رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633300

تلاش تندروها برای تسریع زوال محمد باقرقالیباف

ساعت 24 - آیا محمد باقر قالیباف در مجلس دوازدهم هم می‌تواند جایگاه ریاست را حفظ کند؟ اگر به گذشته او و سوابقش در دوازده سال حضور در شهرداری و یا قبل از آن در نیروی انتظامی نگاهی بیندازید، پاسخ بدون شک مثبت است. او طوفان‌های سیاسی سهمگین و هجمه‌های ادامه‌دار و هدفمند زیادی را دیده اما حامیان قدرتمندش در حاکمیت هرگز به حذف او راضی نشده‌اند.

شرایط اما برای ریاست مجلس دوازدهم کمی متفاوت است. این‌بار جریان مقابل او در دایره اصولگرایی قرار می‌گیرند و توانسته‌اند در انتخابات اخیر وضعیت او را تاحدودی متزلزل کنند. نتایج انتخابات مجلس فارغ از کاهش معنادار میزان مشارکت در انتخابات، به کاهش آرای قالیباف و جایگاه او در میان ورودی‌های این دوره نیز تسری پیدا کرد. ا

ین بار او با ۴۴۷ هزار و ۹۰۵ رای در جایگاه چهارم، آن هم بعد از نبویان، امیرحسین ثابتی و حمید رسایی قرار گرفت. سه چهره‎ای که در گفتمان اصولگرایی در تقابل با قالیباف و یاران او هستند و هر سه نفر آن‌ها در «لیست امنا» و «صبح ایران» حضور داشتند. دو لیستی که نزدیکی آن‌ها به جبهه پایداری و شریان کاملا برای تحلیل‌گران سیاسی واضح و روشن است و در تمام مدت ریاست قالیباف بر مجلس یازدهم از منتقدان عملکرد هیات‌رئیسه، به ویژه او بوده ‎اند. محمدباقر قالیباف نماد زوال تدریجی یک سیاستمدار است. حواشی پیرامون او در سال‌های اخیر، چهره‌اش را نزد افکار عمومی به شدت مخدوش کرده و امتیاز دادن‌ها و به هر شکل در قدرت ماندن دیسیپلین او در میان چهره‌های سیاسی را کاهش داده است.

شاید او به هر طریقی و با هر ریسمانی این‌بار نیز رئیس مجلس باقی بماند اما این انتخاب را باید پایانی بر بلندپروازی‌های سیاسی‌اش تلقی کردمنتقدان قالیباف می‌گویند که تیم او تلاش دارند تا پیش از آغاز به کار رسمی مجلس دوازدهم و تشکیل رسمی فراکسیون‌های سیاسی، روی موج منتخبان جدید و عدم شناخت آن‌ها از سازوکارهای درون پارلمانی قرار بگیرند تا سبد رای او از همین حالا تثبیت شود. مخالفان قالیباف همچنان می‌گویند که همزمان با این نشست، گردهمایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) در مسجدی نزدیک این هتل برگزار خواهد شد و رئیس مجلس و غلامعلی حدادعادل در آن سخنرانی می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که قالیباف همچنان با ایجاد یک فضای لاکچری به دنبال تصاحب کرسی‌های باقی‌مانده مجلس و البته مدیریت هیات رئیسه مجلس به واسطه گعده‌های غیررسمی است. رقیب جدی اما منوچهر متکی است. او که در انتخابات هم راه خود را از سایر ائتلاف‌های اصولگرایی جدا کرد و با لیست شورای وحدت که گفته می‌شود حدود ۹۰ نماینده را در مجلس دوازدهم دارد، خود را یکی از گزینه‌های ریاست مجلس می‌داند زیرا ورود این نفرات با لیست مستقل شورای وحدت باعث افزایش اعتماد به‌نفس این طیف از اصولگرایان شده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، مجتبی ذوالنوری، نصرالله پژمانفر، علی نیکزاد و منوچهر متکی توافق کرده‌اند که در نهایت هرکدام از آن‌ها اقبال بیشتری برای رای‌آوری داشتند، در صحنه رقابت باقی بمانند و سه نفر دیگر به حمایت از وی وارد شوند. البته برخی هم نقش و تلاش دولت را برای تضعیف جایگاه قالیباف بی‌ثمر نمی‌دانند.

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت با بیان اینکه ریاست قالیباف بر مجلس برای دولت مطلوب نیست، می‌گوید: «بعضی از اقوام نسبی و سببی آقای رئیسی؛ با تفکر خامی که دارند فکر می‌کنند این اقدامات به نفع آقای رئیسی و یا کشور خواهد بود که قطعا اینطور نیست، به نظرم عقلا باید برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کنند. » روزنامه توسعه ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها