رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 567175

اتحادیه آفریقا عضویت سودان را تعلیق کرد

ساعت24-پس از کودتای ارتش سودان و زندانی شدن نخست‌وزیر این کشور، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا رسما اعلام کرد که عضویت سودان در این اتحادیه به حال تعلیق درآمده است.

html>

اتحادیه آفریقا، بعداز ظهر امروز (چهارشنبه)، اعلام کرد که تمام فعالیت‌های سودان را تعلیق کرده است.

بر اساس اعلام صفحه رسمی شورای امنیت و صلح اتحادیه آفریقا در شبکه توئیتر، این تصمیم پس از سرنگونی دولت مدنی سودان و کودتای ارتش این کشور صورت گرفته است.

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا با اعلام نگرانی عمیق از کودتای نظامی در کشور سودان، اعلام کرد که اقدامات «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی این کشور روند گذار دولت سودان را با مشکل مواجه می‌سازد و سودان را در گرداب خشونت غرق خواهد کرد.

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا همچنین اقدام ارتش سودان در به دست گرفتن قدرت را محکوم و تغییرات غیرقانونی در دولت این کشور را رد کرد.

این شورا اقدامات عبدالفتاح البرهان نیز را اهانت به ارزش‌های مشترک و معیارهای دموکراتیک اتحادیه آفریقا دانست و ارتش سودان را به لزوم احترام به وظایف قانونی و ایجاد شرایطی مناسب برای روند موفق انتقال دولت تشویق کرد.

اتحادیه آفریقا ادامه داد: «ما تمامی طرف‌های سودان را به پایبندی به اجرای تمامی مواد قانون اساسی و توافق "جوبا" تشویق می‌کنیم و از تمام طرف‌ها می‌خواهیم که به منافع کلان کشور و مردم اولویت دهند و به حفظ آرامش متعهد باشند».

شورای صلح و امنیت افزود: «ما از تمامی طرف‌های سودان می‌خواهیم که تغییرات دموکراتیک را نجات دهند و به یک راهکار پایدار برای چالش‌ها دست یابند. اعلام سیاسی و قانون اساسی تنها روش قابل اجرا در سودان است و ما بر لزوم اجرای روند گذار به رهبری جامعه مدنی و به صورت توافقی تأکید داریم و از آزادسازی "حمدوک" استقبال می‌کنیم. ما خواستار آزادی فوری و غیرمشروط تمامی افراد بازداشت‌شده هستیم».

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا همچنین تصمیم گرفته است که با هدف ایجاد یک راهکار برای بحران سیاسی سودان، هیأتی به این کشور اعزام کند.

سودان در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین ۱۳۹۸) پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، شاهد عزل «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق به دستور ارتش بود.

این کشور از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ (۳۰ مرداد ۱۳۹۸) وارد مرحله انتقالی شد که قرار بود به مدت ۵۳ ماه ادامه یابد و در اوایل سال ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود؛ اما دوشنبه، رسانه‌ها از کودتای نظامی در سودان و بازداشت نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند.

ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا در سودان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد و مدعی شد: «ما تأکید می‌کنیم که نیروهای مسلح به انتقال دموکراتیک تا واگذاری قدرت به یک دولت منتخب ادامه خواهند داد.آن‌چه که در کشور در جریان است، آینده سودان را تهدید می‌کند».

در واکنش به اظهارات رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان، وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد که این اظهارات موید وقوع یک کودتای نظامی در کشور است. بنا بر اعلام وزارت اطلاع‌رسانی سودان، عبدالله حمدوک پس از امتناع از صدور بیانیه‌ای در حمایت از کودتای نظامی به مکانی ناشناس منتقل شده است. نیروهای نظامی سودان، حمدوک را تحت حصر خانگی قرار داده‌اند و وی را وادار کرده‌اند تا یک بیانیه‌ در حمایت از آنها صادر کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها