با رشد قابل توجه ۱۶۱ درصدی به ۷۹۹۲ خانوار در سال ۱۳۹۰ و در سال ۱۳۹۶ به ۸۴۹۸ خانوار رسیده است. همچنین بررسی آمار نشان می‌دهد که به طور متوسط حدود یک‌سوم خانوارهای استان سیستان‌وبلوچستان تحت پوشش کمیته امداد هستند که این نسبت در شهرستان‌هایی مانند دلگان و ‌هامون به بیش از ۵۱ درصد نیز می‌رسد که عمق فقر و محرومیت را در این شهرستان‌ها نشان می‌دهد.

واقعیت این است که اندازه فقر و توسعه نایافتگی تاریخی این استان در همه دهه های پس از انقلاب وحتی پیش از آن وو احساس تبعیض مردم بردبار این استان بر رنج شهروندان می افزاید. آیا دولت سیزدهم کخ رییس آن همانند محمود احمدی نژاد در سخنانش به مقوله عدالت ورفع محرومیت بیشتر از سایرکاندیداها توجه داشت می تواند با توجه به کمبودهای مالی کشور و بودجه دارای کسری بزرگ به سیستان و بلوچستان بیشتر از روسای جمهوری اسلامی پس از جنگ رسیدگی کند. یادمان باشد کاهش خبرهای مرتبط با گرفتاری مردم این استان به معنای حل شدن مسایل آنها نیست. این امر نشان می‌دهد فقرزدایی کار سختی است و به جای شعار و وعده، نیاز به راهکارهای کارشناسی دارد. امید است دولت‌های بعدی درایران با هر گرایش سیاسی و اقتصادی راه و چاه فقرزدایی و برطرف کردن و کاهش نابرابری‌ها را بیاموزند و این بخش از میهن ارجمند را از گرداب تهیدستی رها سازند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها