رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514537

امیدواری به تست جدید فوری و ارزان کرونا

ساعت 24 - در حالی که عصر دوشنبه، ۲۸ سپتامبر، گزارش شد تعداد جان باختگان ویروس جدید کرونا از مرز یک میلیون نفر گذشته است، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ابراز امیدواری کرده تست‌های جدید که ظرف چند دقیقه نتیجه آنها مشخص می‌شود و حدود ۵ دلار قیمت دارند ‌بتوانند به مهار کرونا در میان جوامعی که امکانات مالی فراوانی ندارند کمک کند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید کارخانجات تولید این تست‌ها موافقت کرده‌اند ۱۲۰ میلیون کیت تشخیصی کرونا را به مقصد ۱۳۳ کشور ارسال کنند.

ارزان
dir="RTL">این تست‌های جدید حتی در کشورهای متمولی چون آمریکا که با کمبود نیروی بهداشتی و حجم عظیم درخواست برای تست کرونا دارند می‌تواند بار بزرگی را از روی دوش سیستم بهداشتی بردارد.سازمان جهانی بهداشت این اقدام را یک گام بزرگ برای مهار کرونا خوانده است.کارشناسان معتقدند وقفه طولانی میان انجام تست و مشخص شدن نتیجه آن که در بسیاری از موارد به چند روز می‌رسد، عملا امکان ردیابی و مهار تازه مبتلایان را محدود می‌کند و اثربخشی برنامه‌های کنترلی را کم می‌کند.

همزمان کم بودن گسترده تست‌گیری در کشورهایی چون هند و مکزیک که آمار بالای ابتلا دارند، یکی از موانع اصلی اثربخشی برنامه‌های مبارزه با کرونا است.دکتر تدروس آدهانوم گیبریسیوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته این تست جدید که «قابلیت جابجایی راحت و استفاده آسان» دارد و نتیجه آن ظرف چند دقیقه و نه چند ساعت مشخص می‌شود می‌تواند فصل جدیدی را در مبارزه با کووید۱۹ رقم بزند.دکتر تدروس روز دوشنبه ۲۸ سپتامبر در یک کنفرانس خبری تصریح کرد که کارخانجات داروسازی ابوت و اس.دی بایوسنسور در توافقی که با بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس امضاء کرده‌اند متعهد شده‌اند که ۱۲۰ میلیون از این تست‌ها را تهیه کنند.این توافقنامه قرار است ۱۳۳ کشور از جمله کشورهای آمریکای لاتین را که هم اکنون کانون اصلی شیوع کرونا هستند را تحت پوشش قرار دهد."این یک ابزار ضروری برای افزایش ظرفیت تست‌گیری در کشورهایی است که میزان سرایت بالایی دارند. این به گسترش دامنه تست‌گیری به ویژه در مناطق دوردست که امکانات آزمایشگاهی وجود ندارد و یا نیروی آموزش دیده کافی موجود نیست کمک خواهد کرد.

آخرین تحولات مربوط به کرونا

وبسایت داده شمار دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا عصر دوشنبه، ۲۸ سپتامبر، شمار جان باختگان کووید۱۹ در سراسر جهان را یک میلیون و ۵۵۵ نفر نشان داد. سه کشور آمریکا، هند و برزیل حدود نیمی از آمار جان باختگان را به خود اختصاص داده‌اند.در هلند محدودیت‌های تازه‌ای وضع شده و وزیر بهداشت این کشور گفته سیستم بهداشتی هلند برای مهار و کنترل کرونا با مشکل جدی روبروست. مقررات جدید در هلند به مردم این کشور اجازه نمی‌دهد که بیش از ۳ میهمان بزرگسال در خانه خود راه دهند. رستوارن‌ها باید ساعت ۱۰ شب تعطیل کنند و فروشگاه‌ها هم باید ساعات مشخصی برای افراد مسن و کسانی که نیازهای ویژه دارند اختصاص دهند.در دیگر کشورهای اروپایی هم قوانین جدید برای مهار کرونا وضع شده است. در مناطقی از مادرید که قرنطینه محلی وضع شده حدود یک میلیون نفر اجازه ترک محل زندگی خود را ندارند مگر قصد رفتن به سرکار و مدرسه داشته باشند.در ۱۲ منطقه فرانسه از جمله پاریس رستوارن و میکده های باید بین ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح بسته باشند.در بروکسل بلژیک هم کافه‌ها و رستوران‌ها باید ساعت ۱۱ شب تعطیل کنند.در ویکتوریا استرالیا، یک هتل که از آن برای قرنطینه موارد ابتلا یا مشکوک به کرونا استفاده می‌شد مسئول مرگ ۷۶۸ نفر و ابتلای ۱۸ هزار و ۴۱۸ نفر شده است. تحقیق و تفحص رسمی درباره این برنامه که قرار بوده مانع از گسترش ویروس جدید کرونا شود توسط نهادهای دولتی و قضایی آغاز شده است.در هند شمار مبتلایان به کرونا از مرز ۶ میلیون نفر گذشته و مقام‌ها نگرانند که با نزدیک شده به فصل فستیوال‌ها و اعیاد مذهبی در هند آمار ابتلا باز هم با شتاب افزایش یابد.در کنیا بعد از ۶ ماه میکده‌ها اجازه بازگشایی یافتند هر چند مقررات منع آمد و شد شبانه همچنان برای دو ماه دیگر برقرار خواهد ماند و مدارس هم همچنان باز نشده است.

در پکن، پایتخت چین، روز یکشنبه قانون جدیدی برای حمایت از افشاگران مصوب شده است. این قانون جدید متاثر از برخوردی است که مقام‌های ووهان با دکتر لی وینلیانگ انجام دادند و او را که قصد داشت از شناسایی ویروس جدید کرونا خبر دهد مواخذه و تهدید کردند. دکتر لی کمی بعد از این افشاگری به علت ابتلا به کرونا درگذشت.در آمریکا نگرانی از آغاز موج جدیدی از ابتلا به کرونا همزمان با آغاز پاییز شدت گرفته است به ویژه که در ۲۱ ایالت این کشور آمار مبتلایان به کرونا طی یک هفته گذشته به طور متوسط ۱۰ درصد افزایش نشان داده است. شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا به بیش از ۷ میلیون نفر رسیده است. شمار قربانیان کووید۱۹ در این کشور هم هفته گذشته از مرز ۲۰۰ هزار نفر گذشت.

و بالاخره این که اجلاس سران گروه ۲۰ امسال به صورت مجازی برگزار خواهد شد. عربستان که در حال حاضر ریاست این گروه را در دست دارد اعلام کرده که سران ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا این بار نه در یک مجموعه مجلل که از پشت صفحه‌های مانیتور با یکدیگر دیدار و گفتگو خواهند کرد.

بی بی سی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها