رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595984

شکست تاکتیک کاهش قیمت دلار با بمب باران خبری

ساعت 24 - انگار چیزی وحرف موثری برای اثرگذاری بر بازار دلار برای جلوگیری از افزایش قیمت آن  دربازار ارز ایران وجود واقعی ندارد و تاکتیک بمب باران خبرهای مثبت از سیاست خارجی نیز به دلیل توانایی تفکیک خبرهای هیجانی از خبرهای واقعی از سوی بازارگردانان کاررا سخت کرده است. محسن رضایی معاون اقتصادی رییس دولت سیزدهم کسی است که می خواهد از این ابزار برای مهار قیمت دلار استفاده کند اما تا امروز ناکام مانده است. رسانه های اقتصادی با برسی تحولات دلار دراین باره گزارش های پرشماری منتشر کرده اند. یکی از این رسانه ها نوشته است :

دلار
html>

در دهمین روز مهر ماه خبر آزادسازی ارزهای بلوکه شده در ازای آزادی نمازی ها در بین معامله گران هسته مرکزی بازار ارز تهران برجسته شد. معامله گران عقیده داشتند این تاکتیک از طراحی‌های محسن رضایی است. او در اواخر شهریور سال گذشته طرحی در خصوص ساماندهی و کنترل بازار ارز ارائه کرده بود.اگر روند قیمت دلار از اواخر شهریور ماه تا ۱۱ مهر ماه سال جاری را به یک بازی فوتبال تشبیه کنیم در این صورت می توان گفت که در نیمه اول بازیگران ارزی کمتر در موقعیت حمله قرار گرفتند و بازار روند ملایمی را سپری کرد.بازیگران ارزی معتقدند تعطیلات رسمی هفته اول مهر بر روند قیمت دلار در تهران اثر گذاشته بود و همین امر بازار دلار را با کمبود تقاضا روبرو کرد. از سوی دیگر اثر اعتراضات خیابانی در مرکز تهران موجب شد معامله گران ریسک نکنند و در خرید و فروش ها صبر کنند.

تاکتیک هجومی در بازار دلار

با این حال در نیمه دوم بازیگران ارزی بیشتر از تاکتیک هجومی استفاده کردند. قیمت دلار از اواخر شهریور تا ۴ مهر ماه سال جاری در محدوده ۳۱ هزار و ۵۰۰ تا ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد اما از پنجمین روز مهر ماه قفل بازار دلار شکست و اسکناس آمریکایی از محدوده یاد شده خارج شد. قیمت دلار در روز یاد شده به سطح ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.تحلیگران فنی می گفتند افزایش قیمت دلار دربازارهای همسایه و نرخ حواله درهم موجب شده سطح انتظارت برای نرخ دلار در تهران تقویت شود.

حمله معامله گران به کانال ۳۲ هزار

بازیگران ارزی در روز ۷ مهر ماه به کانال ۳۲ هزار تومان هجوم بردند و در یک قدمی کانال مذکور ایستادند.‌ نرخ دلار در روز یاد شده به ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

فرمان حمله به بازار دلار

عده ای از معامله گران می گفتند با پیام بد برجام به بازارها، فرمان حمله به بازار دلار صادر شد. پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن مدعی شد مقام‌های ارشد دولت آمریکا طی یک جلسه توجیهی محرمانه به کنگره آمریکا اطلاع داده‌اند که مذاکرات غرب با ایران برای احیای برجام به بن‌بست رسیده است. همین خبر موجب شد تا قدرت معامله گران افزایشی بیشتر شود و میزان تقاضا برای خرید دلار افزایش پیدا کند.در معاملات شبانه قیمت دلار با شوک تحریم های جدید آمریکا وارد کانال ۳۲ هزار تومان شد.

افزایش قیمت دلار شدت گرفت

روند صعودی قیمت دلار در ۹ مهر ماه شدت گرفت و اسکناس آمریکایی تا مرز ۳۳ هزار تومان پیشروی کرد. این قیمت در مقایسه با ۴ مهر ماه نزدیک به ۱۵۰۰ تومان افزایش را نشان می دهد.تحلیلگران فنی می گفتند سیگنال به بن بست رسیدن مذاکرت هسته ای و پیشروی اسکناس آمریکایی در بازارهای همسایه و از طرفی افزایش نرخ حواله درهم موجب شد نرخ دلار در تهران کانال شکنی کند.

نقشه محسن رضایی برای کاهش نرخ دلار

در دهمین روز مهر ماه خبر آزادسازی ارزهای بلوکه شده در ازای آزادی نمازی ها در بین معامله گران هسته مرکزی بازار ارز تهران برجسته شد. معامله گران عقیده داشتند این تاکتیک از طراحی‌های محسن رضایی است.محسن رضایی در اواخر شهریور سال گذشته طرحی در خصوص ساماندهی و کنترل بازار ارز ارائه کرده بود:

۱- مدیریت انتظارات در بازار ارز با پمپاژ اخبار مثبت

۲- از سرگیری سیاست تزریق مستقیم بر بازار ارز

۳- فرآیند جدید برای برگشت ارز صادراتی

برخی از معامله گران عقیده داشتند هر زمان که نرخ دلار آسانسوری بالا می رود نهاد مرکزی بازارساز با برجسته کردن اخبار مثبت مثل آزادسازی ارزهای بلوکه شده به دنبال کنترل نرخ ارز است بنابراین بازیگران ارزی به این خبر واکنش خاصی نشان ندادند و این خبر نتوانست از حجم خریدها کم کند.

افزایش ۲ هزار تومانی قیمت دلار

قیمت دلار در روز مذکور در محدوده ۳۳ هزار تومان تا ۳۳ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد. این قیمت در مقایسه با ۹ مهر ماه ۱۰۰ تومان افزایش را نشان می دهد.بازیگران ارزی در یازدهمین روز ماه جاری توانستند به قله ی جدید صعود کنند و نرخ دلار تا سطح ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت. این قیمت با روزهای ابتدای مهر ماه تقریبا ۲ هزار تومان افزایش را نشان می دهد.آخرین باری که قیمت دلار بالای محدوده ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شده بود به خرداد ماه امسال بر می گردد. اما در ۱۲ مهر ماه قیمت دلار اصلاح شد و بامبلغ ۳۳ هزار تومان به فروش رسید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها