رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 530131

پیامد کرونا؛ کوچ صدها هزار نیروی کار از بریتانیا

ساعت 24 - در یک سال گذشته، جمعیت بریتانیا به شکل بارزی آب رفته است. این افت که از جنگ جهانی دوم به بعد سابقه ندارد، بیش از همه ناشی از شیوع کروناست. کارگران خارجی بیکار این سرزمین را ترک کرده‌اند. برگزیت هم مزید بر علت شده است.

dir="RTL">بریتانیا در ماه‌های گذشته به دلایل اقتصادی مربوط به بحران کرونا، با ریزش چندصد هزار نفری جمعیت روبرو بوده است. مطالعه‌ای که در "مرکز آمار اقتصادی" در لندن انجام گرفته، موضوع را به کوچ بی‌سابقه نیروی کار خارجی و کارگرانی مربوط می‌داند که در انگلستان به دنیا نیامده‌اند.این تحقیق عنوان می‌کند که بخش اعظم کارگران خارجی که در خلال همه‌گیری کرونا، بیکار شدند، ترجیح دادند به جای انتظار برای اشتغال دوباره، به زادگاه‌های خود برگردند. طبق تحقیق، شهر لندن که از هر پنج نفر سکنه آن یکی خارجی است، بیشتر از سایر نقاط انگلستان این کاهش را تجربه کرده است. نتیجه بررسی نشان می‌دهد که جمعیت لندن ۷۰۰هزار نفر کمتر شده و این عقب‌گرد جمعیتی، می‌تواند در کل بریتانیا بیش از یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر باشد. کارشناسان "مرکز آمار اقتصادی" گفتهاند با اتکا به این برآورد می‌توان ادعا کرد که بریتانیا بالاترین افت جمعیتی از زمان جنگ دوم جهانی به بعد را تجربه می‌کند.

متقابلا هیچ شاهدی وجود ندارد که بتوان گفت بریتانیایی‌های ساکن کشورهای دیگر، به همین نسبت در دوران شیوع ویروس به زادگاه خود برگشته‌اند. کارشناسان گفته‌اند که شاید کوچ کارگران خارجی موقتی باشد و با فروکش کردن پاندمی آن‌ها برگردند.اقتصاد بریتانیا به شدت به نیروی کار خارجی نیاز دارد اما ترک این کشور در دوران کرونا، تنها خطر و آسیب موجود نیست. خروج این شبه‌جزیره از اتحادیه اروپا و سخت‌تر شدن قوانین و مقررات مهاجرت در روند برگزیت نیز مزید بر علت شده است. بسیاری از صنایع بریتانیا هم اینک نگران کمبود نیروی کار ماهر هستند.

در این میان، موسسه مشاوره و محاسبه اقتصادی PWC، پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۱، بریتانیا دچار چاله جمعیتی و خلاء زاد و ولد شود. علت امر نیز تردید خانواده‌ها برای فرزندآوری در شرایط ناروشن همه‌گیری و مبهم بودن آینده عنوان شده است. این موسسه گفته است، در صورت ادامه بحران، نرخ زاد و ولد در بریتانیا به کمترین سطح از سال ۱۹۰۰ خواهد رسید .

دویچه وله فارسی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها