رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 426417

بررسی روند افزایش قیمت پراید در بازار

ساعت24 - طی سال‌های 90 تا 97، قیمت پراید 39 میلیون و 150 هزار تومان رشد کرده است. سال 90 قیمت پراید در بازار 7 میلیون و 880 هزار تومان بود و حالا به 47 میلیون تومان رسیده ؛ طنز تلخ ماجرا اینجاست که بیشترین افزایش قیمت از آبان تا بهمن ماه جاری رقم خورد.

div style="text-align:justify">

روزنامه همدلی نوشت: طی سال‌های 90 تا 97، قیمت پراید 39 میلیون و 150 هزار تومان رشد کرده است. سال 90 قیمت پراید در بازار 7 میلیون و 880 هزار تومان بود و حالا به 47 میلیون تومان رسیده ؛ طنز تلخ ماجرا اینجاست که بیشترین افزایش قیمت از آبان تا بهمن ماه جاری رقم خورد.

در این 4 ماه قیمت پراید با افزایش 13 میلیون و 275 هزار تومانی از 33 میلیون و 725 هزار تومان به 47 میلیون تومان رسید. پراید؛ همان خودروی افسانه‌ای که بی کیفیتی و طراحی بدون خلاقیت آن سال‌ها نقل بسیاری از محافل بوده ، حالا لجام گسیخته در حال گران شدن است. اما این گرانی با کدام استدلال اتفاق افتاده، پرسشی است که هنوز پاسخ روشنی به آن داده نشده است.

اگرچه طی ماه‌های گذشته، کمبود مواد اولیه برای تولید این خودرو و بدهی سنگین خودروساز‌ها به شرکت‌های قطعه سازی، یکی از مهمترین استلال ها یا به بیان بهتر توجیه نجومی شدن قیمت این محصول سایپا بیان شده، اما کارشناسان صنعتی در این باره نظر دیگری دارند.

یک تحلیلگر ارشد صنعتی در این باره می‌گوید: « گران شدن بی دلیل محصولات ایران خودرو و سایپا اتفاق جدیدی نیست و تنها یک دلیل دارد؛ آنهم انحصار است. » محمد قلی یوسفی معتقد است: « با گذشت بیش از نیم قرن ، هنوز خودروسازهای ایران الفبای رقابت را بلد نیستند، شاید بهتر باشد بگویم توان رقابت را ندارند، به همین دلیل است که به انحصار و بلعیدن بودجه عادت کرده‌اند.»

نقش دلالان در گرانی خودرو

در این بلبشوی صنعت خودرو، دلالان هم بر تنور گرانی می دمند. این را می شود از لابه لای اظهار نظرهای فروشندگان خودرو فهمید.

یکی از دیگر از این فروشندگان خودرو در این باره می‌گوید: « وقتی خودرو در بازار کم می‌شود عده ای نسبت به خرید خودرو اقدام و آنها را دپو می‌کنند؛ مردم اموال خود را به سکه، ارز و خودرو تبدیل کرده و در کنار سایر واسطه ها بر تنش بازار اضافه کرده‌اند چرا باید استپ وی به 121 میلیون تومان برسد مگر این خودرو چه آپشن و امکاناتی دارد! جالب اینجاست کسی هم خریدار نیست و فروشنده فقط برای سود بیشتر هر روز قیمت این خودرو را افزایش می دهد. چرا باید پرایدی که مردم حتی 21 میلیون تومان برای خرید آن پول نداشتند با سیاست‌های غلط مدیریت بازار به 47 میلیون تومان برسد! من که نمی توانم این ماشین را 40 میلیون تومان بفروشم البته مشتری هم ندارد. »

او با تاکید بر اینکه قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش پیدا کرده است، می‌گوید: « در برخی از آگهی‌های فروش نمایندگی‌ها از تحویل این خودرو با قیمت 43 میلیون تومان آن‌هم یک روزه حرف می زنند در حالی که این خودروها را از طریق واسطه ها فروخته و به نوعی در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار هستند.»

این فروشنده به فروش‌های کارتکسی نمایندگی‌ها با وجود ممنوعیت ها اشاره کرد و افزود: «به محض مجوز افزایش قیمت تمام خودروهای دپو شده در کارخانجات که کمبود قطعه دارند یک مرتبه تکمیل شده و راهی بازار می شوند اما بازار کشش این همه خودرو را هم ندارد و رکود بیشتر خواهد شد.»

خودرو به وضعیت قرمز رسیده است

یکی دیگر از فعالان بازار می‌گوید: « از دولت می‌خواهیم به وضعیت قیمت خودرو در سایت‌ها و فضای مجازی نظارت کند، سایت های مجازی با انتشار تبلیغات غیر منطقی جو روانی بازار را هر روز بدتر از دیروز می‌کنند. در این شرایط دلالان هم با شگردهای خاص خود سوء استفاده زیادی از بازار آشفته خودرو می‌کنند؛ حرف آزادسازی قیمت خودرو هم بر آشفتگی بازار اضافه کرده تا گرانی خودرو اوج خود برسد.»

برخی اخبار از منابع آگاه این‌طور حکایت می‌کنند که با ادامه این روند سال 98 تولید خودرو در کشور متوقف خواهد شد. آن وقت مشتری‌ها می‌مانند و حوض‌شان، همان‌هایی که نه پول خرید خودروهای داخلی را دارند و نه می‌توانند به خودروهای خارجی فکر کنند. باید منتظر ماند و دید مدیران صنعت خودرو چطور این کلاف پیچیده را باز می‌کنند...

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها