رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 599896

جنگ اوکراین بیش از ۱۵ هزار مفقودی داشته است

ساعت24-یکی از مقام‌های کمیسیون بین‌المللی مفقودشدگان اعلام کرد، در خلال جنگ اوکراین بیش از ۱۵ هزار نفر مفقود شده‌اند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این نهاد مستقر در لاهه که در پی جنگ‌های بالکان در دهه ۹۰ میلادی تاسیس شد، دفتری را در ژوئیه در کی‌یف اوکراین ایجاد کرد تا به این کشور در مستندسازی و رهگیری افراد مفقود ناشی از جنگ در اوکراین کمک کند.

"متیو هالیدی"، مدیر اروپایی این نهاد گفت، هنوز مشخص نیست که چه تعدادی از افراد در اوکراین به اجبار جابجا شده‌اند، در روسیه در بازداشت هستند، زنده هستند یا از اعضای خانواده‌هایشان دور افتاده‌اند یا حتی مردند و در گورهای دسته‌جمعی دفن هستند.

وی همچنین گفت، روند تحقیقات درباره مفقودین در اوکراین پس از پایان جنگ سال‌ها به طول می‌انجامد. آمار ۱۵ هزار نفری خیلی خوشبینانه است چون در شهر بندری ماریوپل مقام‌ها تخمین می‌زنند ۲۵ هزار نفر یا مرده‌اند یا مفقود شده‌اند.

این مقام مسئول افزود: این آمار خیلی زیاد است و چالش‌هایی که اوکراین با آنها روبروست، گسترده هستند. در کنار اینها، نبرد همچنان ادامه دارد.

مدیر اروپایی کمیسیون بین‌المللی مفقودشدگان پس از آن این اظهارنظرها را مطرح کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درخواست کرده که سازمان ملل، روسیه را بابت حملات هوایی علیه زیرساخت‌های شهری که باعث شده تا شهرهای زیادی در اوکراین در خاموشی فرو بروند، مجازات کند.

کمیسیون بین‌المللی مفقودشدگان با جمع‌آوری و نگهداری نمونه‌های دی.ان.ای و منطبق کردن آنها با خویشاوندان بیش از ۲۷ هزار تن از ۴۰ هزار مفقودی در خلال جنگ یوگسلاوی سابق را شناسایی کرد.

مدیر این کمیسیون بین‌المللی همچنین ادامه داد: چنین فرایندی را هم در اوکراین انجام می‌دهیم که البته چندین سال به طول می‌انجامد. آنچه اکنون مهم است این است که تمامی اقدامات صحیح برای تضمین این مساله صورت گیرد که چه تعداد نفر را می‌توان شناسایی کرد. اکثریت مفقودین شامل مرده‌ها، قربانیان جرایم جنگی هستند و عاملان این اقدامات باید مسئول شناخته شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها