رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535413

مرگ جاسوس استرالیایی که قصد افشاگری داشت

ساعت24-بنابر گزارش یک رسانه انگلیسی، مامور اطلاعاتی استرالیا که جسد وی در یک مجتمع نظامی در کانبرا یافت شد، قصد داشت اطلاعات طبقه‌بندی شده درباره سوءرفتار نظامیان استرالیایی در افغانستان را منتشر کند.

بنابر گزارش «اسپوتنیک» به نقل از روزنامه انگلیسی «ساندی تلگراف»، مامور اطلاعاتی استرالیا که جسدش در دسامبر ۲۰۲۰ در محوطه پارکینگ مقر ارتش در کانبرا یافت شد، یک هارد رمزگذاری شده حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده درباره سوءرفتار نظامیان استرالیایی در افغانستان همراهش بود و قصد داشت آن را منتشر کند.

جسد این فرد در مجتمع «راسل» در کانبرا درست یک ماه بعد از افشای بزرگترین رسوایی در تاریخ ارتش استرالیا یافت شد.

با این حال پلیس مدعی شده مرگ وی مشکوک نبوده و او ظاهراً خودکشی کرده بود.

اواخر آبان ماه، گزارش مستقلی در خصوص جنایات جنگی منتسب به نظامیان استرالیا صادر شد که در آن تأکید شده بود قتل‌های رقابتی و «خونخواهی» در بین نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان امری عادی بوده است.

طبق این گزارش، شواهدی موجود است که نشان می‌دهد ۱۹ نظامی استرالیایی در قتل و کشتار ۳۹ زندانی و غیرنظامی غیرمسلح افغان نقش داشته‌اند.

نیروهای دفاعی استرالیا پیشنهاد داده‌ بودند که پلیس فدرال استرالیا (AFP) می‌بایست درباره ۱۹ نیروی ویژه استرالیا در ارتباط با ۳۶ مورد جرایم جنگی از جمله قتل و رفتار بی‌رحمانه با غیرنظامیان افغانستان در بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ تحقیقات انجام دهد.

به دنبال انتشار این گزارش، ژنرال «آنگس کمپبل» رئیس نیروهای دفاعی استرالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن تأیید گزارش‌هایی درباره نقش نظامیان کشورش در قتل غیرنظامیان افغان گفت: «صادقانه و کاملاً» از مردم افغانستان به سبب رفتارهایی که در گزارش به آن اشاره شده، عذرخواهی می‌کند.

در این گزارش اطلاعات موثقی ارائه شده بود که نشان می‌داد نظامیان استرالیایی، تسلیحات یا بی‌سیم‌هایی را بر روی بدن اجساد غیرنظامی افغان قرار می‌دادند تا اینگونه جلوه دهند که فرد قربانی در عملیات کشته شده است.

طبق گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، کمپبل سپس اعتراف کرد که تمامی ۱۴۳ اظهارات مورد اشاره در گزارش را می‌پذیرد.

در بخشی از این گزارش همچنین شواهدی ارائه شده مبنی بر اینکه نظامیان استرالیایی در برخی موارد برای زخمی کردن غیرنظامیان افغان از سگ استفاده می‌کردند.

اعترافات ارتش استرالیا در شرایطی صورت گرفت که چندی پیشتر در اوایل آبان ماه، گزارش محرمانه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای ویژه ارتش استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ جنایاتی دلخراش در افغانستان مرتکب شدند.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها