رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387612

لیر ترکیه مجددا در برابر دلار عقب نشست

ساعت24-در شرایطی که فعالان بازار امیدوار بودند روند خوب هفته گذشته لیر در برابر دلار ادامه یابد، اما لیر هفته جدید را کاهشی آغاز کرد.

خبر3
r /> به گزارش رویترز، هر چند که انتظار می‌رفت به دلیل افزایش نرخ بهره و سیاست‌های جدید ارزی دولت نوار صعود لیر در برابر دلار ادامه داشته باشد، اما لیر در روزی که دلار در برابر بسیاری از ارزها نزولی بود توانست باز هم در برابر دلار پیشروی کند و هر دلار از ۶.۱۷۲۵ لیر در روز جمعه به ۶.۱۹ لیر در روز شنبه رسید.
لیر ترکیه هفته گذشته ۴ درصد ارزش خود در برابر دلار را بازیافته بود اما باز هم ۳۹ درصد پایین‌تر از ارزش خود در برابر دلار به نسبت سال ۲۰۱۷ قرار دارد. افزایش جنگ لفظی بین آنکارا و واشنگتن بر سر بازداشت یک کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام جاسوسی و نگرانی از دخالت دولت در سیاست‌های پولی بانک مرکزی از اصلی‌ترین دلایل کاهش ارزش لیر عنوان می‌شود.
برات آلبایراک- وزیر خزانه‌داری ترکیه پنج شنبه گذشته از برنامه میان مدت اقتصاد ترکیه رونمایی کرده و وعده داده بود که دولت مخارج خود را موثرتر و هدفمندتر انجام خواهد داد. بانک مرکزی ترکیه نیز با وجود مخالفت‌های رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه- نرخ بهره را افزایش داد.
اردوغان روز جمعه، خبر از تعلیق چند پروژه بزرگ دولتی به منظور حفاظت از ارزش لیر داده بود. اردوغان هم چنین از بانک مرکزی به دلیل افزایش نرخ بهره انتقاد کرده بود.
در برابر سایر ارزها نیز هر یورو به ۷.۲۷ لیر، هر پوند به ۸.۱۸ لیر، هر فرانک به ۶.۴۷ لیر و هر لیر به ۱.۱ یوان رسید.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها