رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 611674

چگونه در دوران نامزدی بر مشکلات عاطفی غلبه کنیم؟

ساعت24-همه افراد در دوران نامزدی دچار اختلافاتی با طرف مقابل می‌شوند نکته اینجاست که چطور می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری و آن را برای همیشه حل کرد.

خبر
div class="content-news-box">

دوره نامزدی یکی از بهترین زمان‌ها برای کسب مهارت‌هایی در خصوص حل اختلاف نظرها و مشکلات عاطفی بین زوجین است. برخی می‌پندارند دوران نامزدی صرفا برای تفریح و خوش گذرانی است، اما باید بدانید در هر رابطه‌ای مشکلات و تعارض‌هایی بوجود می‌آید که زن و مرد باید توانایی‌هایی را در این زمینه بدست آورند.

ما در این بخش اساسی‌ترین روش‌های مقابله با این کشمکش‌ها و مشکلات را ارائه می‌دهیم، پس با ما همراه باشید چراکه اختلاف نظر و جر و بحث در هر دوره‌ای از زندگی ممکن است برای زوج‌ها به وجود بیاید، اما بهتر است از همان دوران نامزدی مهارت‌های لازم برای حل اختلافات را یاد بگیریم.

اختلافات دوران نامزدی را در چند مرحله حل کنید

دوره نامزدی زمان مناسبی است که زوجین مشکلات و اختلاف نظرهایشان را باهم به اشتراک بگذارند و با هم برای حل این مشکلات بکوشند و راه حل‌هایی را ارائه کنند تا به دوام رابطه بیانجامد.

برخی افراد تصور می‌کنند که این تعارض‌ها و مشکلات بوجود آمده فقط در رابطه آن‌ها وجود دارد در حالی که این طور نیست و باید بدانیم که انسان‌ها هر یک ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارند که منحصر به خودشان است و این تفاوت‌ها بین زن و مرد گاهی باعث بروز مشکلاتی در رابطه می‌شود که این مشکلات با تدبیر و مدیریت قابل حل است. اگر این مشکلات را جدی نگیریم و بدنبال راه حل نباشیم به آن‌ها میدان می‌دهیم تا کم کم رابطه را سست کنند.

یکی از اشتباهات متداول بین زوجین این است که به جای اینکه با هم اندیشی و بررسی مشکل به دنبال راهی برای حل آن باشند یکدیگر را مقصر می‌کنند طوری که در نهایت یکی بازنده می‌شود و دیگری برنده و از این روش برای حل مشکلات بعدی نیز استفاده می‌کنند تا کم کم عشق و احساس بین خود را می‌کشند.

گروهی دیگر افرادی هستند که مهارت زیادی در حل مشکلات و تعارض‌های بوجود امده دارند. آن‌ها می‌دانند که این مشکلات در هر رابطه‌ای وجود دارد و با هم فکری هم به سوی غلبه بر مشکلات می‌روند. در رابطه آن‌ها بازنده و برنده‌ای وجود ندارد و هر دو برنده هستند.

این دسته از افراد همواره احساسات خوب و مثبت را با هم به اشتراک می‌گذارند. در این رابطه‌ها هر دو طرف مسئولیت اشتباهات خود را برعهده می‌گیرند در نتیجه در اینگونه روابط صمیمیت و عشق و اعتماد پرورش پیدا می‌کند.

راهکارهای پیشگیری از اختلافات دوران نامزدی

چند گام ساده برای افزایش اعتماد و صمیمیت در رابطه:

مراقب کلامتان باشید

گاهی افراد برای بیان نیازها و احساسات خود به طرف مقابل از پیام‌هایی استفاده می‌کنند که شخص مقابل را مورد توهین و تحقیر قرار می‌دهند. اینگونه پیام‌ها "پیام‌های تو. "نامیده می‌شود.

افراد در این‌گونه پیام‌ها احساسات منفی خود را به طرف مقابل القا می‌کنند آن‌ها عصبانیت و خشم و دلخوری خود را با سرزنش و تحقیر فرد مقابل بیان می‌کنند.

یکی از عوامل مهمی که در اینگونه پیام‌ها مورد تعارض قرار می‌گیرد "عزت نفس"است. عزت نفس یکی از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی هر انسانی است که هر فردی تلاش می‌کند با راهکارهای مختلف عزت نفس خود را بالا ببرد.

پیام‌هایی مثل: تو اشتباه کردی، تو همه چیز را به هم زدی، تو بودی که. تاثیرات مخربی را بر فرد مقابل به جا می‌گذارد که می‌تواند به معنی توهین و متهم کردن طرف مقابل باشد.

اینگونه پیام‌ها باعث سستی رابطه و کم شدن احساسات و علایق در رابطه زوجین می‌شود. تاثیراتی که این پیام‌ها به جا می‌گذارند می‌تواند منجر به شروع بگو مگوهای طاقت فرسا و فحاشی بین زوجین شود. در این شرایط فردی که مورد توهین قرار گرفته نیز می‌خواهد رفتارهای شما را تلافی کند.

اگر شما آگاهی کافی در مورد رفتارهایی که تعارض‌های بین شما و نامزدتان را فعال می‌سازد داشته باشید می‌توانید از بسیاری از این برخوردها جلوگیری کنید.

بالا بردن آستانه تحمل

شما می‌توانید با بالا بردن آستانه تحمل و صبر خود تا حدود زیادی از بسیاری از مشکلات و تعارض‌هایی که بین شما و نامزدتان پیش می‌آید، جلوگیری کنید. سطح تحمل ما بواسطه تربیت و شاید عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود. هریک از ما می‌توانیم همواره صبورتر از آنچه در حال حاضر هستیم باشیم.

پذیرش سهم خود از مشکل

گاهی در روابط مشکلاتی بوجود می‌آید که هر دو طرف حاضر نیستند اشتباه خود را در ایجاد این مشکل بر عهده بگیرند. این شرایط باعث بدتر شدن مشکل و ضعف رابطه می‌شود.

چنانچه در این بخش گفته‌ایم اگر دو طرف در رابطه مسئولیت اشتباه خود را بر عهده بگیرند اشتیاق برای همکاری بیشتر می‌شود و مشکل ایجاد شده با سهولت بیشتری حل می‌شود در این مرحله سعی کنید با احترام با یکدیگر صحبت کنید و هرگز طرف مقابل را مقصر خطاب نکنید و از جملاتی استفاده کنید که با "من"شروع می‌شوند.

جزئیات را مشخص کنید

یکی از راه‌حل‌های موثر در حل مشکلات بین زوجین این است که جزئیات مسئله را در نظر بگیرید و به کمک آن مشکل بوجود آمده را حل کنید.

شما سنگ بزرگی را در نظر بگیرید که بر سر راه شما قرار گرفته است اگر آن را به قطعات کوچکتر تبدیل کنید راحت‌تر می‌توانید آن را از سر راهتان بردارید.

این مثال درست مثل مشکل و مسئله‌ای است که برای زوجین بوجود می‌آید اگر آن را به قطعات کوچکتر تبدیل کنید و جزئیات آن را در نظر بگیرید راحتتر می‌توانید به حل آن بپردازید.

راه حل پیشنهاد کنید

گزینه‌های مختلفی برای حل مشکلات وجود دارد. شما می‌توانید با ارائه تمام راه‌حل‌هایی که به ذهنتان خطور می‌کند سهم بزرگی در حل مشکلات داشته باشید. این را به یاد داشته باشید که حتی راه‌حل‌های کوچک و به نظر شما بی‌اهمیت هم می‌توانند نقش مهمی در حل تعارض‌های بوجود آمده داشته باشند.

ارزیابی و توافق

راه‌حل‌هایی که ارائه می‌دهید را روی کاغذ یادداشت کنید و در مورد هریک با یکدیگر گفتگو کنید و آنچه را که نمی‌پسندید را با ارائه دلیل با نامزدتان به اشتراک بگذارید. راه حل‌های مورد توافقتان را اولویت بندی کنید و به آن‌ها رتبه دهید و طبق رتبه‌هایی که به آن‌ها می‌دهید آن‌ها را اجرا کنید.

منبع: ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها