رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566438

سهم گرانفروشی از نابسامانی بازار چقدر است؟

ساعت24- معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران با بیان اینکه سهم گران فروشی از عدم تعادل بازار ۵ درصد است، گفت: طی ۶ ماهه نخست سال، عدم درج قیمت پنج درصد نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته کاهش داشته‌اند.

html>

بهنام نیک‌منش ضمن اعلام آمار بازرسی‌های شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: طی ۶ ماهه نخست امسال، حدود یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۱۶۵ فقره بازرسی از صنوف توسط بازرسان اتاق های اصناف سراسر کشور انجام شد که ۱۷ درصد نسبت به شش ماه نخست سال ۱۳۹۹ افزایش داشت.

وی ادامه داد: میزان جرائم تعیین شده برای صنوف متخلف نیز با توجه به دفعات و تکرار تخلفات میزان جرائم ممکن است از دو تا پنج برابر افزایش یابد.

به گفته معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، از ابتدای سال تا پایان شهریور، ۸۶ هزار و ۱۴۷ فقره شکایت مردمی دریافت شده که از این تعداد ۸۲ هزار و ۷۲۳ فقره قابل پیگیری بوده است که ۱۹ درصد از آن منجر به رضایت شاکی شده، ۳۱ درصد تخلف و ۳۴ درصد غیر متخلف تشخیص داده شده‌اند و ۱۶ درصد باقی مانده از این شکایات در دست بررسی است.

نیک منش اظهار کرد: عدم درج قیمت، پنج درصد و عدم صدور فاکتور رسمی نیز ۲۴ درصد نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته کاهش داشته‌اند و این آمار نشان دهنده منضبط شدن صنوف در تعامل با مردم و رعایت اصل مشتری مداری بوده و البته تشدید بازرسی های به عمل آمده توسط اتاق های اصناف نیز موثر بوده است.

وی ادامه داد: گزارش‌ها از بروز عدم تعادل در بازار و هزینه تمام شده تولید و متغیرهای قیمتی در جریان زنجیره ارزش کالا از تامین تا توزیع، حاکی از سهم کمتر از پنج درصدی برای گران‌فروشی و سهم بیش از ۹۵ درصدی برای گرانی مستمر کالاها است و گزارش مرکز آمار مبنی بر افزایش ۶۲ درصدی هزینه اقلام خوراکی و آشامیدنی در پایان تابستان سال جاری مؤید گرانی کالا از مرحله تامین است.

نیک منش تصریح کرد: با توجه به شرایط بازار و سیاست‌های ستاد تنظیم بازار در مقاطع مختلف زمانی، مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، قند و شکر، برنج، حبوبات، نان، روغن خوراکی، خرما و سیمان از جمله کالاهای اولویت دار بازرسی بوده‌اند.

معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران افزود: اتاق های اصناف سراسر کشور علیرغم اینکه منابع محدودی در اختیار دارند، توانسته‌اند میزان بازرسی‌ها را افزایش دهند. همچنین در این مسیر از نیروهای بسیج و بازرسان افتخاری در کشف تخلفات بهره‌مند شده‌ایم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها