رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473708

«وارش»؛ اقتباس از یک اثر یا توهین به گیلک‌ها

ساعت 24- هرچه بیشتر می‌گذرد صداوسیما مخاطبان خود را بیشتر از دست می‌دهد تا جایی که حتی مخاطبین استانی نیز ترجیح می‌دهند که به برنامه‌های صداوسیما وقعی ننهند. پس از قضایای پیش از این در قصه برنامه نود و عادل فردوسی‌پور، هت‌تریک و مزدک میرزایی و... چندی است که دوباره شبکه3 حاشیه‌ساز شده و پخش سریال «وارش» گیلانی‌ها را به خشم آورده است.

خبر
به گونه‌ای که از مردم معترض در مقابل صداوسیمای گیلان گرفته تا امام جمعه و نمایندگان رشت به لزوم توقف این سریال توهین‌آمیز و عذرخواهی مسئولان سیمای ملی از گیلانی‌ها تاکید می‌کنند. به‌نظر می‌رسد سیاست جذب مخاطب به هر روش صداوسیما نه تنها پاسخ نداده بلکه در جهت معکوس اعتراض‌هایی را نیز به همراه داشته و دیگر وقت آن رسیده که در نوع مدیریت، آثار و عوامل تجدیدی نظری جدی صورت گیرد.

سریال حاشیه برانگیز

تاکنون بارها در تلویزیون شاهد آثاری بوده‌ایم که به جای نمایش فرهنگ غنی اقوام گوناگون کشور و رشادت‌ها و دلاوری‌های مردم شهرهای مختلف در صحنه انقلاب و جنگ تحمیلی به پخش آثاری در تمسخر و مضحکه اقوام ایرانی پرداخته‌اند. شاید استارت این کار در سال 92 با سریال سرزمین کهن که بعدها به سرزمین مادری تغییر نام داد کلید خورد تا به دلیل آنچه توهین و تحریف تاریخ ایل بختیاری خوانده می‌شد موجی از اعتراضات از سوی استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان و حتی اصفهان به راه افتد و نمایندگان بختیاری مجلس نیز نسبت به آن واکنش نشان دهند. چنانکه پخش این سریال پس از چند قسمت به تعطیلی گرایید. با این حال پس از گذشت چند سال گویا این بار نوبت گیلانی‌هاست که به یکی از سریال‌های ساخته شده اعتراض کنند. «وارش» نام سریالی است که اقتباسی از رمان مطرح «مهاجران» هاوارد فاست نویسنده مطرح آمریکایی است که از چندی پیش از شبکه3 سیما پخش می‌شود، اما پخش چند قسمت از این سریال هم کافی بوده تا اعتراض شدید مردم رشت را درپی داشته باشد. در این سریال روایت‌هایی خلاف واقع از زندگی مردم رشت مخصوصا صنف ماهیگیران به تصویر در آمده باعث شد تا احساسات مردم این شهر جریحه‌دار شود و این سریال را نوعی هتک حرمت نسبت به گیلانی‌ها بدانند. در این میان پنجشنبه حدود 100 نفر از مردم رشت در اعتراض به محتوای سریال وارش روبه‌روی صداوسیما مرکز گیلان تجمع کردند و با در دست داشتن پلاکاردهایی با محتوای «پخش سریال وارش باید متوقف شود»، «توهین علیه گیلک‌ها را متوقف کنید»، «گیلانی لوده نیست» و «هویت و اصالت ما خط قرمز ماست»، اعتراض خود را نشان دادند. این در حالی است که معترضین عکس‌هایی از مفاخر گیلان نظیر میرزا کوچک‌خان جنگلی و استاد پوررضا در دست داشتند. به‌نظر می‌رسد مسئولان صداوسیما باید ضمن عذرخواهی از مردم گیلان از ادامه پخش این سریال جلوگیری کرده و زین پس نیز فکری به هر حال سریال‌هایی با مضامین قومیتی داشته باشند.

وارش توهین به گیلانی‌هاست

یک نماینده رشت در خصوص پخش سریال وارش و حواشی ایجاد شده در پی آن اظهارداشت: حساسیتی که در اقوام وجود دارد دقیقا برای صداوسیما جا نیفتاده و کارشناسان بیخود برای کشور مشکل ایجاد می‌کنند. اگر این سریال در روزهای دیگر کوچکترین جرقه دیگری بزند شاید واقعا دیگر نشود مردم را کنترل کرد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی به «آرمان ملی» گفت: هر کسی که به ما رسیده می‌گوید چرا پخش این سریال متوقف نمی‌شود؟ لذا ادامه پخش و لجاجت در این قضیه مردم را بیشتر عصبی می‌کند. بانوان گیلانی از این موضوع خشمگین هستند که کجا یک زن گیلانی از یک مرد غریبه خواستگاری کرده که در این سریال چنین آمده است؟ رئیس فراکسیون مستقلین مجلس ادامه داد: در تمام این سریال رشتی‌ها یا بی‌غیرت یا... هستند، گویی اگر ناموسشان هم برده شود نمی‌توانند دخالت کنند. مردم رشت شریف و نجیب هستند چرا به آنها توهین می‌کنند؟ وی افزود: ببینید مسئولان این سریال چقدر بی‌هنرند که وقتی می‌خواهند یک طاغوتی بی‌ادب نشان دهند، به اقوام توهین می‌کنند و راه دیگری بلد نیستند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اینجا فقط تمسخر کردن لهجه‌ها مطرح نیست بلکه الفاظ و دیالوگ‌هایی به‌کار برده می‌شود که واقعا توهین است. من فکر می‌کنم قصدی پشت این کار است.

اهانت به هیچ قوم و فرهنگی پذیرفته نیست

امام جمعه اسالم در خطبه‌های نمازجمعه با اشاره به حواشی پیش آمده سریال وارش و دلخوری و آزرده‌خاطر شدن مردم گیلان اظهار داشت: اهانت به هیچ قوم و فرهنگی در جامعه و به خصوص در برنامه‌ها و سریال‌های رسانه ملی پذیرفته نیست. تابناک نوشت؛ حجت‌الاسلام ارومی گفت: مردم گیلان، مردمی با فرهنگ و با سابقه و پیشتاز در عرصه دین و علم و فرهنگ بوده و هستند. سازندگان این سریال باید فرهنگ و عرف مردم گیلان را در نظر می‌گرفتند و اکنون نیز باید از مردم شریف گیلان دلجویی کنند.

صداوسیما تجدید نظر کند

امام جمعه موقت رشت با اشاره به پخش سریال وارش از شبکه3 اظهارکرد: یقیناً تعمدی در اتفاقات اخیر نبوده، اما شایسته نیست مردم فهیم گیلان که سوابق درخشانی دارند، مورد هجمه قرار گیرند و مسئولان مطالبی را به تصویر بکشند که شایسته مردم نباشد؛ لذا درخواست داریم برای پخش ادامه این سریال تجدید نظری در محتوای آن شود. تسنیم نوشت؛ حجت‌الاسلام طیبی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تشیع ملت ایران مدیون گیلانی‌هاست، گفت: شخصیت‌هایی مثل میرزاکوچک جنگلی و سایر علما همواره در برابر دشمنان کشور ایستادگی و مقاومت کردند و شایسته نیست که مسئولان صداوسیما نسبت به این موضوع حتی غیرعمدی بی‌توجه باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها