رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 534103

روسیه خواهان "خویشتن‌داری" ایران در تولید اورانیوم فلزی شد

ساعت 24 - روسیه در واکنش به استقرار تجهیزات جدید در تاسیسات هسته‌ای اصفهان و آغاز تولید اورانیوم فلزی، از ایران خواست خویشتن‌داری نشان دهد. آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز در ارتباط با آغاز تولید اورانیوم فلزی ابراز نگرانی کرده‌اند.

ریابکوف

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه ۲۳ بهمن (۱۱ فوریه) به خبرگزاری روسی "ریانووستی" گفت حتی اگر "منطق و دلایل" اقدام ایران قابل درک هم باشد، این کشور باید "خویشتن‌داری و یک رویکرد مسئولانه" مناسب از خود نشان دهد.پیش از این، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز به عنوان "ترویکای" اروپایی امضاکننده برجام، با اشاره به مصارف نظامی اورانیوم فلزی، از فعالیت ایران در این زمینه ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.ایران در توافق هستهای برجام متعهد شده که در طول ۱۵ سال فعالیتی در تحقیق و توسعه اورانیوم فلزی نداشته باشد.

آغاز تولید اورانیوم فلزی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو اعلام کرد که تجهیزات جدیدی در تاسیسات هسته‌ای اصفهان مستقر شده ‌و ایران تولید اورانیوم فلزی را شروع کرده است.به گزارش دویچه وله طبق اعلام آژانس تولید اورانیوم فلزی از ۲۰ بهمن (۸ فوریه) به جریان افتاده است. در تائید این روند ۶، ۳ گرم اورانیوم فلزی در این تاسیسات مورد ‌آزمایش آژانس قرار گرفته است.جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که آمریکا در صورت پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود حاضر است به توافق هسته‌ای بازگردد و تحریم‌های پیش‌بینی شده علیه این کشور را لغو کند.اما واشنگتن و تهران در مورد اینکه چه کسی باید گام اول را بردارد و تحت چه شرایطی باید این اتفاق بیافتند اختلاف نظر دارند.به گفته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، آخرین اقدام تهران در ارتباط با آغاز تولید اورانیوم فلزی "خوش‌بینانه" نیست. او تاکید کرد این اقدام ایران نشان می‌دهد که این کشور دیگر نمی‌خواهد "وضع موجود" را بپذیرد. ریابکوف از آمریکا نیز خواست که بیش از این درنگ نکند و تحریم‌های وضع شده علیه ایران را هر چه سریع‌تر لغو کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها