رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 604616

برنامه دولت برای لوکس‌نشینان چیست؟

ساعت24-واحدهای مسکونی گران‌قیمت باز هم در لایحه بودجه ردیفی را از آن خود کردند و با وجود آنکه مالیات دریافتی از محل مالیات این واحدها در سال جاری چشم‌گیر نبود، دولت بازهم از این منبع درآمدی را برای خود در نظر گرفته است.

براساس بند «ذ» تبصره شش (عوارض و مالیات) لایحه بودجه سال جاری واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز که ارزش آنها (با احتساب عرصه و اعیان) بیش از ۲۰ میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در ۱۰۰۰ هستند.

این مالیات برعهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مذکور باشد. البته کمیسیون تلفیق این را اضافه کرد که این مالیات شامل زمین‌های فاقد اعیانی و دارای کاربری مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر هم می شود.

براین اساس، درآمدی که دولت از محل مالیات بر واحدهای مسکونی گران قیمت (با احتساب عرصه و اعیان) برای سال آینده پیش‌بینی کرده، ۷۰۶ میلیارد تومان است. این درحالی است که میزان دریافتی دولت از این محل تا کنون قطره چکانی بوده و طی ۱۰ ماهه سال جاری صاحبان واحدهای مسکونی گران قیمت فقط ۲۳ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

مقایسه ارقامی که دولت از محل مالیات خانه‌های لوکس پیش‌بینی کرده با درآمدی که طی ۱۰ ماه سال جاری از این محل کسب کرده است، ابهامی درمورد تحقق پیش‌بینی‌های این درآمدها ایجاد کرده است. البته داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیات اخیرا درمورد شناسایی خانه‌های خالی و لوکس از به کارگیری یک راه جدید خبر داده و اعلام کرده است که یکی از دلایلی که باعث شده مالیات خانه‌های خالی و خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت به طور کامل محقق نشود، ظرف اطلاعاتی است که سازمان امور مالیاتی باید از دستگاه‌های تولیدکننده اطلاعات دریافت کند. برای حل مشکل مذکور در لایحه تضامینی را در قانون پیش‌بینی می‌کنیم برای دستگاه‌هایی که باید اطلاعات مورد نیاز سازمان امور مالیاتی را تامین کنند. این تضامین محکم بوده و مجازات‌هایی را برای دستگاه‌هایی که همکاری نمی‌کنند پیش‌بینی کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها