رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537672

آزادی نازنین زاغری و کارت‌ سوخته رسانه‌های انگلیسی

ساعت 24-خبر پایان محکومیت و آزادی نازنین زاغری، محافل رسانه‌ای انگلیس را با کارت سوخته و نخ‌نمای ارتباط این پرونده با طلب قانونی ۴۰۰ میلیون دلاری ایران از دولت لندن در پرونده تانک‌های «چیفتن» مواجه ساخت و شوکه کرد.

بیشتر رسانه‌های انگلیس به ویژه گاردین، استاندارد و ایندیپندنت که خبر پرونده زاغری را در پنج سال گذشته انعکاس داده‌اند از چند روز گذشته فضای افکار عمومی را با چاشنی مصاحبه با ریچارد رتکلیف همسر زاغری در انگلیس، آماده پذیرش این سناریو کرده بودند که محکومیت نامبرده دوباره تمدید خواهد شد تا زمانی که جمهوری اسلامی به طلب دیرینه خود از دولت لندن برسد.

کار به مجلس هم کشیده شد و وزیر امور خارجه انگلیس هفته پیش درباره سرنوشت محکومیت زاغری از سوی نمایندگان مورد پرسش قرار گرفت. دومینیک راب بیان داشت که زاغری و سایر اتباع دو تابعیتی باید بدون قید و شرط و فوری آزاد شوند. او با این حال تکرار کرد که مطالبه قدیمی ایران ارتباطی به این پرونده کنسولی ندارد.

مقامات دو کشور بارها اعلام کردند که دو پرونده ارتباطی به یکدیگر ندارند اما رسانه های انگلیس در پیوند این دو موضوع از هیچ فرصتی کوتاهی نکرده‌اند. چندی پیش، یک رسانه‌ انگلیسی رسما اظهارات وزیر دفاع این کشور را در خصوص این پرونده تحریف کرد.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در نامه‌ای خطاب به گروهی از وکلا نوشته بود :« دولت انگلیس اذعان دارد که بدهی ایران باید پرداخت شود و به بررسی راه‌های قانونی پرداخت این بدهی ادامه می‌دهد.»

والاس که در گذشته عضو گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران و منتقد تاخیر دولت لندن در پرداخت بدهی ایران بوده است، در ادامه این نامه گفته بود: پیشتر موضع خود را در رابطه با این پرونده اعلام کرده و به حل آن متعهد هستم.

بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی یکی از رسانه‌هایی بود که در ادامه ارائه گزارش‌های جهت‌دار علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهارات وزیر دفاع انگلیس را تحریف و ادعا کرد که او ارتباط طلب ایران درخصوص پرونده تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ را با آزادی نازنین زاغری تلویحا پذیرفته است. این شبکه گزارش داد که بن والاس گفته "فعالانه" به دنبال پرداخت بدهی کشورش به دولت ایران است که در نهایت می‌تواند به آزادی شهروندان دو تابعیتی بریتانیا از جمله نازنین زاغری-راتکلیف کمک کند.

حالا آزادی زاغری دستگاه تبلیغات رسانه‌ای انگلیس را با چالش جدی مواجه کرده است. پایان قانونی دوره محکومیت متهمه، فراتر از تحولی است که رسانه‌های انگلیسی توان تحریف آن را داشته باشند.

حجت کرمانی وکیل زاغری دیروز اعلام کرد که محکومیت پنج ساله موکلش به پایان رسیده و پابندی که از سال گذشته به او وصل بود، باز شده است.

نازنین زاغری از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام بازداشت و به پنج سال حبس محکوم‌ شد. نامبرده بر اساس بیانیه سپاه ثارالله کرمان از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده است.

زاغری از اواخر اسفند سال ۹۸ به دنبال بخشنامه رئیس قوه قضائیه در مورد اوضاع کرونا با پابند از زندان مرخص شد. او حالا با پرونده دیگری به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام روبه‌روست که باید ۲۴ اسفند برای رسیدگی به آن در دادگاه حاضر شود.

رویکرد محافظه کاری رسانه‌های انگلیس

رسانه‌های انگلیسی که از ارتباط پرونده زاغری و مطالبه قانونی ایران سرخورده شده‌اند در شبانه روز گذشته صرفا به انعکاس دیدگاه رسمی مقامات این کشور پرداخته‌ و به وضوح از ارائه تحلیل‌های تازه اجتناب کرده‌اند.

تاکنون نخست وزیر، وزیر امورخارجه و شماری از نمایندگان مجلس انگلیس در این رابطه اظهار نظر کرده‌اند.

وزیر امورخارجه انگلیس در واکنش به خبر آزادی زاغری از این تحول استقبال، اما ادعا کرده که ادامه اعمال محدودیت ایران درمورد نازنین زاغری غیرقابل تحمل است. «راب» با صدور بیانیه‌ای گفته: او باید بطور دائم آزاد شود و به او اجازه داده شود که در اولین فرصت ممکن به انگلیس و نزد خانواده اش بازگردد.

وی افزود که این پیام به قوی‌ترین شکل ممکن به مقام های ایرانی منتقل شده است. ساعاتی بعد نیز نخست وزیر انگلیس هم در توئیتی اظهارات وزیر امورخارجه را بازتاب داد و بیان داشت که زاغری باید به طور دائم آزاد شود تا بتواند به انگلیس بازگردد. جرمی هانت وزیر امور خارجه سابق انگلیس که در سال ۲۰۱۸ از ایران دیدن و با خانواده زاغری دیدار کرد نیز خواستار بازگشت متهمه به انگلیس شده است.

این در حالیست که دولت لندن به خوبی از موضع ایران و پیامدهای منفی اعمال فشار بر این پرونده آگاه است و می‌داند که رفتارهای گذشته به حل پرونده کمکی نکرده است. دولت ایران بارها اعلام کرده که حساسیت لندن نه تنها به حل این پرونده بلکه با توجه به حساسیت‌های سیاسی و قضایی، شرایط حل آن را سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد کرد.

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران پیشتر در نشستی با حضور رسانه‌های این کشور متذکر شد که زاغری ازنظر حقوق ایران یک تبعه ایرانی محسوب می‌شود و ما به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیریم که یک کشور خارجی بخواهد درباره یک تبعه ایرانی اظهارنظر کند. وی تصریح کرد: سیاسی کردن موضوع افراد دو تابعیتی نه‌تنها کمکی به فرد نمی‌کند، بلکه ممکن است بر روی روابط ایران با کشورهای دیگر تأثیر منفی بگذارد.

در همین حال گفته می‌شود همسر زاغری که در پروژه ایران‌هراسی و ایجاد هزینه‌های سیاسی در روابط لندن و تهران نقش قابل توجهی را در پنج سال گذشته ایفا کرده است، قصد دارد تا در اعتراض به شرایط همسرش پیش از برگزاری دادگاه تجمع برگزار کند.

یک خبرنگار انگلیسی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با ایرنا، رفتار وی را در بزنگاه تحولات حقوقی غیر عادی توصیف کرد. بعیدی نژاد هم پیشتر گفته بود که رفتار رتکلیف کمکی به حل پرونده همسرش نمی‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها