رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633323

صندوق توسعه ملی هرچه درآورد داد به دولت

ساعت 24 - معاون سرمایه‌گذاری و تامین مالی صندوق توسعه ملی با بیان اینکه هر مبلغی ‌که از نیروگاه‌ها وصول شود، صرف تامین مالی نیروگاه‌های جدید می‌شود، گفت: بحث طلب ۱۰۰ میلیارد دلاری مربوط به طلب صندوق از دولت است و به بخش خصوصی ارتباطی ندارد. به این ترتیب می‌شود گفت صندوق توسعه ملی هرچه از درآمد صادرات نفت گرف داد به دولت.

به گزارش ایلنا، رضا محمدی؛ معاون سرمایه‌گذاری و تامین مالی صندوق توسعه ملی کشور در خصوص ‌انتقاد وزیر نیرو از عملکرد صندوق توسعه ملی در تامین مالی نیروگاه‌ها در گفت‌وگو با ‌رادیو اقتصاد، گفت: صندوق توسعه ملی آمادگی خود را برای تامین مالی نیروگاه‌ها اعلام کرده ‌است اما نیروگاه‌ها با توجه به بدهی 1.5 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ملی، توقع ‌دریافت پول بدون بازگشت را از این صندوق دارند. وی در ادامه افزود: صندوق توسعه ملی از بدو تاسیس تاکنون 46 طرح نیروگاهی را به‌‌ارزش بیش از 4.6 میلیارد دلار تامین مالی کرده است.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین مالی صندوق توسعه ملی کشور، تصریح کرد: مشکلاتی در رویه ‌بازپرداخت اقساط صندوق تا امروز بوده است که بیش از یک‌ونیم میلیارد دلار از ‌مطالبات صندوق توسعه ملی معوق شده است.محمدی توضیح داد: چند دلیل می‌توان برای این موضوع نام برد از جمله اینکه ‌وزارت نیرو به‌موقع مطالبات نیروگاه‌داران را پرداخت نکرده است. موضوع دوم بحث تامین ‌ارز به‌منظور بازپرداخت اقساط نیروگاه‌ها، سومین مورد نیروگاه‌ها با قیمت فعلی امکان ‌بازپرداخت اقساط صندوق را ندارند برای همین خود سرمایه‌گذاران راغب نیستند که در بحث ‌سرمایه‌گذاری در صنعت پیش‌قدم شوند.

وی با اشاره به این‌که صندوق با این ‌حجم از مطالبات مواجه شده است که قطعاً صندوق هم با مدل‌های قدیمی به‌دنبال تامین مالی ‌نخواهد بود، افزود: ما پیشنهادات زیادی را به وزارت نیرو اعلام کردیم تا با شیوه‌های جدید ‌بتوانیم نیروگاه‌ها را تامین مالی کنیم.

محمدی عنوان کرد: طبق جلسه‌ای با سندیکای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ‌اعلام شد که با شرایط فعلی، خود سرمایه‌گذاران برای دریافت تسهیلات مراجعه نمی‌کنند تا ‌تامین مالی شوند.

وی با ابراز اینکه "مشکلاتی هست که دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشند ولی صندوق توسعه ‌ملی آمادگی کامل برای تامین مالی نیروگاه‌ها را تا امروز داشته و دارد. "، یادآور شد: ‌این‌ امیدواری وجود دارد که مطالبات و حمایت‌ها به‌صورت جدی دنبال شود.

محمدی با تاکید بر این‌که معاون اول رئیس جمهور پیگیری جدی در این موضوع ‌داشتند تا مشکل نیروگاه‌ها مرتفع شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه جلسات زیادی در این ‌خصوص تشکیل شده است، اگر دوستان ما در وزارت نیرو همکاری و به قول‌هایی که دادند ‌عمل کنند، مشکل مطالبات نیروگاه‌ها مرتفع خواهد شد؛ البته این مهم مستلزم همکاری دوستان ‌در وزارت نیروست.

وی در خصوص اینکه صندوق بیش از 100 میلیارد دلار مطالبه دارد، خاطرنشان کرد: هر مبلغی ‌که از نیروگاه‌ها وصول شود عیناً صرف تامین مالی نیروگاه‌های جدید خواهد شد و بحث 100 میلیارد دلار مربوط به طلب صندوق از دولت است و به بخش خصوصی ارتباطی ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها