رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584905

حقایقی خواندنی که شاید چیزی از آن‌ها نشنیده باشید

ساعت24-گفته می‌شود در آینده ممکن است میزان پلاستیک در طبیعت از ماهی‌های درون اقیانوس‌ها هم بیشتر شود.

خبر
html>

دنیا جای بزرگ و فوق العاده‌ای مملوء از حقایقی است که اصلاً از وجودشان خبر نداریم. مثلاً اگر موش ماده‌ای در دوران بارداری دچار یک مشکل پزشکی ناگهانی شود، جنین آن سلول‌های بنیادی خود را مأمور درمان موش مادر می‌کند، امری که احتمال زنده ماندن جنین را هم بیشتر می‌سازد. سلول‌های بنیادی جنین در بدن مادران انسان هم یافت شده اند که علم به آن‌ها «میکرو کایمریزم» می‌گوید.

با حقایقی خواندنی درباره‌ی دنیا همراه باشید.

۱- وقتی صورت با آب تماس پیدا می‌کند، ضربان قلب پایین می‌آید

حقایقی خواندنی که شاید چیزی از آن‌ها نشنیده باشید

ما انسان‌ها همچون دیگر پستانداران، در زیر آب قادر به تنفس نیستیم. وقتی درون آب قرار می‌گیریم بدن ما با عکس العملی غیر ارادی به نام رفلکس شیرجه پستانداران (Mammalian Dive Reflex) به این شرایط واکنش نشان می‌دهد و یکی از اتفاقاتی که در جریان این عکس العمل رخ می‌دهد پایین آمدن ضربان قلب ما است. اگر زیر آب برویم، ضربان قلب مان از آن هم پایین‌تر خواهد آمد. حتی پاشیدن آب به صورت هم ضربان قلب را پایین می‌آورد. به همین دلیل، این کار روش بسیار خوبی برای آرام کردن خودمان محسوب می‌شود.

۲- قارچ‌ها می‌توانند پلاستیک را در عرض چند هفته تجزیه کنند

حقایقی خواندنی که شاید چیزی از آن‌ها نشنیده باشید

گفته می‌شود در آینده ممکن است میزان پلاستیک در طبیعت از ماهی‌های درون اقیانوس‌ها بیشتر شود. به همین دلیل قارچ‌های پلاستیک خوار، خبر خوشحال کننده‌ای محسوب می‌شوند. تاکنون نزدیک به ۵۰ گونه‌ی جدید از چنین قارچ‌هایی کشف شده است. یکی از این قارچ‌های کشف شده می‌تواند پلاستیک را در عرض ۲ ماه تجزیه کند، بنابراین هنوز جای امید برایمان هست.

۳- نوزادان تازه به دنیا آمده می‌توانند وزن خود را تحمل کنند

نوزادان تازه به دنیا آمده آنقدری قوی هستند که بتوانند چیزی را در مشت کوچک شان نگه دارند و حتی وزن خود را تحمل کنند. این موضوع با انجام آزمایشی در قرن بیستم به اثبات رسید. در این آزمایش دانشمندان مشاهده کردند که نوزادان می‌توانستند از ۱۰ ثانیه تا ۲ دقیقه و ۳۵ دقیقه از یک عصا آویزان بمانند.

۴- اثر انگشت کوالاها شبیه اثر انگشت انسان‌ها است

حقایقی خواندنی که شاید چیزی از آن‌ها نشنیده باشید

به ما گفته شده اثر انگشت مان منحصر به فرد است و همینطور هم هست. اما با توجه به اینکه ما با کوالاها یک نیای مشترک داشتیم که ۱۰۰ میلیون سال قبل می‌زیسته، اثر انگشت کوالاها شباهت بسیار زیادی به اثر انگشت انسان‌ها دارد، موضوعی که در مورد اثر انگشت شامپانزه‌ها هم صدق می‌کند.

۵- حلزون‌ها می‌توانند ۳ سال بخوابند

حقایقی خواندنی که شاید چیزی از آن‌ها نشنیده باشید

اگر فکر کردید خرس‌ها خواب زمستانی طولانی دارند، باید بدانید که حلزون‌ها می‌توانند به جای خواب زمستانی، ۳ سال بی وقفه و بدون نیاز به غذا بخوابند. الیته این موضوغ در مورد برخی گونه‌های حلزون صدق می‌کند، نه همه‌ی آن ها. این در حالی است که خرس‌ها معمولاً تنها ۴ تا ۸ ماه خواب زمستانی دارند.

۶- هضم غذای تنبل‌ها ۲ هفته به طول می‌انجامد

حقایقی خواندنی که شاید چیزی از آن‌ها نشنیده باشید

تنبل‌ها نه تنها کُند حرکت می‌کنند، بلکه اندام‌های داخلی بدن شان هم عملکرد کُندی دارند که از قرار معلوم برای ذخیره‌ی انرژی است. به همین دلیل است که ۲ هفته طول می‌کشد تا دستگاه گوارش آن‌ها غذایی که خورده اند را پردازش کند. به علاوه، بیشتر چیزهایی که می‌خورند غیر قابل هضم است، به همین دلیل از همان لقمه‌هایی که آن‌ها را به آرامی جویده بودند، انرژی بسیار کمی نصیب شان می‌شود.

نقطه‌ی مقابل تنبل ها، پستانداری به نام حشره خوار (Shrew) است که کار گوارشش تنها چند دقیقه طول می‌کشد و به قدری سریع رخ می‌دهد که بیشتر غذا به طور کامل هضم نمی‌شود. به همین دلیل است که حشره خوارها مدفوع خود را می‌خورند. آن‌ها اگر چیزی نخورند، در عرض چند ساعت از گرسنگی تلف می‌شوند.

۷- مغز شما دیدن بینی تان را نادیده می‌گیرد

ما می‌توانیم دائم بینی خود را ببینیم، اما این مغز ما است که اغلب آن را نادیده می‌گیرد، چون یک محرک بصری دائمی است. بعد از مدتی دیگر متوجهش نمی‌شویم.

۸- طول ساعد و کف پایمان یکی است

اگر فرصت امتحان کردن یک کفش را نداشتید، آن را با طول ساعدتان یعنی از خط تای آرنج تا مچ دست تان بسنجید. اگر هم‌اندازه‌ی ساعدتان یا اندکی کوچک‌تر از آن بود یعنی آن کفش اندازه‌ی شما است، چون طول ساعد و کف پای ما یکی است؛ و این تنها یکی از بسیار نسبت‌های بدن انسان است که به خودی خود یک شگفتی محسوب می‌شود، از جمله اینکه طول استخوان ران ما یک چهارم قدمان است.

۹- می‌توانید گلبول‌های سفید خون تان را ببینید

اگر به یک آسمان صاف و آبی روشن نگاه کنید و اشکال پر پیچ و تابی در برابر چشمان تان ظاهر شود، چیزی را تجربه کرده اید که به آن پدیده انتوپیک زمینه آبی (Blue Field Entoptic Phenomenon) گفته می‌شود. این اشکال پر پیچ و تاب گلبول‌های سفید خون هستند که درون عروق ریز خونی حرکت می‌کنند که در مقابل شبکیه، در پشت چشم قرار دارند.

۱۰- پوست انسان راه راه است، اما فقط گربه‌ها قادر به دیدنش هستند

روی پوست انسان‌ها هم نوارها و اشکالی هست که به آن‌ها خطوط بلاشکو (Lines of Blaschko) گفته می‌شود. این خطوط نام خود را از دانشمندی گرفته اند که آن‌ها را کشف کرد، دکتر آلفرد بلاشکو. آن‌ها بیشتر شبیه نوارهای بدن ببرها هستند و از مرکز بدن تا دست‌ها و پاها بیشتر شکلی V مانند دارند. این خطوط زیر نور فرابنفش قابل مشاهده هستند، طیفی از نور که برای گربه‌ها نیز قابل مشاهده است، به همین دلیل گربه‌ها ما را به شکل موجودی راه راه می‌بینند.

منبع: روزیاتو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها