رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 584225

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

ساعت۲۴-تزئین محل کار خود با گیاهان راهی عالی برای زنده کردن فضای کار شما است. اما آیا می دانستید که گیاهان علاوه بر رنگ دادن به محیط، به سلامت شما نیز کمک می کنند؟ اگر به دنبال راه حلی هستید که از فضای خسته کننده محل کار خود رهایی یابید و آن را تبدیل به فضایی زیبا و پر انرژی کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

image.png
dir="RTL" style="text-align:right">تزئین محل کار خود با گیاهان راهی عالی برای زنده کردن فضای کار شما است. اما آیا می دانستید که گیاهان علاوه بر رنگ دادن به محیط، به سلامت شما نیز کمک می کنند؟ اگر به دنبال راه حلی هستید که از فضای خسته کننده محل کار خود رهایی یابید و آن را تبدیل به فضایی زیبا و پر انرژی کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

افراد شاغل زمان زیادی را در محیط کار حضور دارند، از این رو شرایط این محیط تا حد زیادی بر عملکرد آنها تأثیر گذار است. بدیهی است اگر روحیه و انرژی کارمندان در محل کار بالا باشد، میزان خلاقیت و دقت در کار نیز بالا می رود.

از این رو، کارفرمایان باید به دنبال راهکاری باشند که سطح آرامش و تمرکز کارمندان را افزایش دهد. استفاده از گل و گیاه در محیط کار، سطح استرس و خستگی در افراد را کاهش داده و آرامش ذهنی آنان را بهبود می بخشد. محققان طی تحقیقی در دانشگاه آمریکا مشاهده کردند که وجود گل و گیاه در محل کار، سطح خلاقیت، قدرت حل مسئله و ایده پردازی را در افراد افزایش می دهد. بی شک این امر به بهبود کسب و کار شما کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین شما می توانید با تهیه ی گل و گیاه مناسب برای دکوراسیون اداری خود، محیطی با نشاط و انرژی بخش برای کارکنان خود ایجاد کنید.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

تأثیر استفاده از گل و گیاه در محیط کار

خانه دوم خود را به ساختمانی سبز و پر انرژی تبدیل کنید. مطالعات دکتر لئونارد پری، استاد گیاه شناسی دانشگاه ورمونت حاکی از آن است که انسان نیازمند ارتباط مستمر با طبیعت است. گزارشی از Human Spaces در سال 2015 در مورد طراحی بیوفیلیک نشان داد که در سراسر جهان، تقریباً دو سوم کارگران هیچ گیاهی در محل کار خود ندارند.

فضاهایی که گیاهان و سایر عناصر طبیعی را در خود جای داده بودند، 15 درصد رفاه و خلاقیت بیشتر و شش درصد بهره وری بیشتر را گزارش کردند. مطالعه ای در سال 2014 توسط دانشگاه اکستر این موضوع را تأیید می کند و نشان می دهد که تنها چند گیاه وارد شده به محیط کار می توانند بهره وری را 15 درصد افزایش دهند.

بهره وری بیشتر انسان به این دلیل است که تلفیق هرچه بیشتر طبیعت و معماری، به ویژه در زمینه دکوراسیون داخلی تأکید می شود. برخی از پژوهش ها نشان می دهد که، استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون اداری، تأثیرات شگفت انگیزی بر روحیات کارمندان و شرایط محل کار دارد.

اما باید این نکته را در نظر بگیرید که شرایط نگهداری از آن ها چه در منزل و چه در محل کار بسیار مهم است که باید یاد بگیرید. برای یادگیری شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان بر روی لیک کلیک کنید.

از این جهت در ادامه این مقاله، به شرح مزایای استفاده از گیاهان در محیط های اداری خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

استفاده از گل و گیاه در محیط کار فواید باورنکردنی دارد.

1) کاهش و کنترل آلودگی صوتی

آنچه که در محیط کار بیش از هر چیزی اهمیت دارد، وجود آرامش و سکوت است. وجود صداهای آزار دهنده در محیط، سطح دقت و تمرکز را در کارمندان کاهش می دهد. امروزه با افزایش ساخت و سازها و گسترش صنایع، میزان ایجاد صداهای مزاحم در محیط های اداری نیز افزایش یافته است.

آلودگی صوتی سبب ایجاد حساسیت های عصبی، افزایش تحریک پذیری و اضطراب در محل کار می شود. این امر ضرورت کاهش و کنترل آلودگی صوتی را بیش از پیش آشکار می کند. راه حل های متفاوتی برای مقابله با این موضوع وجود دارد؛ که یکی از مؤثرترین آنها، استفاده از گل و گیاه در محیط کار یا ایجاد دیوار سبز می باشد.

در واقع گیاهان همانند یک عایق صوتی با جذب ارتعاشات و صداهای مزاحم، سبب کاهش انتشار آن در محیط می شود. از این رو میتوان با بهره گیری از حضور گیاهان در محل کار، علاوه بر کاهش صداهای آزار دهنده ی محیط و ایجاد آرامش، به افزایش بهره وری کارمندان کمک شایانی کرد. با توجه به توضیحات ارائه شده در بالا، استفاده از گیاهان در محیط های اداری امری ضروری به نظر می رسد.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

گیاهان با ایجاد دیوار سبز، باعث کاهش آلودگی صوتی در محیط های اداری می شوند.

2) کمک به افزایش تمرکز و دقت در کار

جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که در دانشگاه استنفورد انجام شده است، وجود گیاهان در محیط کار سبب ایجاد پیوند روح و طبیعت شده و تمرکز ذهنی افراد را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. علاوه بر این، استفاده از المان های طبیعی و گیاهان، سبب می شود تا افراد در محل کار، از نظر ذهنی کمتر دچار خستگی شوند.

استفاده از گل و گیاه به ویژه در محیط های اداری، میزان استرس را در کارمندان به نحو قابل توجهی کاهش داده و باعث می شود تا به هنگام انجام کار، از دقت و خلاقیت بالاتری برخوردار باشند. گیاهان با ایجاد فضایی دلنشین، تأثیرات فراوانی بر خل و قو و روان افراد دارند و باعث تقویت عملکرد حافظه و بهینه سازی سطح و حالات روانی کارکنان می شوند. بدیهی است محیطی سرشار از طراوت و سرزندگی، کمک می کند تا کارمندان افکار خود را بیش از پیش به روی کار خود متمرکز کنند.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

استفاده از گیاهان در دکوراسیون های اداری، دقت و تمرکز کارمندان را به هنگام کار افزایش می دهد.

3) تصفیه هوا و افزایش اکسیژن در محیط کار

منابع مختلفی در محیط های اداری وجود دارند، که می توانند برخی از سم های مضّر از جمله؛ فرمالدئید را در هوا آزاد کنند. این سم در غلظت های بالا سبب ایجاد آلرژی و مسمومیت های تنفسی می شود. همچنین وسایلی چون؛ پرینتر، کامپیوتر و دستگاه های کپی نیز، سبب انتشار دی اکسید کربن و دیگر گازهای سمی در محیط کار می شوند. از آنجایی که این گازها، برای سلامتی کارمندان و کارکنان در محل کار مضّر است، باید در جهت جمع آوری و کاهش غلظت آنها در محیط های اداری اقدامی صورت گیرد.

تحقیقات سازمان فضایی ناسا در این رابطه نشان داده است که استفاده از گیاهان به ویژه گیاهانی که تخصص ویژه ای در تصفیه کردن هوا دارند مانند؛ پاپیتال، فیکوس بنجامین، آگلونما، آلوئه ورا و ... سبب جذب آلاینده هایی چون؛ تری کلرواتیلن، فرمالدئید و بنزن از هوای محیط کار شما می شوند. علاوه بر این، گیاهان با جذب دی اکسید کربن اضافی موجود در محیط و جایگزین کردن اکسیژن به جای آن، سبب می شود تا کارمندان هوایی پاکیزه، سالم و با غلظت مناسب اکسیژن را تنفس کنند. این امر نشان دهنده ی تأثیر گل و گیاه، بر بهبود سلامتی کارمندان در محیط های اداری می باشد.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

در محیط کار، از گیاهانی که هوا را تصفیه می کنند استفاده کنید تا هوایی پاکیزه را تنفس کنید.

4) زیبا آرایی دکوراسیون محل کار

زیبایی خیره کننده گل و گیاه سبب شده است، تا به یکی از المان های طبیعی پر کاربرد در انواع محیط ها به ویژه محیط های اداری تبدیل شود. گیاهان به دکوراسیون، ظاهری شیک و جذاب می بخشند و باعث زیبایی هر چه بیشتر محیط کار شما می شوند.

امروزه در اکثر شرکت ها و ادارات از دست کم یک گل یا گیاه استفاده شده است. زیباتر ساختن محیط با استفاده از گل و گیاه در محل کار، سبب می شود تا کارمندان از روحیه ی بالاتری جهت انجام کارهای روزانه خود برخوردار باشند. معمولاً در اداره ها از گیاهان به عنوان جدا کننده فضای محیط نیز استفاده می شود. علاوه بر این، استفاده از گیاهان یکی از کم هزینه ترین روش های ممکن، جهت زیبا آرایی دکوراسیون داخلی محیط کار شما می باشد که با توجه به تأثیرات مثبت زیاد، می توانید از آن بهره ببرید.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

وجود گل و گیاه در محیط کار، به دکوراسیون اداری شما زیبایی منحصر به فردی می بخشد.

5) کاهش میزان گرد و غبار در محیط کار

اداره ها مکان تردد عموم مردم هستند، از این رو همواره گرد و غبار زیادی در محیط کار ایجاد می شود. همانطور که مطلع هستید گرد و غبار می تواند در افراد ایجاد حساسیت کند و انواعی از بیماری های پوستی و تنفسی را نیز به وجود آورد.

این امر به ویژه در محل کار، می تواند برای کارمندان مشکل آفرین باشد و در روند سلامتی آنها خلل ایجاد کند. بنابراین رسیدگی به این مشکل و استفاده از راه حل های کارآمد امری ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که در ادارات و شرکت هایی که در آنها گل و گیاه نگهداری می شود، غلظت گرد و غبار به میزان 23 درصد کاهش یافته است. گیاهان با جذب غبار، ریزگردها و آلاینده ها از هوای محیط، باعث می شوند که فضای محیط کار شما پاکیزه تر شود.

حال که با برخی از تاثیرات گیاهان آپارتمانی آشنا شدید، زمان آن رسیده است که نکات مهم و راهنمای خرید گل و گیاه را مطالعه کنید تا با بهترین گل و گیاه برای مناسبت های مختلف آشنا شوید که بتوانید درست تصمیم بگیرید و بهترین انتخاب را داشته باشید. سپس اقدام به سفارش گل و گیاه آپارتمانی کنید تا از این طریق، سلامتی کارمندان خود را با ایجاد هوایی عاری از آلودگی تضمین کنید و روحیه خود و کارمندانتان را افزایش دهید.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

کاهش میزان گرد و غبار در محیط های اداری، از فواید استفاده از گل و گیاه در محل کار می باشد.

6) افزایش شور و نشاط در بین کارمندان

بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات رفتارشناسی، توجه به طراوت و زیبایی گل و گیاه و بخصوص عطر و بوی آن، باعث ترشح هورمون مربوط به شادی در بدن می شود. از این رو لذت بردن کارمندان از حضور گیاهان در محیط کار، باعث می شود تا با انگیزه تر و پر انرژی تر از قبل، کارهای خود را پیش ببرند. یک مورد دیگر از تأثیر گل و گیاه، کاهش انرژی های منفی و افزایش سطح خوشحالی و نشاط در بین کارکنان می باشد. از این جهت شما می توانید با تهیه ی گیاهانی چون پیچک، نیلوفر و ... که باعث کاهش حساسیت های عصبی و ایجاد شادی در افراد می شوند، فضای محیط کار را به محیطی شاد و پر نشاط تبدیل کنید.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

گیاهان با حضور خود، سبب ایجاد شور و نشاط در بین کارکنان می شوند.

7) ایجاد تغییرات مثبت در روحیه کارکنان

پژوهش ها نشان می دهد که طی چند سال اخیر، میزان افسردگی و بی انگیزگی در بین کارمندان در محیط کار به نحو چشمگیری افزایش یافته است. پژوهشگرها در ادامه ی گزارشات خود در این رابطه بیان داشته اند که، در اداراتی که از گل و گیاه در طراحی اداری خود استفاده کرده اند، سطح استرس و فشارهای عصبی در کارمندان کاهش چشمگیری یافته است. نتایج این تحقیق همچنین حاکی از آن است که، حضور گیاهان در محل کار سبب می شود تا روابط اجتماعی بین افراد حاضر در محیط، بهبود یافته و از میزان خشم و حساسیت ها در محل کار کاسته شود. در نتیجه توصیه می شود، به منظور بهبود روحیه ی کارمندان و انسجام بیشتر کار، از گیاهان در دکوراسیون داخلی محیط کار استفاده گردد.

8) ایجاد رایحه ی مطبوع در محیط کار

گل همیشه نماد طراوت و رایحه ی خوش بوده است و با عطر بی نظیر خود، ردپایی ماندگار در ذهن مخاطب به جا

ی می گذارد. این ویژگی، گل و گیاه را به یکی از محبوبترین اجزای مورد استفاده در هر دکوراسیونی تبدیل کرده است. شمار گل های خوشبو بسیار زیاد است، اما از جمله مشهورترین آنها می توان به گل هایی چون؛ شمعدانی، پامچال، یاس، ارکیده و ... اشاره کرد. از این رو شما می توانید با استفاده از گل و گیاه در محل کار، علاوه بر بهره مندی از خاصیت خوشبو کنندگی طبیعی آن، به فضای محیط کار حس سرزندگی و طراوت ببخشید.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

عطر و بوی دل انگیز گل و گیاه سبب ایجاد آرامش ذهنی در افراد می شود.

9) افزایش انرژی مثبت در محیط

حضور گیاهان در طراحی دکوراسیون اداری، می تواند منبعی بی پایان و طبیعی از انرژی های مثبت را در اختیار شما بگذارد. استفاده از گل و گیاه در محل کار، سبب افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در افراد می شود. این امر، انرژی های منفی در درون هر شخص را بطور چشمگیری کاهش داده و در نتیجه باعث اعتدال در حالات و انرژی فرد می شود. بنابراین اگر به دنبال راهی برای افزایش انرژی مثبت و پویایی کارمندان در محیط کار هستید، توصیه می شود که حتماً از حضور گل و گیاه در محیط اداره یا شرکت خود استفاده کنید. بی شک با بالا رفتن توان روحی کارکنان، میزان پیشرفت بیشتری در حوزه ی کسب و کار حاصل خواهد شد.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

استفاده از گل و گیاه در محیط های اداری، باعث ایجاد نشاط و انرژی مثبت در میان کارمندان می شود.

10) افزایش میزان خلاقیت و کارکرد کارمندان

از جمله خواص شگفت انگیز استفاده از گل و گیاه در محیط کار، افزایش توان نوآوری و بهبود قدرت ابتکار و خلاقیت در کارمندان است. شاید از خود بپرسید که چگونه؟ باید گفت با تأثیر بر فعالیت ذهنی. جالب است بدانید که، گل و گیاه با ظاهر فریبنده و رنگ های چشم نواز، سبب می شوند تا مغز در مواجهه با مسائل عملکرد بهتری داشته باشد.

این امر سبب تقویت توانایی کارمندان، در پایه ریزی ایده های جدید در حوزه کسب و کار می شود و سرعت عملکرد آنها را در حل مسئله بهبود می بخشد. تحقیقات نشانگر آن است که استفاده از رنگ های متفاوت و جذاب در محل کار، می تواند کارکرد مغز و ظرفیت آن را در حدود 15 درصد افزایش دهد. حال اگر ما برای افزودن رنگ به محیط از گل و گیاه استفاده کنیم، بی شک تلفیق رنگ و طبیعت اعجاز برانگیز بازدهی مغز را در افراد بیش از پیش بهبود می بخشد. این امر سبب می شود تا کارمندان با ذهن بازتری بر روی کارهای خود تمرکز کنند.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

وجود گل و گیاه در محل کار، میزان خلاقیت و نوآوری را در افراد افزایش می دهد.

11) کاهش دما و مصرف انرژی در محل کار

از تأثیرات مثبت دیگر استفاده از گل و گیاه در محیط کار، کاهش میزان حرارت محیط و افزایش رطوبت نسبی می باشد. گیاهان بطور طبیعی با انتشار بخار آب در محیط، سبب افزایش رطوبت نسبی در اطراف خود می شوند. بالا رفتن رطوبت نسبی، دمای محیط کار را کاهش داده و همچنین باعث جلوگیری از خشکی و التهابات مجاری تنفسی می شود. کاهش درجه حرارت محیط، سبب خنک تر شدن هوا می شود و از این رو با کاهش نیاز به استفاده از سیستم های سرمایشی، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

گیاهان با کاهش درجه حرارت محیط و افزایش رطوبت نسبی، سبب کاهش مصرف انرژی می شوند.

12) افزایش بازده کاری کارکنان

بررسی های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که، میزان بازده کاری کارمندان، در اداراتی که دست کم از یک نمونه گل و گیاه در دکوراسیون اداری خود استفاده کرده اند، نسبت به مواردی که هیچگونه ارتباط یا تماسی با گیاهان در محیط کار خود ندارند، بالاتر می باشد. این تحقیقات همچنین بیانگر آن است که، کارمندان در این اداره ها از توجه تمرکز و دقت بالاتری جهت انجام امور محوله نسبت به سایرین برخوردار هستند.

تحقیقات نشان داده است که حضور گیاه در محیط کار، سبب افزایش بازده کاری کارمندان می شود.

گیاهان مناسب جهت استفاده در محیط های اداری

شما باید با در نظر گرفتن شرایط محیطی محل کار، از جمله؛ میزان نور دریافتی، دما، رطوبت و سایر عوامل مؤثر در رشد، گیاه مناسب استفاده در محیط کار خود را انتخاب کنید. برای این منظور بهتر است، از گیاهانی که مقاومت بالایی در برابر تغییرات محیطی دارند. خاطرتان باشد که به هنگام انتخاب گیاه، به سازگاری آن با محیط توجه نمایید. در جدول زیر چند گیاه مناسب مکان های اداری را به شما معرفی میکنیم:

فیکوس بنجامین

برگ عبایی

فیکوس الاستیکا

شامادورا

بامبو

پتوس

کراسولا

سانسوریا

شفلرا

زامیفولیا

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تأثیر استفاده از گل و گیاه در محیط کار و گیاهان مناسب محل کار آشنا کنیم. دریافتیم که استفاده از گیاهان در دکوراسیون اداری، علاوه بر زیبا سازی محیط، با افزودن رنگ های متنوع و جذاب، تمرکز و عملکرد حافظه را بهبود می بخشند و موجب می شوند تا کارمندان در محیط کار، از دقت و توجه بیشتری برخوردار باشند. همچنین بوییدن رایحه ی مطبوع و خوشی که از گل و گیاه در محل کار منتشر می شود سبب ایجاد آسودگی خاطر و حس آرامش در افراد خواهد شد.

از سوی دیگر بهره گیری از گیاهان در محیط کار، سبب تقویت انرژی و روحیه کارمندان می شود و علاوه بر بهبود سلامت روح و جسم، موجب بهبود خلق و خو و ایجاد تعادل در عادات رفتاری می شود. با نگهداری گل و گیاه در محیط کار، میزان آلاینده های شیمیایی که از طریق تنفس، به مجاری تنفسی ما راه می یابند کاهش می یابد، زیرا گیاهان همانند یک فیلتر طبیعی، تراکم این آلاینده ها را تا حد چشمگیری در محل کار ما کاهش می دهند.

12تاثیرگل و گیاه آپارتمانی که در محیط کار معجزه میکنند

آنها همچنین دی اکسید کربن مازاد در محیط را جذب و اکسیژن را بجای آن در هوا منتشر می کنند، این امر عملکرد سلول های مغزی را تا حد زیادی بهبود بخشیده و از بروز بیماری های تنفسی چون: آسم و مواردی نظیر تهوع، آلرژی و سردرد پیشگیری می کند.

طبق پژوهش های صورت گرفته در دانشگاه استنفورد، وجود گیاهان سبز در محیط های اداری و شرکت ها به علت خاصیت ضد میکروبی، احتمال ابتلا به بیماری هایی چون؛ آنفولانزا، سرماخوردگی و ... را تا حد مطلوبی کاهش می دهد. همچنین بررسی ها نشان می دهد که، کارمندانی که در محیط اداره خود در تماس روزانه با گل و گیاه هستند، از میزان اضطراب و استرس کمتر و روحیه شاداب تری نسبت به سایر افراد برخوردار هستند.

لازم به ذکر است که کارمندانی که روزانه مدت زمان بیشتری در تماس با گل و گیاه در محل کار خود هستند، در برقراری ارتباط اجتماعی با سایرین موفق تر عمل می کنند. از این جهت است که، نباید از تأثیرات و خواص شگفت انگیز استفاده از گل و گیاه در محیط کار غافل شوید.

شما عزیزان میتوانید سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود از طریق کامنت در همین صفحه به اشتراک بگذارید تا مشاوران ما به صورت رایگان تمام سوالات شما را با به روز ترین اطلاعات در اختیار شما قرار دهند.

اگر به دنبال افزایش شادابی خانه یا محل کار خود هستید و یا مایلید روابط خود را ماندگار کنید، خرید گیاه آپارتمانی پیشنهاد ماست.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها