رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 419723

پیام هشداردهنده و مهم وزیر صنعت به بنگاه‌های ایرانی

مردم ایران دیگر قدرت خرید ندارند دنبال صادرات باشید

ساعت24-رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در نشست با هیئت نمایندگان اتاق ایران نکات بسیار بااهمیتی را خواسته یا ناخواسته از درون دولت و تحلیل‌های این نهاد با توجه به ماموریت‌های وزارتخانه متبوع خود در میان گذاشت.

خبر
او با صراحت به مالکان صدها بنگاه اقتصادی و صنعتی که در نشست حاضر بودند یادآور شد من یک عضو از اعضای کابینه هستم و بدیهی است با هیئت‌وزیران مسئولیت مشترک دارم و مجری تصمیم‌هایی که از طرف دولت اتخاذ می‌شود هستم و پس‌ازآن است که وظیفه‌دارم از بخش صنعت و معدن و تجارت حمایت کنم. او پس از شنیدن صحبت‌های روسای کمیسیون‌های اتاق ایران و همچنین شماری از صاحبان صنایع تصریح کرد : من سه ماه است که وزیر صنعت معدن و تجارت شده‌ام اما در همین سه ماه آن‌قدر از مشکلات شنیده و خوانده‌ام که می‌توانم یک کتاب بزرگ و پرحجم درباره مشکلات این بخش بنویسم. او در این حرف‌هایش تصریح کرد وزارت صنعت و دولت الآن مأموریتی جز حفظ وضع موجود تولید صنعتی برای خود تعریف نکرده‌اند و به‌این‌ترتیب یادآور شد در شرایط حاضر منابعی برای توسعه فعالیت‌های صنعتی از سوی دولت تامیم نخواهد شد.
یکی ا ز خبرهای مهمی که وزیر داد این بود که در ایران با توجه به آماردراختیار دولت 8هزار صادرکننده کالا فعالیت می‌کنند که ارزش صادرات سالانه 6هزار نفراز آنها زیر یک میلیون دلار است و این دیدگاه دردولت وجوددارد که این 6هزار صادرکننده را می توان از پیمان سپاری معاف کرد. اما به نظر می رسد مهمترین پیام رحمانی به عنوان یکی از اعضای مهم کابینه دوازدهم به صنعتگران این بود که به فکر فروش بیشتر درداخل نباشند زیرا قدرت خرید شهروندان به اندازه ای کاهش یافته است که توانایی خرید تولیدات با کیفیت ایرانی راهم ندارند. اوگفت راهبرد انتخاب شده برای حفظ وضع موجود سطح تولید و اشتغال امروز صنعتی توسعه صادرات است وبنگاهها به جای اینکه راهبرد فروش درداخل را دربرنامه قرار دهند باید به فکر فروش کالا دربازارهای خارج باشند. به گفته وزیر صنعت معدن و تجارت 15 کشور همسایه و دوکشور چین و هند به عنوان کشورهای هدف صادرات انتخاب شده اند و دنبال راههایی برای توسعه صادرات به این 17 کشوریم. وی با بیان اینکه اگر فعالان بخش خصوصی با مشکلی مواجه هستند با معاونان وزارتخانه در میان بگذارند، گفت: این نحوه ارتباط ما با فعالان اقتصادی است و جای نگرانی ندارد. ذات کار من، حمایت از بخش صنعت و تولید است. ارز حاصل از صادرات هم در ده‌ها جلسه پیگیری شده که نمونه آن هم دعوت از فعالان اقتصادی در جلسات بانک مرکزی است.رحمانی تصریح کرد ما اختلاف‌نظری با فعالان اقتصادی نداریم و هر جا هم مشکلی است، برطرف خواهیم کرد. البته باید توجه داشت در فضای عمومی و جمعی نمی‌توان مطالب را گفت، چراکه انعکاس بدی خواهد داشت. امروز هیچ‌کس در جنگ کنونی دنیا با اقتصاد ایران تردید ندارد، اما جنگ روانی و رسانه‌ای هم هست که راهکار مقابله با شرایط جدید، ارتباط دولت با بخش خصوصی است. ما باید هر هفته جلسه داشته باشیم.رحمانی با بیان اینک از ناحیه دولت و وزارت صنعت بی‌توجهی به مشکلات بخش خصوصی نمی‌شود، تأکید کرد: تعداد بخشنامه‌های متناقض یک‌دهم دوره‌های قبل است؛ ما ارز داریم ولی اینکه ترکیب آن چیست و ارز در کجا است. در حوزه ثبت سفارش مشکل تمدید سه‌ماهه را حل کردیم، نامه نوشته‌ایم که همه ثبت سفارش‌های از پیش تائید شده سه ماهه، برای شش ماه به صورت اتوماتیک تمدید شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب که بخش خصوصی در مورد توقف پیمان‌سپاری ارزی نتوانسته بانک مرکزی را قانع کند، گفت: چندین جلسه با بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و اتاق ایران در مورد همین موضوع داشتیم و در تمام این نشست‌ها دیدگاه‌های بخش خصوصی را شنیده‌ایم اما در این جلسات آنچه تفاهم کردیم، اصلاح ساختار پیمان‌سپاری بوده و نه لغو کامل آن.وی ادامه داد: دولت به ارز نیاز دارد و بخشی از ارز موردنیاز خود را از همین راه به دست می‌آورد بنابراین برای جلوگیری از اختلال در آن باید سازوکار مشخصی در نظر بگیرد. تا به امروز پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و مس، ارز حاصل از صادرات خود را برگردانده‌اند.وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با توجه به اینکه فرآیند دموکراتیک بر کشور حاکم است و آخرین بخشنامه ارزی هم با تفاهم دولت و بخش خصوصی تدوین شد، دیگر معنا ندارد که هرکس که مشکلی دارد با کل این سازوکار مخالفت کرده و خواستار لغو کامل پیمان‌سپاری شود.


البته اگر در این بخشنامه هم نقصی وجود داشته باشد حتماً آن را برطرف می‌کنیم.رحمانی واردات در برابر صادرات را هم پیشنهاد منطقی و قابل اجرایی برشمرد که از سوی دولت هم در دست بررسی قرار گرفته و کارگروه ویژه‌ای هم برای آن تشکیل شده است.وی همچنین از واردات مواد اولیه از طریق مناطق آزاد بدون نیاز به ثبت سفارش خبر داد و افزود: این شرایط را به تازگی مهیا کردیم تا صنعتگران بتوانند از این طریق خیلی راحت‌تر به مواد اولیه موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند.وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تأکید بر این‌که امروز شرایط ویژه و فرصت مغتنمی برای صادرات به وجود آمده است، تأکید کرد: دولت هم به این مسئله واقف بوده و می‌داند که باید بهترین بهره را از این فرصت برد اما ایران در گذشته هم از این موقعیت‌ها زیاد داشته اما نتوانسته از آن استفاده کند چراکه در مورد تجارت با وسواس و ملاحظات خاصی جلو می‌رود.وی ادامه داد: زمانی که موضوع صادرات مطرح می‌شود نگرانی‌های خاصی برای بازار داخلی شکل می‌گیرد. خواسته ما توسعه صادرات با ارزش افزوده بالا و تولید بیشتر است. از طرفی به هنگام واردات هم نگرانی در مورد آسیب رساندن به تولیدات داخلی مطرح می‌شود که باید برای آن هم فکری کرد.رحمانی در ادامه با اشاره به سهم ناچیز 2.1 درصدی ایران در واردات کشورهای همسایه، افزود: با توجه به شرایط امروز، برنامه‌ای در دست تدوین است که چگونگی تداوم همکاری‌های مشترک با کشورهای همسایه، چین و هند را مشخص می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها