رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 121150

سرماخوردگی در کمین کودکان است

img alt="سرماخوردگی در کمین کودکان است" src="http://vista.ir/include/articles/images/e41e5d1e873f2f9171f292b6836ebdc7.jpg" />

فصل زمستان برای بچه ها یعنی برف بازی و درست کردن آدم برفی. اما این فصل زیبا سوغاتی ناخوشایندی نیز به همراه دارد؛ سرماخوردگی. و در این باره والدین نیز بسیار نگران هستند که کودکانشان بیمار شوند زیرا سرماخوردگی بدن بچه ها را ضعیف می کند. با این وجود اگر سیستم ایمنی بدن قوی باشد، مانع از ابتلا به بیماری می شود. تغذیه مناسب و متنوع عامل مهمی در این خصوص است.
● ویتامین ث اکسیر شفابخش
ویتامین ث دوست لازم و مفیدی در فصل زمستان است. این ویتامین به اندام های بدن تحرک و پویایی می بخشد و از بدن در برابر هجوم ویروس ها و سرمازدگی محافظت می کند. در مواقع سرماخوردگی، معمولا مصرف ویتامین ث برای کاهش علائم بیماری توصیه می شود، زیرا این ویتامین روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد و به سلول ها کمک می کند تا با عوامل بیماری زا مقابله کنند. خوشبختانه میوه ها و سبزیجات زمستانی مانند مرکبات، کیوی، سبزیجاتی مانند انواع کلم ها و اسفناج منبع غنی از ویتامین ث هستند. پس هر روز صبح یک لیوان آب پرتقال به فرزندتان بدهید و او را تشویق کنید تا در طول روز سبزیجات تازه فصل را بخورد.
● خستگی؛ عامل دیگری در بروز سرماخوردگی
سرما تنها عامل عفونت های فصل زمستان نیست. خستگی نیز زمینه مساعدی را برای ابتلا به سرماخوردگی در کودکان به وجود می آورد. کمبود آهن یا منیزیوم خستگی شدید و آسیب پذیری بدن را در پی دارد که تامین نیاز بدن به این مواد معدنی لازم و ضروری است. خوردن یک سهم گوشت یا ماهی در روز و مصرف گاه گاه سبزیجات خشک، نیاز کودک به آهن را تامین می کند. اگر همراه غذا یک خوراکی سرشار از ویتامین ث(به عنوان مثال میوه برای دسر) میل شود، آهن موجود در غذا بهتر جذب می شود. کمبود منیزیوم به ندرت پیش می آید زیرا بسیاری از موادغذایی حاوی این عنصر هستند.
● افزایش ایمنی بدن؛ کاهش ابتلا به بیماری
عناصر دیگری که به آنها آنتی اکسیدان اطلاق می شود نیز به طور مستقیم در سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار هستند که ویتامین آ، روی و سلنیوم جزو آنتی اکسیدان ها هستند. هویج، کدو حلوایی، سبزیجات سبز، میوه ها، تخم مرغ و جگر منابع غذایی سرشار از ویتامین آ هستند. روی نیز در فرآورده های دریایی، گوشت قرمز و غلات کامل، به وفور یافت می شود. و بالاخره اینکه سلنیوم در ماهی های چرب و سبزیجات و میوه های خشک وجود دارد. تغذیه کودکان خصوصا باید در طول زمستان متنوع باشد تا از کمبود این عناصر پیشگیری شود.
● سرحال و پرانرژی در زمستان
آیا برای اینکه کودک، زمستان را بدون بیماری سپری کند، باید مقدار کالری دریافتی او را افزایش داد؟ به هیچ وجه. درست است که بدن برای مقابله با سرما انرژی بیشتری مصرف می کند، با این حال ما بیشتر اوقات در مکان های گرم هستیم و لباس هایی می پوشیم که ما را از سرما محافظت می کند. فقط کودکانی که به طور مداوم در هوای آزاد ورزش یا بازی می کنند، می بایست مقدار بیشتری نان، غلات و حبوبات مصرف کنند، زیرا این خوراکی ها حاوی قند یعنی ماده اساسی فعالیت ماهیچه ها، می باشند.
برخلاف نظر پذیرفته شده در بین مردم، توصیه نمی شود در فصل زمستان مقدار چربی بیشتری مصرف شود. غذاهای بسیار چرب فقط برای کسانی که ورزش های زمستانی انجام نمی دهند می تواند مفید باشد. سوپ و آش از دیگر غذاهایی است که در تغذیه کودکان در فصل سرما حتما باید گنجانده شود. در واقع این غذاها علاوه بر این که باعث سیری می شوند، در تامین آب بدن نیز تاثیرگذار است. یکی دیگر از فواید سوپ، استفاده از سبزیجات فصل در این غذاهاست.
نکته دیگر اینکه هوای سرد باعث عدم تشنگی نمی شود و باید بسیار مراقب کمبود آب بدن کودکان در این فصل بود. با نزدیک شدن به زمان ریزش دانه های سفیدبرف، نیازی نیست به کودکتان مکمل های ویتامین بدهید. تغذیه متعادل تمام نیازهای کودک را تامین می کند، موجب شادابی و مقاومت او در برابر ویروس های زمستانی می شود.

مریم سادات کاظمی

منبع : روزنامه کیهان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها