رفتن به محتوا

اخبار اقتصادی

  • ساعت 24- قیمت طلا، سکه و ارز امروز در بازار تهران تغییر کرد.

  • کارخانه تولید رانت وفساد را تعطیل کنید

    ساعت 24 - رییس دولت سیزدهم با صراحت بی‌همتایی در دوره مبارزه انتخاباتی خود وعده داد اگر رییس‌جمهور شود بساط رانت و فساد نهفته در سیاست چند‌نرخی بودن ارز را برمی‌چیند‌. پس از ناکامی رییس بانک مرکزی برگماشته رییس دولت در انجام این کار اما رییسی ناچار شد برای بانک مرکزی رییس دیگری انتخاب کند.

  • ساعت 24 - مطابق با برآوردهای اولیه، اثر تقریبی حداقل عدم انتفاع صنایع بورسی از فاصله نرخ ارز نیمایی در سناریویی غیر از رساندن قیمت ارز نیمایی به کانال ۴۸هزار تا ۵۱هزار تومان، بین ۱۸۳هزار تا ۲۶۳هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. همچنین برآوردهای اولیه از اثر تخمینی حداقل عدم انتفاع سهامداران عمده بورس که شامل سازمان تامین اجتماعی، سهام عدالت و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح می‌شود از عدم انتفاع ۶۳هزار میلیارد تومانی این ۳کلان سهامدار در بازار سرمایه در صورت نرسیدن دلار نیمایی به کانال ۴۸هزار تومان حکایت دارد و در صورت نرسیدن قیمت دلار نیمایی به ۵۱هزار تومان نیز مجموع عدم انتفاع انباشته‌شده سهامداران یاد شده، به ۹۱هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد؛ عدم‌النفعی که به‌شدت اقشار ضعیف جامعه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. همچنین در صورتی که نرخ دلار نیمایی به ترتیب به ۴۸هزار و ۵۱هزار تومان به عنوان ۲سناریوی نسبتا مقبول برسد، ارزش بازار سرمایه به ترتیب به ۱۴۰۵هزار میلیارد تومان و ۲۰۱۶هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد که باعث رونق اوضاع بورس و سهامداران خرد و کلان شده و تامین مالی بورسی بنگاه‌‌های بورسی را به‌شدت تسهیل خواهد کرد و بورس تهران دست‌کم دوپله ارتقای ارزش را در میان بورس‌های منطقه تجربه خواهد کرد. با توجه به نرخ‌های تورمی ۴۰ الی ۵۰درصدی در ۲سال اخیر و تداوم آثار مخرب تحریم‌ها، به هیچ‌وجه نمی‌شود از نرخ‌های نیمایی و ترجیحی فعلی دفاع کرد و این نرخ‌های دولت‌ساخته، باعث تخریب هرچه بیشتر ساختار اقتصاد کلان کشور خواهند شد و دولت باید هرچه سریع‌تر، فاصله میان این نرخ‌ها با نرخ بازار آزاد را ترمیم کند تا هم تشدید فاصله طبقاتی در جامعه روند کندتری به خود بگیرد و هم توزیع رانت ارزی تعدیل شود و بر شمار سودبران عملکرد بد اقتصاد ایران افزوده نشود. اتخاذ هر سیاستی جز مسیر تعدیل نرخ، باعث نابودی بیشتر دارایی‌های ارزی کشور شده و در نهایت خرج سرمایه از کشور و تشدید وابستگی به واردات کالاهای مصرفی را در پی خواهد داشت که نتیجه طبیعی این پدیده، وقوع یک دوره جدید از بیماری هلندی در اقتصاد کشور خواهد بود. جهان صنعت

  • ساعت 24 - شرکت «قطر انرژی» توافقی به ارزش ۶ میلیارد دلار با شرکت کشتی‌سازی دولتی چین برای ساخت ۱۸ کشتی حمل گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) امضا کرد.

  • ساعت 24 - داستان ارز این روزها بیش از پیش به مساله اول اقتصادایران تبدیل شده است. هرجایی که اقتصاد حتی سست تر از پیش می‌شود می‌توان رد پای مسایل اری رادر آنجا دید. روزی صادرکنندگان گلایه دارند، روزی تولید کنندگان شکایت دارند و روزی هم همه شهروندان. اما صدا به جایی نمی رسد.

  • ساعت 24 -در پتروشیمی‌ها چه می‌گذرد؟ آنچه می‌گذرد با آنچه باید بگذرد، تومنی هفت‌صنار توفیر دارد، چه آنکه قرار بود زنجیره‌ای پایین‌دستی از نفت‌وگاز شوند تا به قاعده ارزش‌افزوده، آورده زیادی نصیب جیب مردم شود، ولی ظاهراً بناست از جیب مردم برداشته شود تا چرخ‌های شرکت‌های ریزودرشت پتروشیمی‌ها برای تامین منافع گروهی بچرخند و هر زمان نیز لازم شد، با مقداری سروصدا، این چرخ‌های معیوب روغن‌کاری شوند!

  • ساعت 24 - هممیهابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم درست یک سال پیش در اردیبهشت‌ماه 1402 برای مهار تورم و رشد تولید دستوراتی داد که در 10 بند به دستگاه‌های مختلف کشور تکلیف شد. یک سال از این 10 فرمان گذشته و حالا انتشار لیست تورم توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد نه‌تنها در مهار تورم موفقیتی حاصل نشده بلکه رکورد 80ساله نرخ تورم توسط دولت سیزدهم شکسته شده و به بالای 52 درصد رسیده است.

  • ساعت 24 - رییس دولت سیزدهم با صراحت بی‌همتایی در دوره مبارزه انتخاباتی خود وعده داد اگر رییس‌جمهور شود بساط رانت و فساد نهفته در سیاست چند‌نرخی بودن ارز را برمی‌چیند‌. پس از ناکامی رییس بانک مرکزی برگماشته رییس دولت در انجام این کار اما رییسی ناچار شد برای بانک مرکزی رییس دیگری انتخاب کند.

  • اساعت 24 - کتشافات جهانی نفت و گاز در سال میلادی گذشته، به معادل ۵ میلیارد بشکه نفت کاهش و همزمان، هزینه‌های اکتشاف نزدیک به دو برابر افزایش یافت.

  • ساعت 24 - التهاب هفته‌های اخیر بازار ارز، دوباره پای مبحثی قدیمی را به میان محافل سیاسی و اقتصادی باز کرده که با وجود آزمون و خطای چندباره‌ای که در این زمینه صورت گرفته باز هم مورد توجه قرار گرفته است؛ امری که بی‌شباهت به دور باطلی ملال‌آور و ناتمام نیست!

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها