رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591212

ماهواره خیام در صدر اخبار رسانه‌های غربی

ساعت24-ایرنا نوشت: رسانه‌های غربی امروز طی گزارش‌های خود به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره بومی «خیام» و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اشاره کرده و آن را در راستای تقویت همکاری‌های ایران و روسیه که با تحریم‌های آمریکا و متحدانش روبرو هستند، خواندند.

html>

ماهواره ایرانی «خیام» در یک همکاری مشترک با کشور روسیه، از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد که بر اساس آخرین گزارش‌ها نخستین داده تله متری این ماهواره در ایستگاه‌های زمینی در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شده است.

درحالیکه همواره رسانه‌های غربی دستاوردهای فضایی و ماهواره‌ای جمهوری اسلامی را در مرکز توجه قرار می‌دهند، این بار نیز بلافاصله پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ۶۰۰ کیلویی کاملا بومی ایران به این دستاورد جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دادند که نشان از اهمیت این موضوع برای رسانه های غربی است.

خبرگزاری رویترز در این رابطه نوشت که همزمان با برنامه تهران و مسکو برای ایجاد روابط نزدیک‌تر در مواجهه با تحریم‌های غرب، یک ماهواره‌ای ایرانی به صورت موفقیت آمیز توسط یک ماهواره‌بر روسیه به فضا پرتاب شد.

خبرگزاری فرانسه نیز در این رابطه به تقویت همکاری‌های تهران و مسکو اشاره کرد و نوشت که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ماه گذشته میلادی به عنوان دومین سفر خارجی خود از زمان جنگ اوکراین، سفر کرد. این خبرگزاری همچنین در خصوص همکاری‌های فضایی ایران و روسیه خاطر نشان کرد که در سال ۲۰۰۵ ماهواره سینا ۱ ایران از ماهواره‌بر پلستسک روسیه پرتاب شده بود.

از سوی دیگر خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز این عملیات را موفقیت آمیز خواند و اشاره کرد که حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، ماهواره ایرانی به نام خیام در مدار زمین قرار گرفت. همچنین نامی که برای این ماهواره انتخاب شده بود از نقطه نظر این رسانه آمریکایی مورد توجه قرار گرفت و افزود: این ماهواره از نام عمر خیام یک دانشمند ایرانی که در قرن ۱۱ و ۱۲ می‌زیسته، گرفته شده است.

اسوشیتدپرس همچنین در قسمتی از گزارش خود به مشخصات این ماهواره که از زبان رسانه‌های ایرانی نقل شده اشاره کرد و افزود: تلویزیون ایران به نقل از آژانس فضایی ایران اعلام کرد که ماهواره تصاویر وضوح بالا با میزان وضوح یک متر در هر پیکسل را ارائه می‌کند.

پرتاب ماهواره خیام با ماهواره‌بر سایوز از قزاقستان در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه به وقت تهران با موفقیت انجام شد و هم اکنون در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتر است.

لحظاتی قبل اولین داده تله متری ماهواره خیام در ایستگاه‌های زمینی این ماهواره در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران (پایگاه فضایی ماهدشت) دریافت شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها