رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 140977

وضعیت اسفناک بیماران سوختگی در کشور

ساعت24-رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور با اعلام کمبود دست کم ۱۴۰۰ تخت سوختگی در ایران، گفت: این درحالی است که هیچ یک از هزار تخت موجود نیز استاندارد نیست.

محمدجواد فاطمی در جریان دویست و چهل و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اسفبار سوختگی در کشور گفت: متأسفانه در هیچ یک از رشته‌های دیگر پزشکی وضعیت کشور تا این اندازه اسفناک و وخیم نیست.


وی با بیان اینکه در ایران سالانه حدود 150 تا 180 هزار بیمار سوختگی وجود دارد، افزود: از این تعداد 30 هزار نفر بستری می‌شوند و سالانه سه هزار تن از آنها فوت می‌کنند. به این ترتیب در حال حاضر به طور متوسط روزانه 10 نفر براثر سوختگی جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور با بیان اینکه میزان مرگ و میر براثر سوختگی درسال 2006 در آمریکا 1.2 نفر به ازای هر 100 نفر بوده است، تصریح کرد: در ایران و در سالهای اخیر یعنی حدود 10 سال بعد از سال 2006 این آمار 3.8 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است و علت آن را باید در عدم پیشگیری جستجو کنیم. کما اینکه در کشورهای توسعه یافته به ازای هر 100 هزار نفر 5 نفر با سوختگی مواجه می‌شوند که در ایران این رقم 40 نفر است.

فاطمی در ادامه گزارش آماری خود توضیح داد: در سال 2004، 11 میلیون نفر براثر سوختگی در جهان بستری شدند که این رقم در ایران حدود 28 تا 30 هزار نفر بوده است.

به گفته وی در سال 1990 میلادی سوختگی در ایران به عنوان دهمین علت مرگ زودهنگام شناخته شده بود اما در سال 2010 هشتمین علت مرگ و میر زودهنگام عنوان شده است و به این ترتیب ایران در سالهای اخیر دو پله سقوط کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور با بیان اینکه هر یک درصد سوختگی به طور متوسط 5 میلیون تومان هزینه دارد، گفت: به این ترتیب هزینه درمان 50 درصد سوختگی حدود 250 میلیون تومان خواهد شد اما هیچ یک از بیماران سوختگی در کشور ماه از چنین درمانی بهره مند نمی‌شوند.

فاطمی به درمان‌های غیراستاندارد که در ایران مرسوم است اشاره کرد و ادامه داد: به عنوان مثال بیمه‌ها هزینه جراحی پلاستیک درصد پایین سوختگی را عمل زیبایی توصیف و از پرداخت هزینه‌های آن خودداری می‌کنند. درحالیکه چنین نیست و در برخورد مستقیم با بیماران می‌توان به این نکته پی برد.

وی از اعضای شورای شهر تهران دعوت کرد یک بار به بیمارستان سوانح و سوختگی بروند و از نزدیک بیماران را مشاهده کنند و ادامه داد: بیماران سوختگی وضعیت دردناکی دارند و تمام بدن آنها عفونت کرده و بدبو شده است و ما قرار است به این گروه خدمت ارائه کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور سپس به توضیح شاخص LA50 پرداخت و گفت: این شاخص به معنای درصدی از سوختگی است که از دو مریض می‌توان یکی را زنده نگه داشت که در آمریکا 90 درصد است اما در ایران در بهترین حالت به 60 درصد نمی‌رسد.

فاطمی با اشاره به حوادث چهارشنبه اخر سال در تهران و دیگر شهرها اظهار کرد: در سال گذشته در جریان اخر سال 200 بیمار را در دو بیمارستان شهید مطهری و حضرت فاطمه (س) بستری کردیم.

وی هشدار داد هر ساله در چهارشنبه آخر سال تعداد زیادی معلول به جامعه اضافه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور در ادامه سخنانش به این نکته اشاره کرد و حتی با ایجاد هزاران تخت سوختگی این مشکل در کشور حل نخواهد شد و در این رابطه توضیح داد: سالانه دو هزار نفر براثر سوختگی الکتریکی بستری می‌شوند که در 65 درصد این موارد حداقل یک عضو بدن قطع می‌شود. همچنین سالانه هزار و 300 معلول دست و پا از میان کارگران ساختمانی به جامعه اضافه می‌شود که در اثر تماس میله‌های آرماتور با کابل‌های برق دچار سوختگی می‌شوند. در این رابطه مکاتبات متعددی با شهرداری و وزارت نیرو انجام داده‌ایم اما هنوز نتوانسته‌ایم به مسئولان بقبولانیم که کابل‌های موجود در کارگاه‌های ساختمانی را عایق کنند.

فاطمی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید مبحث سوختگی و پیشگیری از آن را در کتاب‌های درسی بگنجاند خاطرنشان کرد: اگر آتش نشانی از ساختمانی بازدید کند و آن را ناایمن بداند هیچ مستند قانونی برای جلوگیری از بهره برداری آن ساختمان وجود ندارد درحالی که شهرداری به سادگی به ساخت یک دیوار اضافه در شهر مقابله می‌کند.

وی با تأکید براینکه شهرداری‌ها می‌توانند به پیشگیری حوادث منجر به سوختگی کمک بیشتری کنند، گفت: مدیریت سوختگی کودکان به مراتب دشوارتر از بزرگسالان است اما هنوز زورمان نرسیده که سماور استاندارد تولید کنیم که امکان سقوط آن روی کودکان وجود نداشته باشد کما اینکه شایع ترین علت سوختگی کودکان سقوط سماور است.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور به وضعیت بد درمان و بازتوانی بیماران سوختگی اشاره کرد و گفت: مریض سوانح سوختگی پس از ترخیص رها می‌شود و کسی مسئولیت دارو، لباس و حمایت‌های روانی و اجتماعی او را برعهده نمی‌گیرد ضمن اینکه اغلب این بیماران همسر خود را از دست می‌دهند و شریک زندگی آنها پس از سوختگی از آنها جدا می‌شود. با این حال هنوز هیچ کلینیک جامعی وجود ندارد که خدمات ضروری را به بیماران سوختگی ارائه کند.

فاطمی بیمارستان‌های صوانح و سوختگی را تبعیدگاه جراحان عنوان کرد و گفت: اغلب جراحان پلاستیک مریض سوختگی را نمی‌پذیرند.

به گفته وی هیچ یک از بیماری‌ها فقیر و غنی نمی‌شناسند اما سوختگی بیماری فقرا است. چرا که سیستم گرمایش ثروتمندان استاندارد است و شعله در خانه آنها وجود ندارد که به سوختگی آنها منجر شود.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور به سانحه سوختگی مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران که غایب این جلسه بود اشاره کرد و گفت: وی ابتدا در بیمارستان شهید مطهری بستری شد اما به میل خود این بیمارستان را ترک کرد و به بیمارستان شهید چمران منتقل شد یادمان باشد همه بیماران از چنین امکانی برخوردار نیستند.

فاطمی سخنانش را با این جملات به پایان برد: دعا می‌کنم هیچ کس نسوزد اما اگر می‌سوزد، مسئولان بسوزند که با وضعیت اسفناک بیماران سوختگی از نزدیک روبرو شوند و مشکل را حل کنند.

این اظهارات او با تشویق خبرنگاران و مستمعان جلسه امروز روبرو شد و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با خبرنگاران این طور مزاح کرد: رسانه‌ها هم جزو مسئولان به شمار می‌روند.

تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها