رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 465068

مهارت یا مدرک کارمند؟

رپورتاژ تبلیغی / شاید برخی از افراد مایل باشند تا با دادو ستد و کار معامله گری زندگی کنند.

اینان با دانستن قیمت طلا و سکه و یا قیمت دلار و نرخ ارز به داد وستد مشغول می شوند و یا این که با آگاهی از قیمت روز خودرو به خرید و فروش خودرو می پردازند اما کارمندی فصل دیگری از کتاب زندگی است.

بی تردید در ایران یکی از شاخصه های مهم برای استخدام شدن داشتن مدرک تحصیلی است. طی سالیان اخیر به صورت ضمنی به مردم این گونه القا شد که برای کار کردن بیش از هر چیزی نیاز به مدرک تحصیلی است. برای همین امروز با طیف زیادی از افرادی روبرو هستیم که مدرک تحصیلی عالی دارند اما بیکارند.

شما به عنوان یک کارمند عالی رتبه نیاز به تجربه و مهارت دارید . اگر مهارت شما با تحصیلات و علاقه شما گره خورده باشد خیلی عالی است اما اگر قرار باشد یکی از دو گزینه برای استخدام شدن انتخاب شود مهارت های فردی به مراتب بهتر از تحصیلات دانشگاهی است.

لازل باک معاون ارشد رییس عملیات نیروی انسانی گوگل، در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۳ از استراتژی های این شرکت در زمینه نیروی انسانی سخن گفته است. یکی از مسائل مطرح شده این است که گوگل بر روی توانایی های افراد تاکید دارد نه بر روی تحصیلات آنها. بر اساس گفته وی اگر یک فرد تازه فارغ التحصیل بخواهد در گوگل استخدام شود، معدل او ملاک نخواهد بود بلکه بر اساس مهارت های عملی سنجیده می شود.

مدرک یا مهارت؟! کدام مهم‌تر است؟ بازار کار امروزی کدام یک را می‌طلبد. گرفتن مدرک امروزه تبدیل به عادت شده و هر فردی حداقل مدرکی که برای خود در نظر گرفته مدرک لیسانس می‌باشد. چرا؟ چرا همه افراد، گرفتنِ مدرک را تا این حد مهم می‌دانند؟ آیا گرفتن مدرک جزو مهم‌ترین معیارهای موفقیت است؟ به اعتقاد من مدرک تحصیلی نقشی در عالی شدن شما به عنوان کارمند عالی ندارد با این حال توضیحاتی در این زمینه می تواند روشنگر بسیاری از مسایل باشد.

داشتن مدرک تحصیلی به همراه تخصص و مهارت بهترین وضعیت ممکن است و اغلب همه افرادی که دارای مدرک و مهارت در یک زمینه هستند صاحب شغل می‌شوند.

گرفتن مدرک به خودی خود، خوب است ولی وقتی مدرک را جزو الزامات زندگی قرار می‌دهیم و دنبال مهارت خاصی هم نمی‌رویم، تا چه حد می‌توانیم موفق شویم؟

فقط با داشتن مدرک تحصیلی، صاحب شغل نمی‌شویم، بسیاری از کارفرماها و ادارات دولتی مدرک را ضروری می‌دانند ولی بدون مهارت هم فردی را استخدام نمی‌کنند. کسی که مدرک هم ندارد، ممکن است صاحب شغلی موفق شود، ولی به دور از استثناها، اغلب کسانی که فقط مدرک دارند و صاحب مهارت خاصی نیستند، بیکاران جامعه را تشکیل می‌دهند.

پس ملاک ما برای موفقیت در زندگی و اشتغال صرفا نباید گرفتن یک کاغذ مانند مدرک تحصیلی باشد، بلکه هدف باید کسب مدرک به همراه آموختن مهارت باشد.

محمدرضا شعبانعلی در این باره می‌گوید:مدرک دانشگاهی، بیشتر از این که برای من و شما، سواد و شعور و ثروت و موفقیت بیاورد، امکان تجربه‌ی یک فضای متفاوت و ورود به جامعه را فراهم می‌کند. تجربه‌ی حضور در دانشگاه خیلی با علم آموزی در دانشگاه فرق دارد. دانشگاه‌های امروز کشور بیشتر کارکرد اول را دارند. مدرک دانشگاهی و رشته تحصیلی، با زمینه‌ی شغلی و موفقیت ارتباط قطعی ندارد و افراد کمی هستند که دقیقا در رشته‌ی تخصصی خودشان کار می‌کنند.

پس برای موفقیت و داشتن شغل خوب اولویت با مدرک دانشگاهی نیست، خیلی از افراد بدون مدرک دانشگاهی هم به موفقیت مورد نظرشان رسیده‌اند. چگونه؟ جواب واضح است با کمک داشتن تخصص و مهارت!

نمی‌گوییم مدرک تحصیلی خوب نیست، بلکه برعکس، داشتن مدرک تحصیلی عالی است، ولی می‌گوییم حداقل بعد از گرفتن لیسانس و یا در دوران دانشجویی با به دست آوردن مهارت و تخصص، ابتدا شغل خود را تثبیت کرده و سپس به فکر ادامه تحصیل باشیم و حتما پاسخی برای ادامه تحصیل خود داشته باشیم و از خود بپرسیم که چرا می‌خواهم مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس بگیرم؟!

بعد از پاسخ به این سوال می‌توانید برای قبولی کنکور و رسیدن به مدرک دلخواه تلاش کنید. چقدر خوب می‌شود اگر مهارت و مدرک تحصیلی‌مان در یک زمینه باشد.

پس فراموش نکنیم، که در چه مقطعی و در چه دانشگاهی تحصیل کرده‌ایم یا در چه شرکت معتبری سابقه کار داریم، کمتر از آنچه تصور می‌کنیم ارزش دارد! ولی این که چه مهارتی داریم، ارزشمند خواهد بود.

امروزه خیلی از افراد جامعه مخصوصا کارفرماها از اهمیت مهارت در زمینه کاری آگاه هستند ولی نیاز داریم که همه افراد جامعه از جمله کارفرماها و کارجویان بدانند که در خصوص اشتغال و پیشبرد کارها، مهارت حرف اول و آخر را می‌زند و در خصوص شغل مورد علاقه، علاوه بر مدرک، مهارت و تخصص نیز ضروری است.

حال چه در جایگاه کارفرما باشیم و چه کارمند، امیدواریم که با اهمیت دادن به موضوع مهارت، بتوانیم گامی موثر در زمینه اشتغال کسب کنیم، چرا که بر اساس میزان مهارتی که داریم به مقام و جایگاه مناسب خود دست می‌یابیم و بر اساس مهارت در مشاغل مختلف فعالیت خواهیم کرد و رفاه اقتصادی جامعه در گرو افرادی خواهد بود که دارای مهارت هستند.

شما برای عالی شدن در وهله اول نیاز به مهارت تخصصی شغل مربوطه در نظام اداری و کارمندی دارید و سپس اگر مدرکی مرتبط با علاقه و مهارت نیز به دست آوردیدطبعا می تواند توانمندی شما را دو چندان کند.

هر اندازه مهارت شما بیشتر باشد امکان موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها