رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 551878

سالیوان چین را به انزوای جهانی تهدید کرد

ساعت 24-مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که اگر چین در تحقیقات مرتبط با منشاء پاندمی کرونا همکاری نکند، با "انزوا در جامعه بین‌المللی" مواجه خواهد شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: این همان کار دیپلماتیک است؛ هدایت کشورهای جهان، فشار سیاسی و دیپلماتیک روی چین که اصلی ترین بخش تلاش ماست تا در نهایت چین را مقابل یک انتخاب سخت قرار دهیم. "اینکه به شکل مسوولانه ای اجازه تحقیقات درباره منشاء کرونا را میدهید یا اینکه با انزوا در جامعه بین المللی مواجه می شوید".

این مشاور امنیت ملی آمریکا توضیح نداد که پکن چطور در جریان تحقیقات قبلی اجازه شفافیت نداده بود، به ویژه اینکه پکن به تیم کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اجازه تحقیقات داد. تیم کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسید که بعید است ویروس از یک آزمایشگاه نشات گرفته باشد و گفت که شاید این پاندمی مرگبار از طریق حیوانات وحشی به انسان منتقل شده است.

آنچه سالیوان بیان کرد، این است که ایالات متحده برای تحقیقات درباره منشاء کرونا تنها روی چین اتکا ندارد. او گفت: رئیس جمهور (جو بایدن) از طریق تجزیه و تحلیل ما، تلاش های جامعه اطلاعاتی ما که او هدایت میکند و از طریق کار دیگری که با متحدان و شرکا انجام خواهیم داد، برای ادامه فشار در هر جبهه ای کار میکند تا اینکه ته و توی این قضیه را درآوریم که این ویروس چگونه وارد جهان شده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین یکشنبه به شبکه خبری سی.ان.ان گفت، در شرایطی که واشنگتن خواستار تحقیقات درباره منشاء پاندمی کروناست، تهدید یا التیماتوم علیه چین صادر نمیکند. سالیوان گفت که رویکرد آمریکا دووجهی است.

به گفته او، یک مسیر همان ارزیابی جامعه اطلاعاتی است که جو بایدن دستور داده است و مسیر دوم یک تحقیقات بین‌المللی به رهبری سازمان جهانی بهداشت است و برای آن بایدن متحدان کشورش را به نحوی همصدا کرده که بگویند باید به چین دسترسی باشد، اینکه به اطلاعات دسترسی وجود داشته باشد و مشخص شود که در آنجا چه اتفاقی افتاده است.

سالیوان گفت: ما در این مرحله تهدید یا التیماتوم صادر نمیکنیم. کاری که میخواهیم انجام دهیم جلب حمایت جامعه بین المللی است. و اگر مشخص شد که چین از انجام وظایف بین المللی امتناع میکند، ما باید واکنش هایمان را در این مرحله بررسی کنیم. این رویکرد تا حدی به چین آزادی عمل می دهد تا انتخاب کند چطور میخواهد به درخواستهای بین المللی پاسخ دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها