رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 592032

رانت اطلاعاتی در بورس، ۱۰۰ میلیون سرمایه را به ۷۰ میلیارد تومان افزایش داد

ساعت24- عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس با آسیب‌شناسی روند بازار سرمایه در سال‌های پایانی دولت قبل گفت: در آن مقطع زمانی، شاهد رانت اطلاعاتی در بورس بودیم، به عنوان نمونه، ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه یک فرد امروز به ۷۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

html>

به گزارش ایرنا، محسن علیزاده پنجشنبه در نشستی خبری افزود: فردی در سال ۹۶ با ۱۰۰ میلیون تومان وارد بازار سرمایه شد و در ۱۹ مردادماه ۱۳۹۹ ارزش پرتفوی او ۲۴ میلیارد تومان بود؛ امروز ارزش پرتفوی این شخص با وجود ریزش سهام ۷۰ میلیارد تومان است. این نشان می‌دهد برخی در بازار سرمایه از رانت اطلاعات استفاده می‌کنند.

از حقوق مردم در بورس صیانت می‌کنیم
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما وظیفه داریم مدافع حقوق موکلین خودمان باشیم و از حقوق آنها صیانت کنیم‌. زمانی که مردم سرمایه‌های خود را با توصیه دولت قبل در بازار سرمایه وارد کرده‌اند و نتوانستند متناسب سازی بین عرضه و تقاضا ایجاد کنند نیاز است که از حقوق آنها دفاع شود.
علیزاده افزود: در بازار سرمایه این پیش‌بینی نشده بود که با دعوت به سرمایه گذاری در این بازار، این استقبال از سوی مردم اتفاق بیفتد. برخی از شرکت‌ها یا سهامداران حقوقی از رانت اطلاعاتی استفاده کردند و سهام‌هایی خریداری کردند و سودهای میلیاردی نصیب آنها شد.
نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس با بیان‌اینکه تحقیق و تفحص از سازمان بورس در مجلس راه اندازی شده است، گفت: از حقوق مردم نمی گذریم و هر تصمیمی قبلا گرفته شده مطابق قانون فسخ است.
وی گفت: در حال حاضر اصلاح قانون بازار اوراق بهادار را در بازار سرمایه دنبال می‌کنیم و تاکنون جلسات متعددی در این زمینه برگزار و پیش‌نویسی آماده شده است. کلیات این طرح هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی تصویب شد و زمانی را برای بررسی جزییات در نظر گرفته‌ایم.

دولت قبل، پیش از دعوت به سرمایه‌گذاری در بورس، فرهنگسازی می‌کرد
علیزاده گفت: یکی از عمده‌ دلایلی که باعث ضرر و زیان در بازار سرمایه شد این بود که دانش کافی و دانش مالی در جامعه ما آن طور که باید وجود نداشت چراکه دستگاه‌های مختلف وزارت علوم، آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، سازمان صدا و سیما و دیگر دستگاه‌های مرتبط این فرهنگ‌سازی را به درستی انجام نداده بودند.
وی یادآور شد: باید قبل از دعوت مردم به سرمایه گذاری در این زمینه زیرساخت‌های لازم فراهم می‌شد چراکه عدم مهیا شدن شرایط برای حضور مردم در این بازار در نهایت باعث از دست رفتن اعتماد در جامعه شد. در واقع بازار سرمایه نقش بسیاری را در سلب اعتماد عمومی در جامعه ایفا کرده است.
این نماینده مجلس اظهار داشت: در دولت قبل، در انتخاب رئیس بورس نیز مغایر قانون عمل کردند که ما عقب ننشستیم و این موضوع را با قوه قضائیه در میان گذاشتیم.

استقبال از ضرب‌الاجل استاندار فارس به بانک‌ها
رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این نشست خبری، نسبت بین سپرده‌ها و تسهیلات بانکی در این استان را غیرمتوازن خواند و با استقبال از ضرب‌الاجل استاندار فارس برای بانک‌ها تأکید کرد که منابع سپرده‌ها باید در همین استان هزینه شود.
وی یادآور شد: استان فارس در استفاده از منابع بانکی جزو رتبه‌های آخر در کشور محسوب می‌شود و شاهد بودیم که استاندار فارس هم ضرب‌الاجلی را برای بانک‌ها اعلام کردند تا منابع و سپرده‌های بانک‌ها در همین استان هزینه شود.

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس پیش از این با بیان اینکه "وضعیت منابع به مصارف بانکی در استان مطلوب نیست"، گفته است: بانک‌های خصوصی مصارف خود را معطوف به استان فارس نمی‌کنند و موجب ایجاد ناترازی در این حوزه شده‌اند و با توجه به اهمیت موضوع حل و فصل این موضوع را به شکل جدی و تا حصول نتیجه در دستور کار قرار داده ایم.

با تورم قوانین روبرو هستیم
نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس در چارچوب قانون اختیارات مشخصی را دارند، گفت:من پرسشگر نیستم و پرسش‌گری هم نکردم بلکه در جایگاه خدمتگزاری مردم مطالبه گری کردم و مطالبات به حق و به جای مردم استان را به گوش مسئولان رساندم. ما به عنوان نمایندگان مجلس در تلاش هستیم تا مطالبات را در چارچوب اختیاراتی که قانونگذار تعیین کرده دنبال کنیم.
وی با اعتقاد به اینکه یکی از وظایف نمایندگان مجلس قانونگذاری است، افزود: آنچه در مجلس یازدهم نباید به آن بپردازیم بحث قانونگذاری است چراکه ما به اندازه کافی قانون داریم و با یک تورم بی اندازه از قوانین که حدود ۱۳ هزار قانون را شامل می‌شود، مواجه هستیم.
علیزاده افزود: در مجلس یازدهم باید مقررات زدایی کنیم و قوانین زائد و موازی را شناسایی و اصلاح کنیم. ما در حال حاضر نیاز داریم به رسالت و نقش دوم مجلس که نظارت بر اجرای قوانین است بپردازیم.

خاموشی سال‌های گذشته به علت عدم نظارت و کوتاهی دولت وقت بود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسشی در این نشست خبری نیز گفت: در سالهای گذشته شاهد خاموشی در صنایع و تولیدات کشاورزی بودیم؛ این خاموشی‌ها به دلیل نبود قانون و تکلیف نیست بلکه نظارت به درستی اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: قانونگذار در برنامه ششم توسعه این موارد را به درستی شناسایی و احصا کرده و مقرر شده بود که ۲۵ هزار مگا بایت به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود اما این اتفاق نیفتاد چراکه دولت در آن زمان در انجام تکالیف خود کوتاهی کرده است.
علیزاده اظهار داشت: باید شرایطی فراهم شود تا وزیرانی که تکلیف و وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند به قوه قضاییه معرفی شوند.

استاندار فارس از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است؛ به دنبال کمک به دولت هستیم
رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس همچنین در پاسخ به پرسش دیگری تأکید کرد که بر خلاف برخی گمانه‌زنی‌های مطرح شده در جلسات غیررسمی، این مجمع به دنبال تغییر استاندار نیست و بلکه به دنبال کمک به دولت است.
علیزاده در ادامه جایگاه ملی محمد هادی ایمانیه استاندار فارس را یادآور شد و گفت: دکتر ایمانیه پیشنهاد نهایی دولت برای وزارت بهداشت بود و تا ساعت ۹ صبح نیز اسم ایشان در لیست نهایی تصدی مسئولیت این وزارتخانه بود اما ساعت ۱۲ که لیست به مجلس رسید شاهد انصراف ایشان از لیست بودیم.
علیزاده بیان کرد: استاندار فارس از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و ما به عنوان نمایندگان مجلس در برنامه‌ای خود این موضوع را در نظر دارند که در سطوح کلان، ملی و استانی به دولت کمک کنند.

واردات خودرو باید بدون محدودیت انجام شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه آیین نامه واردات خودرو اخیرا مصوب شده است، گفت: این آیین نامه مورد انتظار ما و مردم نیست. محدودیت‌هایی اعمال شده که از نظر بنده با توجه به وضعیت کیفیت خودروهای داخلی در شرایط کنونی باید شرایطی فراهم شود تا واردات بدون محدودیت انجام شود.
وی اظهار داشت: واردات خودرو باعث ایجاد رقابت در بازار داخلی کشور می‌شود البته خودروسازان داخلی هم با مشکلاتی مواجه هستند که باید تدابیر لازم برای حل مشکلات آنها و جلوگیری از افزایش خودرو اتخاذ شود.
علیزاده با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری یک آفت برای توسعه صنایع محسوب می‌شود، گفت: قیمت‌گذاری دستوری باعث شده تولیدکنندگان نتوانند نوآوری داشته باشند و تولیدات را متناسب با نیاز جامعه انجام دهند.
او گفت: ضعف جدی در صنایع ما وجود دارد و برنامه‌محور نبودن، سوء مدیریت و در برخی موارد ضعف ضوابط و قوانین باعث شده نتوانیم در این حوزه موفق عمل کنیم.

سند آمایش سرزمینی فارس را سالیان گذشته به درستی تهیه نکردند
نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس در بخشی دیگر از سخنان خود خام‌فروشی در معادن و محصولات کشاورزی را از دغدغه های اساسی مجلس دانست و گفت: خام فروشی در معادن نه تنها در استان فارس بلکه در همه کشور اتفاق می‌افتد یکی از موضوعات اساسی که در حال دنبال کردن آن هستیم این است که معادن در جنوب استان باید در همین استان هم فرآوری شود. در واقع به دنبال ایجاد صنایع سیمانی و فولادی هستیم.
علیزاده با بیان اینکه بازنگری سند آمایش سرزمین در اولویت مجلس است، گفت: در سالهای گذشته نه تنها به سند آمایش صنعت در استان توجه نشده بلکه سند آمایش سرزمین را هم به درستی تهیه نکردند. لذا درصدد هستیم شرایطی فراهم کنیم تا سند آمایش صنعت را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.
نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازم است هر کدام از شهرستان‌های فارس با توجه به ظرفیتی که دارند توسعه یابند.
وی گفت: توسعه شبکه بهداشت و درمان، توسعه شبکه آموزشی، توسعه اماکن ورزشی برای جوانان نیز در اولویت قرار دارد.
علیزاده با بیان اینکه استان فارس ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری بهره می‌برد، گفت: متأسفانه از برخی ظرفیت‌های فارس غافل شده‌ایم. به عنوان مثال استان فارس از آب و هوای چهار فصل و شرایط بسیار خوبی برای کشاورزی بهره می‌برد اما این دلیل نمی‌شود که تمام توجه خود را به توسعه کشاورزی استان معطوف کنیم.
وی اظهار داشت: در برخی نقاط استان آب را از اعماق ۵۰۰ متری با ۶۰۰ متری زمین برداشت و با این آب محصولاتی تولید می‌کنند. این کار باعث فرونشست زمین می‌شود و متأسفانه حتی محصولاتی که از این طریق تولید می‌شود، فرآوری نمی‌شوند و نمی‌توانیم حتی از ارزش افزوده آنها بهره ببریم.
علیزاده بیان داشت: قرار نیست از منابع آبی و خاکی استفاده کنیم اما از آن منتفع نشویم. ما حتی نتوانستیم فضای گلخانه‌ای و اشتغال خوبی ایجاد کنیم. این در حالیست که باید با بهره‌گیری از منابع و ظرفیت‌ها صنایع تبدیلی را در استان ایجاد کنیم.
وی گفت: قرار بود در طی ۱۰ سال سطح زیر کشت گلخانه به ۷هزار هکتار برسد اما در حال حاضر کمتر از هزار هکتار گلخانه داریم و در این زمینه هم به نسبت استان‌هایی که آب و هوای نامناسب‌تری دارند عقب ماندگی بسیاری داریم.
علیزاده با بیان اینکه شعار کشاورزی بودن استان فارس باعث شده به درستی به صنعت توجهی نکنیم، گفت: استان فارس از ظرفیت‌های بسیار خوبی در صنعت بهره می‌برد. با این حال از این ظرفیت به نحو احسن استفاده نمیشود.
رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس افزود: چرا باید معادن در جنوب استان و در شهرستان نی‌ریز را به استان همجوار منتقل کنند؟ چرا باید بشنویم بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی مستعد ایجاد صنایع در استان فارس را به شهرستان استان مجاور انتقال داده‌اند.
وی به نقش مهم رسانه‌ها در مطالبه گری اشاره کرد و گفت: رسانه که هدایت گر و تصمیم ساز است باید به کمک ما بیاید تا بتوانیم جلوی این اتفاقات ناخوشایند را بگیریم. این یک مطالبه جدی و عمومی است.
این نماینده مجلس بیان کرد: چرا استان فارس با این ظرفیت بسیار خوب از اقتصاد دریا بی بهره است و چرا باید برای بهره‌گیری از اقتصاد دریا به سایر استان‌ها وابسته باشد؟
وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید فضای عمومی را برای مطالبه گری آماده کنند، گفت: اتصال استان فارس به دریا موضوعی است که در همه سال‌های گذشته مطالبه شده و تمام پیوست‌های امنیتی آن مطالعه و تصویب شده است‌؛ امروز به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی این مطالبه جدی را از شخص رئیس‌جمهور، وزیر کشور و استاندار فارس دارم که در این زمینه به ما یاری برسانند.
وی با بیان اینکه انتقال آب از دریا به استان فارس یکی از مطالبات اساسی است، گفت: برخی از صنایع پرآب که قرار است در این استان راه‌اندازی شود به بهانه نبود منابع آبی ایجاد نمی‌شود و متاسفانه آب دریا به سایر استان‌ها انتقال یافته است.
این نماینده مجلس بیان کرد: انتقال آب به شرق، غرب و مرکز استان فارس باعث می‌شود بتوانیم صنایع را راه اندازی کنیم. این کار ارزآوری بسیار خوبی دارد و می‌تواند ارزش افزوده و اشتغال خوبی ایجاد کند. اما به این دلیل که این حساسیت ایجاد نشده و این مطالبه شکل نگرفته، این امر هنوز به صورت اساسی محقق نشده است.

بنای دولت قبل،‌بهره برداری از آزادراه بدون در نظر گرفتن ایمنی بود
رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه مطالباتی از این جنس برای مردم ولایتمدار و شریف استان مطالبات به حقی است، گفت: چرا استان فارس پس از گذشت سال‌ها هنوز از یک سانتی متر آزادراه استفاده نمی‌کند؟ بیش از ۱۰ سال است که آزاد راه شیراز اصفهان کلنگ‌زنی شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
علیزاده افزود: چرا طی سال‌های گذشته در انتخاب مجریان و پیمانکاران آزادراه دقت کافی نشده است؟ چرا در یک نقطه دیگر از ایران یک آزادراه را در مدت زمان کوتاه راه اندازی می‌کنند؟ چرا کریدور ایجاد جنوب به شمال سریعتر راه‌اندازی نمی‌شود؟
وی اظهار داشت: آزادراهی که قرار است شیراز را به اصفهان متصل کند اگر راه اندازی شود که بعید می‌دانم تا پایان امسال هم راه‌اندازی شود باز هم باعث ایجاد ترافیک‌سنگین در غرب شهر می‌شود.
علیزاده عنوان داشت: در دولت گذشته بنا را بر این گذاشته بودند که این آزادراه به هر شکلی که شده افتتاح شود و حتی بدون انجام کارشناسی‌های لازم جان مردم را به خطر بیندازند. برخی حوادث در همین آزادراه نیمه‌تمام رخ می‌دهد و این آزادراه هنوز افتتاح نشده چندین کشته داده است. ه دولت گذشته می‌خواست بدون ایجاد ایمنی و بدون اتمام قطعه هفت و هشت این پروژه را افتتاح کند.
نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس گفت: با بهره برداری از قطعات یک تا ۶ آزادراه، در غرب شیراز ترافیک سنگینی ایجاد می‌شود لذا ما با وجود مشکلات فعلی، اجازه نمی‌دهیم این آزادراه افتتاح شود.
او با طرح این پرسش که چرا وضعیت راه‌های استان فارس باید نسبت به سایر استان‌ها عقب‌ماندگی بیشتری داشته باشند، گفت: چرا ایجاد زیرساخت‌های راه‌های روستایی استان فارس در مقایسه با سایر استان‌ها باید دچار عقب‌ماندگی بیشتری باشد.
علیزاده ادامه داد: چرا استان فارس در ایجاد نیروگاه‌های برق نسبت به سایر استان‌ها عقب ماندگی بیشتری دارد؟ این مطالبات، مطالباتی جدی است که رسانه‌ها می‌توانند کمک زیادی به تحقق این مطالبات کنند.
وی گفت: امروز فضای رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی می‌تواند تصمیم ساز و هدایت گر اذهان در جامعه باشد و در راستای رسالت خطیر خود چشم بینا و زبان گویای مردم باشد.
علیزاده با تأکید بر اینکه رسانه می‌تواند در همه حوزه‌ها رسالتی را دنبال کند، گفت: اخیرا یکی از مدیران کل در یکی از استان‌ها به دلیل گزارش خوبی که توسط خبرنگاران انعکاس داده شده بود برکنار شد و این نقش مهم رسانه را بیش از پیش آشکار می‌کند. در واقع یک خبرنگار با شناسایی دقیق و به موقع انحراف باعث می‌شود از مسیر پُرخطای یک مدیر جلوگیری شود و اصلاح ساختاری شکل بگیرد.
وی روز خبرنگار را روز تکریم حق‌طلبی در جامعه دانست و گفت: در تلاش هستیم بتوانیم ارتباط خوبی را با جامعه خبری در سطح شهرستان، استان و در سطح کلان ملی ایجاد کنیم و انعکاس دهنده اقدامات خوب خدمت‌گزارن مردم در مجلس باشیم و مسائل و مشکلات را به واسطه حضور همیشگی رسانه‌ها در بین مردم شناسایی و برطرف کنیم.
علیزاده بر ضرورت به‌کارگیری مدیران برنامه محور در استان تأکید کرد و گفت: مدیران برنامه محور باید در استان مستقر شوند. مدیرانی که نگاه کوتاه مدت داشته باشند و به روزمره‌گی روی بیاورند نمی‌توانند به توسعه استان کمک کنند.
وی با بیان اینکه انتظارات و برنامه‌های کلان باید در اولویت مدیران قرار بگیرد،گفت: تحریم‌های ظالمانه که توسط آمریکای خبیث و اروپا اتفاق افتاده باعث شده نتوانیم انتظارات مردم را به درستی دنبال کنیم. در حال حاضر انتظارات و مطالبات مردم بیش از سالهای گذشته شده است که این مطالبات حداقل است.
وی عنوان کرد: شاید گلایه ها و انتقاداتی به عملکرد مجلس یازدهم وارد باشد اما واقعیت این است که مجلس یازدهم یکی از پویاترین و فعالترین مجالس بوده اما متأسفانه درگیر مسائلی از جمله تغییر دولت شد.
علیزاده افزود: سال پایانی دوره دوم دولت گذشته که همزمان با سال نخست شروع کار مجلس یازدهم بود ناهماهنگی‌های بسیاری وجود داشت؛ دولت این اطمینان را داشت که باید جای خود را به جریان سیاسی و دولت دیگری بدهد و به همین دلیل همکاری‌های لازم را نداشت و باعث شد شرمنده مردم شویم.
رئیس مجمع نمایندگان فارس اظهار کرد: سال دوم مجلس یازدهم هم همزمان با سال نخست شروع کار دولت جدید شد؛ تغییر دولت و پای کار آمدن وزاری جوان هم یکی از مشکلاتی بود که باعث شد نتوانیم در سال دوم هم به وعده‌های مردم جامه عمل بپوشانیم. اما در حال حاضر که با مسیر و اهداف دولت جدید آشنا شدیم می‌توان کارهای خوبی را دنبال کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها