رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 127435

نکات ریز غذایی ویژه بارداران گیاهخوار

نکات ریز غذایی ویژه بارداران گیاهخوار

در بین الگوهای مختلف غذایی آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفته، رژیم غذایی گیاهخواری است كه براساس مطالعات بسیار به دلیل نقشی كه در كاهش چربی اشباع و میزان كلسترول و پروتئین حیوانی و افزایش فولات (كاهنده سیستیئن سرم) و كاراتونوئید نه تنها باعث بروز مشكل در قسمت های مختلف بدن نمی شود كه خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی و متابولیسمی را كاهش می دهد. ضمن اینكه به دلیل مصرف فراوان سبزی و میوه تا حد زیادی از بروز انواع سرطان می كاهد.
گرچه منابع گیاهی به تنهایی نمی توانند احتیاجات بدن را فراهم كنند ولی با یك برنامه غذایی مناسب می‌توان از این رژیم حتی در دوران بارداری و شیردهی كه نیاز بدن به ویتامین، پروتئین، آهن و مواد معدنی افزایش پیدا می كند، بهره گرفت. برخلاف تصور عموم پیروی از رژیم گیاهخواری و استفاده مفید و بجا از منابع گیاهی هیچ گونه آسیبی به سلامت جنین وارد نمی كند.
دكتر رید منگلز در این مطلب به ذكر مواردی می پردازد كه با در نظر گرفتن آنها می‌توان از سلامت كاملی در بارداری برخوردار بود. در بارداری توجه به افزایش وزن اهمیت فراوانی پیدا می‌كند. مناسب‌ترین میزان افزایش وزن برای افرادی با BMI ۱ كمتر از ۸/۱۹ ، ۱۲ تا ۱۸ كیلوگرم، BMI بین ۸/۱۹ تا ۲۶ ، ۱۱ تا ۱۵ كیلوگرم، BMI بین ۲۶ تا ۲۹ ، ۶ تا ۱۱ كیلوگرم و BMI بیش از ۲۹ كمتر از ۶ كیلوگرم است كه نحوه رژیم غذایی باید براساس آن و طبق هرم غذایی صورت گیرد. هرم غذایی گیاهخواران از گروه لبنیات، حبوبات، سبزیجات، میوه جات و نان و غلات تشكیل شده است.
براساس آن زنان باردار گیاهخوار به روزانه ۳ واحد شیر و ماست و پنیر، ۳-۲ واحد حبوبات، ۵-۳ واحد سبزیجات، ۴-۲ واحد میوه و ۱۱-۶ واحد نان و غلات و برنج و ماكارونی احتیاج دارند.
وزن گیری زنان در این زمان بهتر است براساس هفته ای ۵۰۰ گرم پس از سه ماهه اول و با فعالیت های ورزشی ساده و ممكن صورت گیرد تا از بروز چاقی و بیماری های وابسته به آن جلوگیری شود.
از دیگر موارد مهمی كه باید در زمان بارداری رعایت شود توجه به میزان پروتئین، اسید فولیك، آهن، ویتامین د، ویتامین ب۱۲ و روی است.
نیاز به پروتئین در زمان بارداری ۱۰ تا ۱۶ میلی گرم افزایش پیدا می كند و به روزانه ۶۰ گرم می رسد كه در این رژیم غذایی باید از طریق مصرف محصولات غذایی (۲ فنجان شیر سویا، tofu و تمپه) و یك فنجان سبزیجات برگ سبز تامین شود.
نیاز به آهن ۳۰ میلی گرم در روز بوده كه مصرف نان سبوس دار، آرد جو دوسر، سبزیجات دریایی، آب گوجه فرنگی، شلغم، عدس، لوبیا سفید و لوبیای قرمز، شیر سویا، آجیل و دانه‌ها برای تامین آن بسیار توصیه می‌شود.
كلسیم نیز باید از طریق حبوبات، لوبیا، سویا و كلم بروكلی تامین شود.
ویتامین B۱۲ و روی از دیگر احتیاجات غذایی زن باردار است كه تامین آن در رژیم گیاهخواری به ترتیب از طریق مصرف قارچ، شیرسویا، غلات آماده، نان، جوانه گندم، لوبیا، عدس، ذرت، نخود، سبزیجات دریایی، پنیر و ماست صورت می گیرد. برای فراهم نمودن ویتامین D كه نقش مهمی در جلوگیری از بروز نقص و ناهنجاری در جنین دارد، علاوه بر مصرف قرص های مكمل قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز ضروری است.
پی نوشت:
ضمن اینكه یادآور می شود پیروی از رژیم گیاهخواری به معنای خوردن میوه و سبزی تام نیست بلكه شش گروه مختلف داشته كه به Pesco Vegetarian, Ovo Vegetariane, Lacto Vegetarian, Fruitarians, Vegan,
lactoVegetarian- ovoتقسیم می شوند.
۱- شاخص توده بدنی كه از تقسیم وزن (كیلوگرم) به قد (مترمربع) به دست می‌آید.

بهاره مهرنژاد

منبع : روزنامه شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها