رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633331

تاکید شی و ماکرون بر تعهد خود نسبت به حل‌وفصل سیاسی مسئله هسته‌ای ایران

ساعت 24- روسای جمهور چین و فرانسه در بیانیه‌ مشترک بر تعهد خود نسبت به پیدا کردن راهکاری سیاسی برای حل‌وفصل مسئله توافق هسته‌ای ایران تاکید کرده و سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کردند.

«شی جینپینگ» رییس‌جمهور چین که به فرانسه سفر کرده بود و «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی او در بیانیه‌ای مشترک بر تعهدشان نسبت به پیش‌برد راهکاری سیاسی برای مسئله هسته‌ای ایران تاکید کردند.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در مارس ۲۰۲۱ و پس از راه یافتن «جو بایدن» به کاخ سفید آغاز شد که اعلام کرده بود بازگشت به اجرای دوجانبه تعهدات در توافق هسته‌ای را در اولویت دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است.

دولت پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ و با ادعای ناقص بودن این توافق از آن خارج شد و تحریم‌های این کشور علیه ایران را بازگرداند.

مذاکرات وین با وجود برخی پیشرفت‌ها، به دلیل مورد توجه قرار گرفتن برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله امور داخلی ایران و ادعای «نقض حقوق بشر» علیه آن، همچنین ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی ایران و روسیه رد شده است، با بن‌بست مواجه شد.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند، در صورتی که تمامی شرکای توافق حسن نیت و اراده سیاسی لازم را برای بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان نشان بدهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها است که در راستای منافع ملی ایران باشد.

شی و ماکرون همچنین خواستار «اجرای واقعی» راهکار «دو دولت» برای حل‌وفصل مسئله فلسطین شده و سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کردند.

شی و ماکرون همچنین در این بیانیه مطرح کردند: روسای دو کشور بر اهمیت حفظ آزادی دریانوردی در دریای سرخ  و خلیج عدن تاکید کرده و خواستار متوقف شدن فوری حملات علیه کشتی‌های غیرنظامی به منظور حفظ امنیت دریانوردی و تجارت جهانی، همچنین جلوگیری از تنش‌های منطقه‌ای و خطرات انسانی و اکولوژیکی شدند.

مطرح شدن این موضوع در بیانیه مشترک چین و فرانسه به حملات انتقام‌جویانه ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و حامیان آن در این منطقه در پاسخ به جنایت جنگی این رژیم در غزه اشاره دارد.

ارتش یمن در نوامبر ۲۰۲۳ وعده داد که هرگونه کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را تا زمان متوقف نشدن حملات آن به غزه، هدف قرار می‌دهد.

شی از ۵ تا ۱۰ مه (۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت) به دعوت رهبران فرانسه، صربستان و لهستان به این کشورها سفر کرده است. اولین سفر او به اروپا در نزدیک به پنج سال گذشته در شرایطی انجام شده است که اتحادیه اروپا در حال افزایش فشارها بر پکن به دلیل حمایت‌های آن از روسیه و همکاری با آن است.

ایسنا 

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها