رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603753

کالابرگ الکترونیک در آستانه اجرای سراسری/ جزئیات این طرح چیست و چه مزایایی برای مردم خواهد داشت؟

ساعت24-خراسان نوشت: با اعلام وزیر اقتصاد، طرح کالابرگ که هم اینک در استان هرمزگان اجرایی شده، هفته آینده به دیگر استان ها تسری پیدا خواهد کرد.

div class="item-body">

به این ترتیب مردم می توانند 10 قلم کالا را به قیمت شهریور 1400 خریداری کنند. آن ها در انتخاب روش نقدی یا کالابرگی دریافت یارانه مختار خواهند بود و این طور بیان شده که در صورت افزایش قیمت این کالاها، سهم پرداختی دولت افزایش خواهد یافت و پرداختی مردم اضافه نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر اقتصاد دیروز در نشستی با خبرنگاران به مطلب مهمی اشاره و اظهار کرد: اجرای این طرح، تکلیف بودجه 1401 بود که آن را به شکل آزمایشی در استان هرمزگان اجرا کردیم و در هفته آینده به دیگر استان ها تسری می یابد.

تکلیف بودجه ای 1401 چه بوده است؟

مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داد برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی اقدام کند و آن را مشروط به توزیع کالابرگ الکترونیکی برای کالاهای اساسی آن هم به نرخ شهریور ۱۴۰۰ کرد.

تاکنون به واسطه مهیا نبودن زیرساخت های مورد نیاز این طرح، پرداخت یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی به هر فرد یارانه بگیر در کل کشور اجرایی شده بود و به تازگی نیز اجرای آزمایشی این طرح در استان هرمزگان پیاده سازی شده است. با این حال با اعلام وزیر اقتصاد، به نظر می رسد باید منتظر آغاز اجرای سراسری آن در کل کشور از هفته یا در نهایت هفته های آینده بود.

10 قلم کالا مشمول طرح

مروری بر این طرح که تاکنون در هرمزگان اجرا شده نشان می دهد که 10 قلم کالای اساسی مشمول این طرح می‌شوند. بر این اساس، آن هایی که یارانه دریافت می کنند، حق انتخاب خواهند داشت که همچنان یارانه نقدی را دریافت کنند یا 10 قلم کالای اساسی از هر برند و مارک تجاری (به شرح زیر) را از فروشگاه های همکار این طرح بخرند. سرانه خرید هر فرد در جدول آمده است.

مردم برای شرکت در طرح نیازی نیست کار خاصی انجام دهند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «زمانی ثانی» مدیر توسعه طرح کالابرگ الکترونیک در برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به طرح اجرا شده در هرمزگان و بیان این که هموطنان برای شرکت در این طرح نیازی نیست کار خاصی انجام دهند، افزود: به صورت خودکار حساب مربوط به کد ملی سرپرستان خانوار شارژ می شود. پولی به حساب آن ها واریز نمی شود، اما اعتبار به آن ها (معادل یارانه و یک ماه زودتر) اختصاص می یابد. در نتیجه با هرکارت بانکی متعلق به سرپرستان خانوار می توان به فروشگاه های مجاز و متصل به این طرح مراجعه کرد و کالاهای مشمول را خرید. در این باره اجبار به خرید قلم یا نشان خاصی از کالا نیست.

اختیاری بودن شرکت در طرح یعنی چه؟

زمانی ثانی در خصوص اختیاری بودن شرکت در طرح توضیح داد: یعنی هر کسی دوست داشت از این اعتبار استفاده می‌کند و (با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده) یک ماه زودتر خرید را انجام می‌دهد و هرکسی دوست نداشت، استفاده نمی‌کند یا به هر میزانی که دوست داشت استفاده می‌کند. هر مقداری که استفاده کردند، مانده یارانه آن‌ها در زمان موعد مقرر واریز یارانه‌ها به حسابشان واریز می‌شود یعنی اگر من هیچ استفاده‌ای نکردم و خرید اعتباری را انجام ندادم، کل مبلغ یارانه را دریافت می‌کنم و اگر نیاز داشتم و بخشی را خرید اعتباری کردم، مانده اش در زمان مقرر واریز یارانه‌ها (بیستم هر ماه) به حسابم واریز می‌شود و به این صورت کاملاً در اختیار خود افراد است. این امکان فراهم شده که یک ماه زودتر به هر میزانی که دوست دارند از این یارانه‌ها استفاده کنند.

مزیت اصلی کالابرگ الکترونیک و 3 نکته مهم

به گفته وی، اکنون اصلی‌ترین مزیتی که این طرح دارد این است که سهم پرداختی مردم در آن سبد مبنا ثابت است، یعنی اگر گرانی و تغییر قیمتی اتفاق بیفتد، سهم پرداختی مردم (که منطبق بر قیمت ها در شهریور 1400 است) ثابت خواهد ماند و آن افزایش قیمت در سمت دولت اتفاق می‌افتد و دولت تدابیر لازم برای جبران آن را اندیشیده است. در این جا سه نکته قابل طرح است:

1- وی گفته است، نشان کالاهایی که قیمت آن ها مبنای جدول قرار گرفته اند، اعلام نمی شود. از این رو می توان گفت که مبنای تغییر قیمت، قیمت همان کالاهاست.

2- وی گفته است که مردم در انتخاب نشان کالا آزاد هستند، در نتیجه می توانند هر کالای مشابه با برند دیگری را بخرند. با این حال، مبنای احتساب یارانه کالاها، همان کالاهای مبنا در جدول است و به همان میزان به هزینه کالاهای انتخاب شده، یارانه تعلق می گیرد.

3- این که با افزایش قیمت ها، سهم دولت در پرداخت یارانه کالابرگی افزایش می یابد نشان دهنده این است: در صورتی که دولت میزان یارانه نقدی را افزایش ندهد، یارانه کالایی ارزشی به مراتب بیشتر خواهد یافت و همین موجب تمایل تدریجی مردم به دریافت یارانه کالایی خواهد شد.

به گزارش خراسان، جزئیات بیشتر در خصوص این طرح در بخش سوالات پایگاه الکترونیکی شبکه ملی اعتبار «شما» تشریح شده است.

کالابرگ الکترونیک در آستانه اجرای سراسری/ جزئیات این طرح چیست و چه مزایایی برای مردم خواهد داشت؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها