رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585795

چرا غرب نسبت به ایران سختگیر و هجومی شد

ساعت 24 - درحالی که گفت وگوهای وین به دلایل گوناگون از جمله حداکثر خواهی ایران و آمریکا و نامنعطف شدن دوکشور برای کاهش بخشی از خواسته ها هفته های پرشمارسی است تعطیل شده اما مقامهای ایرانی باوردارند که این گفت وگوها متوقف نشده و منتظرند نظام سیاسی آمریکا تصیم گیری کند . البته آمریکایی ها هم همین را در برابر ایران برزبان می اورند. اما درروزهای تازه سپری شده و پس از سفر رافائل گروسی رییس سازمان انرژی اتمی به ایران ورق برگشت و آمریکا و سه کشور اروپایی ناگهان حرف از ارایه قطعنامه بر زبان آورده اند.

جاباید
html>

به این ترتیب است که ناظران آگاه می گویند ریا جاده پرونده هسته ای تغییر یافته و غرب می خواهد با سخت گیری بیشتر ایران را وادار کند به خواسته های آنها پاسخ مثبت دهد. غرب از آیران می خواهد به وضعیت فنی سال 2015 برگردد تا تحریم های برجامی لغوشود و ایران اصرار دارد باید همه تحریم های برجامی وغیر برجامی برداشته شود و کار به بن بست رسیده و شاهد نقطه عطف تازه ای در این پرونده هستیم. در حالی که مقامهای ایران می گویند آنچه از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره ایران منتشر شده با واقعیت ها مطابقت ندارد برخی دیپلماتها نیز می گویند: متاسفانه گزارش آژانس که ظاهرا چند روز پیش به طور محدود توزیع شده و رویترز به آن دسترسی داشته، حاکی از آن است که از نظر آژانس مسئله سه سایت هنوز حل نشده است. آژانس مدعی شده که "ایران توضیحاتی که به لحاظ فنی و در رابطه با یافته‌های آژانس در آن سایت‌ها معتبر باشد، ارائه نکرده است." آژانس بر آن است که مسئله سه سایت قدیمی یک مسئله فنی و پادمانی است و مربوط به وظیفه ذاتی آژانس در مورد حسابرسی مواد هسته‌ای است و اگر نتواند آن را به نتیجه برساند به اعتبارش خدشه وارد خواهد شد. آژانس در گزارش دیگری همچنین برآوردهایی در مورد موجودی اورانیوم غنی شده در ایران، ارائه کرده و از جمله مدعی وجود 43.1 کیلو اورانیوم 60 درصد در ایران شده و این را "مقداری قابل ملاحظه" (SQ) خوانده که "نمی‌توان احتمال ساخت یک بمب اتمی با استفاده از آن را منتفی دانست." اهمیت این دو گزارش آژانس از این جهت است که می‌تواند غرب را برای انجام اقدامی در جلسه شورای حکام تحت فشار قرار دهد.

کوروش احمدی دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل درهمین باره می نویسد :

رویترز از تهیه یک پیش‌نویس قطعنامه توسط آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا علیه ایران و قصد آنها برای به رای گذاشتن آن در نشست شورای حکام خبر داده است. در این پیش نویس از ایران "خواسته شده تا فورا به تعهدات حقوقی خود عمل کند" و "کلیه موضوعات پادمانی باقی مانده را حل کند." البته چون متن کامل این پیش‌نویس قطعنامه هنوز در دسترس نیست و مثلا روشن نیست که آیا هدف تنها تهدید است یا احیانا "محکومیت" و "ارجاع به شورای امنیت" نیز در دستور کار است یا خیر، با قاطعیت نمی‌توان گفت که چه هدفی مد نظر غرب است. با این حال روشن است که این قطعنامه بسته به محتوای آن می‌تواند به معنی رها کردن مذاکرات احیای برجام توسط غرب باشد و در این صورت ضربه‌ای به برجام خواهد بود. همزمان با این تحولات و در آستانه نشست شورای حکام، اسرائیل نیز با هدف دامن زدن به جوی منفی علیه ایران، ضمن انتشار اسنادی مربوط به سالهای 2004 تا 2006، مدعی شده که ایران در گذشته قصد گمراه کردن آژانس را داشته است. به گزارش انتخاب وی نوشته است : در شرایطی که اینبار چون دفعات قبل صحبتی از سفر مدیر کل آژانس به تهران برای نیل به توافقی نیست، شاید تنها راه، حل مسائل با آژانس و فعال کردن مجدد مذاکرات برجام باشد. در قضیه سه سایت قدیمی، آژانس خود در زمره مدعیان است و مدعی است که اگر این مسئله فنی حل نشود، به اعتبار آژانس لطمه خواهد خورد. در مورد مذاکرات برجام، مسئله این است که آیا طرفین آماده اند در این فرصت اندک تا نشست شورا یا حداقل طی چند هفته بعد از آن پیگیری امتیازات مد نظر پیشین را رها کنند و امتیازات جدیدی را که بیشتر اقتصادی باشد تا سیاسی برای رفع بن‌بست مورد مذاکره قرار دهند یا خیر. لذا با توجه به جمیع جهات داخلی و خارجی به صلاح است که ایران به سهم خود در جهت اجتناب از شرایطی که احیانا به اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌ها و ظاهر شدن شبح جنگ در افق بیانجامد، بکوشد و مانع از آن شود که اسرائیل فرصت طلایی دیگری برای خرابکاری به دست آورد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها