رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 190423

چین: آمریکا و کره جنوبی توازن راهبردی شرق آسیا را به خطر انداخته اند

ساعت24-سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد که توازن راهبردی و امنیتی در منطقه شرق آسیا به دلیل تصمیم آمریکا و کره جنوبی برای آرایش سامانه موشکی «تاد» در شبه جزیره کره به خطر افتاده است.

«وو چیان» روز جمعه در سخنانی گفت که تصمیم به استقرار این سامانه تا پایان سال 2017 حتی به روابط راهبردی چین با کره جنوبی و آمریکا نیز لطمات شدیدی وارد خواهد کرد.

وی همچنین موضوع رزمایش چین و روسیه در دریای جنوبی را مورد توجه قرار داد و گفت: ما و روس ها در سومین دور رایزنی های خود برای انجام این رزمایش در آینده به توافق رسیده ایم و این بخشی از راهبرد دفاع مشترک دو طرف است.
او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که ارتش چین برای آمادگی بیشتر در حال انجام رزمایشی با استرالیا و آمریکا در داروین استرالیاست که از روز چهارشنبه شروع شده و تا یازدهم سپتامبر ادامه خواهد یافت.
به گفته سخنگوی وزارت دفاع چین، این کشور قصد دارد در ماه آینده میلادی و از 14 تا بیست و سوم سپتامبر رزمایش مشترکی در سیدنی با استرالیا برگزار کند.
وی در عین حال به انجام چندین دور تمرینات نظامی در دریای ژاپن در اقیانوس آرام غربی توسط نیروی دریایی کشور اشاره کرد و گفت که همه این تمرینات مطابق با مقررات بین المللی بوده است.
سخنگوی دفاعی چین تصریح کرد که به رغم اعتراضات توکیو، این چین است که نگران مداخله جویی های ژاپن در دریای جنوبی و برنامه های مشترک نظامی این کشور با آمریکا به بهانه حراست از آزادی کشتیرانی است.
وی به ژاپن هشدار داد که بهتر است در این مساله ورود نکند و بداند که چین برای دفاع از خود هر اقدامی که لازم باشد را صورت می دهد.
این هشدار در حالی داده می شود که فومیو کیشیدا وزیر خارجه ژاپن روز چهارشنبه این هفته در ملاقات با «وانگ یی» همتای چینی خود تاکید کرد که پکن باید جلوی ورود کشتی های چین به آبهای تحت مالکیت ژاپن در دریای شرقی را بگیرد.
ژاپن اعلام کرده که بیش از 200 کشتی ماهیگیری و گشتی های ساحلی چین طی کمتر از یک ماه اخیر وارد آبهای سرزمینی این کشور شده اند.
ورود این شناورها باعث تشدید منازعات دریایی میان دو طرف شده و ژاپن در ماه های اخیر چندین اعتراض به چین داشته است که احضار سفیر این کشور در توکیو برای دو بار در طول یک هفته از آن جمله است.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها