رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 584402

بازخوانی پرونده یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های تاریخ لیگ

یک مقام ارشد: دولت میخواست تراکتور قهرمان شود

ساعت24-سال‌هاست شایعاتی مبنی بر حمایت فدراسیون فوتبال، دولت یا حاکمیت از یک تیم خاص در فوتبال ایران به گوش می‌رسد. این شایعات بیشتر حول و حوش دو تیم استقلال و پرسپولیس مطرح می‌شود و گاهی هم سپاهان؛ آن زمانی که طلایی‌پوشان در لیگ یکه‌تازی می‌کردند. مدیران و پیشکسوتان و هواداران سرخابی رقیب را به داشتن حمایت متهم می‌کنند و برخی تیم‌های شهرستانی می‌گویند هر دو تیم استقلال و پرسپولیس از مواهب غیبی بهره‌مند می‌شوند.

html>

تا به امروز هیچ سند رسمی در رابطه با حمایت از سرخابی‌ها به دست نیامده و هیچ مقام رسمی چنین چیزی را تایید نکرده. با این حال زمستان سال گذشته یک مقام رسمی ورزش ایران از تلاش برای کمک به یک تیم پرده برداشته است که در نوع خود جالب توجه است. با توجه به سالروز آن بازی معروف بازخوانی آن روایت خالی از لطف نیست.
این مقام رسمی که نخواست نامی از او برده شود حین گفت‌وگو و در پاسخ به این سوال که آیا هیچ‌وقت شخصی از دولت یا حاکمیت تلاشی برای موفقیت دو تیم استقلال و پرسپولیس کرده یا خیر، پاسخ داد: نه چنین چیزی نبوده اما شاید جالب باشد بدانید یک بار دولت علاقه داشت یک تیم به مقام قهرمانی لیگ برسد اما نشد!
این مقام ارشد ورزش تعریف کرد در سال ۹۴ و در تاریخ ۲۵ اردیبهشت قرار بود تراکتور در تبریز به مصاف نفت تهران برود و در صورت پیروزی می‌توانست برای نخستین‌بار قهرمان لیگ شود. چند روز قبل از بازی از طرف دولت تماسی با مقامات فدراسیون فوتبال در مورد شرایط بازی گرفته شد. این شخص ادامه داد: مقامات دولت سوال کردند آیا می‌شود به نحوی به تراکتور کمک کرد تا به عنوان قهرمانی برسد؟ دلیل تقاضای آنها این بود که حسن روحانی رییس‌جمهور وقت قرار بود چند روز بعد از آن مسابقه در سفری استانی راهی تبریز شود و مقامات می‌خواستند حال و هوای شهر مثبت باشد و شور و نشاط مردم در سفر استانی رییس‌جمهور بیشتر شود. فرد مطلع که با خبرنگار روزنامه اعتماد گفت‌وگو می‌کرد گفت مقامات فدراسیون به آنها گفتند چنین چیزی ممکن نیست و کسی نمی‌تواند در نتیجه بازی دخالتی داشته باشد؛ مخصوصا اینکه تیم نفت تهران هم شانس قهرمانی دارد. با این حال مقامات فدراسیون با علیرضا فغانی داور بازی گفت‌وگویی خصوصی ترتیب دادند و از او خواستند با نهایت دقت بازی را قضاوت کند و مخصوصا مراقب باشد سوت اشتباه علیه تراکتور نزند.
بازی تراکتور و نفت در هفته پایانی لیگ برگزار شد و اتفاقاتی عجیب باعث شد درنهایت نه تراکتور و نه نفت به مقام قهرمانی نرسند. شاگردان تونی در ابتدا سه بر یک از حریف پیش افتادند اما تیم نفت با زدن دو گل به تراکتور بازی را به تساوی کشاند. همان زمان در ورزشگاه یادگار امام تبریز شایع شد که سپاهان نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده دو تیم با تساوی دو - دو مقابل سایپا متوقف شده و تراکتور با نتیجه تساوی سه - سه با نفت به قهرمانی لیگ رسیده. تمام اعضای تیم و هواداران برای مدتی قابل توجه جشن قهرمانی بر پا کردند اما در نهایت معلوم شد سپاهان مساوی نکرده و برنده از زمین بازی خارج شده و به مقام قهرمانی رسیده است.
به دلیل شکل‌گیری آن شایعه عجیب در مورد تساوی سپاهان و قطع خطوط ارتباطی برای دقایقی طولانی در ورزشگاه یادگار امام گمانه‌زنی‌ها به این سمت رفت که توطئه‌ای علیه تراکتور شکل گرفته تا مانع از رسیدن این تیم به مقام قهرمانی شود. برخی شیطنت‌ها هم به این شایعات دامن زد و حتی پای مسائل قومی و تجزیه‌طلب‌ها هم به ماجرا باز شد.
حال بعد از گذشت ۶ سال از آن روز تاریخی و عجیب در فوتبال ایران می‌توان با قاطعیت گفت نه تنها هیچ توطئه‌ای برای جلوگیری از موفقیت تراکتور وجود نداشته که شاید برای یکی از معدود دفعات عده‌ای در دولت خواستار موفقیت یک تیم و آن هم تراکتور بوده‌اند. البته با توجه به نتیجه به دست آمده می‌توان گفت نه داور بازی و نه مقامات فدراسیون وقت هیچ کمکی به برآورده شدن نظر دولت انجام ندادند و البته مدیران باشگاه تراکتور و بازیکنان هم هیچ کدام از چنین چیزی مطلع نبودند. فغانی در آن بازی آندو تیموریان از تراکتور را اخراج کرد و در یک صحنه می‌توانست برای تیم تبریزی اعلام پنالتی کند که این کار را انجام نداد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها