رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 472085

چه کسی به ایران در افشاء توطئه کمک کرد؟

مقاله مرموز رادیو روسی درسایت دیپلماسی ایرانی

ساعت 24 - دیپلماسی ایرانی سایت وابسته به صادق خرازی از چهره های سیاسی عجیب ایران است که برخی وقتها مطالب مرموزی به نقل از جایی به نام" رادیو روسی " را منتشر می کند. این سایت ایرانی همین امروز درصفحه نخست خود مطلبی با تیتر "چه کسی به ایران در افشاء توطئه کمک کرد؟ "را درج کرده است.

اعتراض

دراین نوشته می خوانیم" آیا تهران آماده اعتراضات بود و چرا بازیگران خارجی که این بار وسیعتر در ایران ایفای نقش کردند چیزی عایدشان نشد؟ چرا "تکنسین ها" و هماهنگ کنندگان اعتراضات جرات نکردند که خود را در صحنه سیاسی معرفی کنند؟ یک روز این قضیه معلوم خواهد شد، زیرا تهران در مرکز بازی های خاورمیانه قرار دارد، بازی ای که فقط ایالات متحده امریکا، اسرائیل یا عربستان سعودی در آن ایفای نقش نمی کنند." این نتیجه گیری که رادیو روسی کرده و دیپلماسی ایرانی آن را درصفحه نخست خود قرارداده است خواننده را ترغیب می کند درمتن این یادداشت دنبال نام " آن کسی " باشد که به قول رادیو روسی به ایران کمک کرد توطئه را خنثی کند و یا دنبال این باشد که کدام کشور غیر از آمریکا ، اسراییل و عربستان درایران نقش بازی می کند، اما خواندن متن کمکی نمی کند و نویسنده متن رادیو روسی به عمد یا به سهو از کنار معرفی آن کس یا آن کشور عبورکرده یا شایدهم دررادیو روسی معرفی شده اما دیپلماسی ایرانی آن را نیاورده است. دراین نوشته برای اثبات اینکه آمریکایی ها پشت این داستان اعتراض های آبان ماه درایران بوده اند و حتی از قبل آمادگی داشته اند به سخنان رییس جمهور ایران استناد کرده و نوشته است: "حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به نوبه خود گفت که این شورش ها توسط ایالات متحده امریکا و اسرائیل برنامه ریزی شده بودند و هدف آنها تضعیف امنیت در کشور بود. باید قبول کرد که رهبر ایران با استفاده از ضمیر آنها دقیقاً به این نیروهای بیرونی اشاره می کند که از قصدشان مبنی بر سرنگونی حکومت فعلی ایران ابایی ندارند. اما اظهارات آیت الله خامنه ای درباره احتمال ورود " نیروهای غیرخودی" توسط کشور یا جریانی سیاسی به ایران و برای مداخله، مرموز به نظر می رسد. آمریکایی ها مدت هاست که از برنامه های حمله زمینی به ایران منصرف شده اند. آنها باید برای یک مدت زمان طولانی بجنگند، اما مقامات واشنگتن به نتیجه بدون جنگ نیاز دارند. بنابراین، ایالات متحده امریکا از سایر روش ها و ابزارهای فشار بر این کشور استفاده می کند. درست است، اسرائیل از برنامه حمله هوایی به تاسیسات مرتبط با برنامه هسته ای ایران صرف نظر نمی کند، اما این یک قضیه دیگر است."

رادیو روسی نوشته است" به علاوه، در برخی موارد، این موضوع حتی قبل از شروع اعتراضات تجلی کرد. بی بی سی فارسی دو ساعت زودتر از روزهای معمولی کار خود را آغاز کرد و پخش برنامه را به روشی بسیار نادر و بی سابقه برای این حوادث شروع کرد، انگار همه چیز را از قبل تمرین کرده بود. شبکه تلویزیون ایران اینترنشنال که مورد حمایت عربستان سعودی است، پخش برنامه معمول خود را قطع کرد و تمام پخش روز خود را به اعتراضات در ایران اختصاص داد. تعدادی از کانال های خارجی که به زبان فارسی پخش می شوند، به معترضین دستور می دادند: کجا بروند، کی و چه شعارهایی فریاد بزنند، ازچه کسی دزدی کنند و چه چیزی را آتش بزنند. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان خود که بخشی از آن به زبان فارسی تلفظ شده بود، از معترضان حمایت می کرد. کارشناسانی که حوادث اخیر در ایران را تجزیه و تحلیل می کنند به نوبه خود به این موارد اشاره می کنند: این اعتراضات به وضوح سازماندهی شده بود، گرچه مشخص نیست که دفتر معترضین در کجا قرار داشت - در ایران یا خارج از آن.

در عین حال مشخص است که مایکل دی آندریا، افسر سیا که با لقب "آیت الله مایک" هم مشهور است، از سال گذشته مسئول "عملیات مخفی سیا در ایران" است، کسی که تمام اختیارات لازم را دارد تا "به هر قیمتی که شده اوضاع داخلی در ایران را بی ثبات و غیرقابل کنترل کند." جزئیات مهمی در این باره وجود دارند: سیا با افرادی که در ایران زندگی می کنند همکاری می کند، توانایی نفوذ در این کشور را دارد و دارای برنامه ای خاص از اقدامات است. جالب است که در اسنادی که در آمریکا منتشر شده اند، استان های اصفهان و آذربایجان ایران که اعتراضات در آنجا مکرر هستنند، به عنوان نقاط اصلی "انفجاری" در ایران معرفی شده اند. در عین حال، فتنه همچنان ادامه دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها