رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 411099

یورونیوز گزارش می‌دهد؟

چند گام دیگرتا رسیدن به رویای چهار روز کار درهفته

ساعت24-شرکت‌هایی در سراسر دنیا که هفته کاری خود را کاهش داده‌اند دریافته‌اند که این امر موجب افزایش بهره‌وری می‌شود و کارکنان باانگیزه بیشتر و فرسودگی کمتر کار خواهند کرد.

خبر
جان شولز هوفن، بنیان‌گذار شرکت نرم‌افزاری مدیریت پروژه پلانیو در برلین که چهار روز کاری را به ۱۰ نفر از کارکنان شرکت خود در سال جاری پیشنهاد داده، می‌گوید: «این واقعاً روش سالم‌تری است. ما درنهایت کار بهتری انجام خواهیم داد اگر مجبور نباشیم تمام هفته دیوانه‌وار کارکنیم.»همچنین شرکت بیمه‌گذار«پشتیبان همیشگی» در نیوزیلند نیز گزارش داده که کاهش استرس و افزایش چشمگیر همراهی کارمندان درست زمانی اتفاق افتاده که ۳۲ ساعت کاری در هفته در این شرکت آزمایش‌شده است. این یعنی کارمندان تنها چهار روز سرکار خواهند بود و با استرس کمتری فعالیت خواهند کرد.

تشویق دولت ژاپن برای کاهش ساعت کاری

حتی در کشور ژاپن نیز دولت شرکت‌ها را تشویق کرده است که صبح روز دوشنبه را برای کارکنان خود روز غیر کاری اعلام کنند.از این‌ها گذشته برخی طرح‌های دیگر انجام‌شده در کشورهای معتاد به کار تأثیر کوچکی در کاهش استرس افراد و ترغیب آن‌ها به تسهیل امور داشته است. کنگره اتحادیه معاملات که یک سندیکای مرکزی در بریتانیا به شمار می‌رود نیز تلاش دارد تا پایان این قرن بتواند در تمام کشور پیشنهاد چهار روز کاری در هفته را جا بیندازد. حرکتی که حمایت حزب کارگر را نیز با خود به همراه دارد.این کنگره این‌طور تحلیل می‌کند که یک روز کار کمتر در هفته امکان تازه‌ای پیش روی کارگران قرار می‌دهد تا با فن‌آوری‌های جدیدی مانند کار یادگیری ماشین و رباتیک بتوانند در فرایند ثروت تولیدشده سهمی داشته باشند. همان‌طور که آن‌ها در دوره انقلاب صنعتی از حق تعطیلات آخر هفته برخوردار شدند.

کاهش تنش‌های خانوادگی و کاری

کیت بل، مدیر اقتصادی کنگره اتحادیه معاملات می‌گوید «این امر می‌تواند به کاهش استرس کاری و تنش زناشویی در زندگی کاری منجر شده و درعین‌حال برابری جنسیتی را بهبود بخشد.»لوئیس گرین، کارشناس روندهای بازار در شرکت مشاوره‌ای والتر تامپسون نیز گفته است «واکنش‌ها به فرسودگی افراد در محیط کار رو به افزایش گذاشته است. افراد درواقع از زندگی ۲۴ ساعته دیجیتالی این روزها عقب نشسته‌اند و دریافته‌اند که سلامت ذهنی به‌طور مستقیم باکار انسان‌ها در ارتباط است.»

آمریکایی‌های پرکار

یک نظرسنجی تازه از سه هزار نیروی کاری در هشت کشور ازجمله آمریکا و بریتانیا و آلمان نشان داده که نیمی از آن‌ها فکر می‌کنند که با ۵ ساعت کار روزانه ـ اگر وقفه‌ای در کار نباشد ـ می‌توانند کار خود را به پایان برسانند. البته خیلی‌ها به بیش از ۴۰ ساعت کار در هفته فکر می‌کردند. در میان پاسخ‌دهندگان، آمریکایی‌ها پیشتاز بوده‌اند. به‌طوری‌که ۴۹ درصد آن‌ها اعلام کرده‌اند که آن‌ها حتی اضافه‌کاری هم داشته‌اند.دن شوبل، مدیر توسعه اجرایی شرکت «محل‌کار آینده» (firm Future Workplace) نیز گفته « کار به شکل خزنده‌ای پیش می‌رود چرا که شما همواره تکنولوژی را در کنار خود دارید. شما همواره کار می‌کنید و اینطوری است که آدم‌ها فرسوده می‌شوند.»

کاهش شتاب زندگی

جان شولز هوفن ۳۶ ساله، مهندس نرم‌افزاری که این روزها مدیریت شرکت نرم‌افزاری پلانیو در برلین را بر عهده دارد بعد از یک دهه کار بسیار متمرکز به این نتیجه رسید که بهتر چهار روز کاری را نخست روی خودش امتحان کرده و قدری سرعت و شتاب زندگی‌اش را پایین بیاورد. البته ابزارهای او به شولز این اجازه را می‌داد تا زمانش را برای پرداختن به جزییات بیشتری ذخیره کند.هنوز تا تحقق رویای چهار روز کاری در هفته راه زیادی مانده است. اما برخی شرکت‌ها در گوشه و کنار جهان تلاش برای رسیدن به این رویا را آغاز کرده‌اند و حالا از نکات مثبت آن سخن گفته‌اند. آنچه شاید ترغیبی باشد برای دیگر شرکت‌ها تا به این کوشش و خطا بپیوندند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها