رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587715

چرا قیمت دلار هرات کاهش پیدا کرد؟/ دلار هرات چه تاثیری بر بازار ایران دارد؟

ساعت24-تجارت نیوز نوشت: در چند روز گذشته همراه با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد قیمت دلار هرات نیز کاهش داشته است. دلیل این کاهش قیمت چیست و چه تاثیری بر بازار داخلی دارد؟

html>

تحریم‌های دلاری باعث شده است ایران نتواند معاملات خود را از طریق کانال‌های خارجی انجام بدهد. بنابراین برخی کشورها به عنوان کانال نقل و انتقال دلار به ایران تعیین شده‌اند که هرات و سلیمانیه از جمله این موارد هستند.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: اجناسی که به‌صورت غیرقانونی به‌فروش می‌رسد دلار آن از طریق هرات به داخل کشور وارد می‌شود. بعضی از این فروش‌ها درقالب صادرات در تولید ناخالص داخلی کشور ثبت می‌شود. ولی در تراز تجاری به ثبت نمی‌رسد.

همچنین برزو حق‌شناس نیز بیان کرد: از زمانی که تحریم‌ها وضع شد و رابطه ایران و امارات دچار مشکل شد، بانک مرکزی هاب‌های ارزی را به سلیمانیه و هرات منتقل کرد.

او درمورد کاهش قیمت این ارز افزود: با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد قیمت دلار هرات نیز در سراشییبی قرار گرفته است.

این کارشناس درخصوص علت این کاهش قیمت توضیح داد: به‌دلیل چشم‌اندازی که درحال حاضر برای ازسرگیری برجام به‌وجود آمده قیمت این ارز مسیری کاهشی دارد. اما اگر تا چند هفته آینده خبر مثبتی از برجام نرسد دلار مجدد به سوی ارزش ذاتی خود که چند کانال از قیمت فعلی بالاتر حرکت می‌کند.

او همچنین درباره تاثیر قیمت این ارز بر بازار داخلی گفت: هرات یکی از منابع ارزی رسمی کشور و کاهش و افزایش قیمت آن بر بازار ارز ایران تاثیرگذار است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها