رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 590788

برگشت به وین ؛ یخ ها آب می شوند؟

ساعت 24 - سردی مناسبات ایران و آمریکا کهی از یخ بین دونظاام سیاسی درست کرده است که به نتیجه نرسیدن در باره پرونده هسته ای بخشی از این سردی را نشان می دهد. این در حالی است که مقامهای سیاسی عالیرتبه دونظام سیاسی برای چندمین بار توافق کردند دور تازه ای از گفت وگوها با راهبرد امتیازگیری حداکثری در وین شروع شود. آیا بازگشت به وین گرمایی پدیدار می سازد تا یخ مناسبات دوکشور اب شود. بسیاری از کسانی که از گذشته به آشتی نهایی ناامید بودند هنوز نیز چنین هستند و باورندارند این دور از گفت وگوها نیز گامی به پیش باشد. ایران در برابر تحریم های تازه آمریکا غنی سازی را شتاب داده است و برخی رسانه ها که از سوی نهادهای نظامی منتشر می شوند از نقطه صفرگریز هسته ای می نویسند که به معنای رسیدن ایران به نقطه ساخت بمب اتم است.

برجامان
html>

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده به وین برای ادامه مذاکرات احیای برجام خبر داد. همزمان انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات اعلام کرد که عازم پایتخت اتریش است. سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد که هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی به ریاست علی باقی عازم وین می‌شود.کنعانی اضافه کرد که این دور از گفت‌وگوها که به روال قبل با هماهنگ‌کنندگی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود درباره ایده‌های مطرح شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های جمهوری اسلامی که این هفته به طرف مقابل ارائه شد بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد.وی تاکید کرد عزم ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار است: «امیدوارم طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم نمایند.»

انریکه مورا نیز در توییتی اعلام کرد که در راه وین است تا درباره متن هماهنگ‌ کننده مذاکرات [جوزپ بورل] که در ۲۰ ژوئیه ارائه شده بود مذاکره کنند. وی تاکید کرد این موضوع در راستای اجرایی شدن کامل برجام است. گفتگوها برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ چند ماهی است که در حالت تعلیق قرار گرفته و ایران و آمریکا ماه گذشته نشست غیرمستقیمی را با میانجیگری اتحادیه اروپا در دوحه برگزار کردند که اروپا و آمریکا نتیجه آن مذاکرات را ناامیدکننده خواندند.جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران هفته گذشته در نشریه فایننشال تایمزاز آماده شدن و ارائه پیش‌نویس مصالحه‌ای برای جلوگیری از وقوع یک «بحران خطرناک» به طرف‌های گفتگو خبر داده بود.وی گفته بود که «این توافق کامل و تمام عیار نیست اما بهترین توافق ممکن است که وی به عنوان تسهیل و هماهنگ‌کننده مذاکرات اجرایی شدن آن را امکان پذیر می‌داند.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها