رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118572

عمل جراحی بای پس

عمل جراحی بای پس، یكی از بزرگترین پیشرفتهای ایجاد شده در درمان آنژین قلبی می باشد. كلمه بای پس به معنی راه فرعی می باشد و از آنجایی كه در عمل جراحی بای پس، بریا شریان كرونری مسدود شده، یك راه فرعی با استفاده از رگهایی كه از پاها یا سینه برداشته می شود قرار می دهند، نام بای پس به این عمل جراحی اطلاق می گردد.
وقتی برای اولین بار این عمل جراحی ابداع شد، جراحان از وریدهایی كه از پاها برمی داشتند برای بای پس استفاده می كردند. آنها به اندازه ۱۰ تا ۱۳ سانتیمتر از وریدهای پا را برداشته و آن را بین شریان كرونری مسدود شده و شریان اصلی بدن یعنی آئورت قرار می دادند.
در ۱۰ سال اخیر در این روش تغییراتی ایجاد شد و اكثر جراحان امروزه بجای اینكه از وریدها استفاده كنند، از شریانهای كوچك برای پیوند زدن استفاده می كنند. به نظر می رسد كه نتایج طولانی مدت این روش، بهتر از استفاده كردن از وریدها باشد، زیرا وریدها هیچگاه نمی توانند به خوبی فشاری كه در شریانهای كرونری وجود دارد را تحمل نمایند.
دو شریانی كه به طور شایع در عمل جراحی بای پس استفاده می شوند، شریانهای پستانی داخلی (Internal Mammary) می باشند كه در پشت جناغ سینه قرار دارند. این شریانها را می توان به شریان راست یا چپ كرونری متصل نمود. اخیراً جراحان حتی از شریانهای معده یا دستها نیز استفاده كرده اند كه نتایج هردوی آنها بهتر از استفاده از وریدهای پا می باشد. البته انجام عمل جراحی بای پس دارای خطراتی نیز می باشد و نباید انجام آن را برای هر كسی توصیه نمود، بخصوص اگر دارای بیماری خفیفی باشد و زیاد احتیاجی به این عمل نداشته باشد. با این حال، تعداد كمی از افراد هم وجود دارند كه با وجود اینكه علایم خفیفی دارند باید اقدام به عمل جراحی بای پس نمایند زیرا در معرض خطر زیادی برای بروز سكته قلبی هستند. این افراد معمولاً در آنژیوگرافی كه به عمل آورده اند فهمیده اند كه هر سه شریان كرونری آنها گرفتار می باشد. تعدد كمی از بیماران هم بعد از عمل جراحی
بای پس، هنوز هم از دردهای سینه و آنژین
ناراحت هستند، زیرا برای این افراد امكان نداشت كه برای تمام قسمتهای مسدود شده، راه فرعی (بای پس) قرار داد. قراردادن راههای فرعی (بای پس) برای همه شریانهای اصلی كرونری، باعث كاهش خطر بروز سكته قلبی در آینده می گردد، اما بعضی از شریانها به قدری كوچك هستند كه نمی توان برای آنها هم راه فرعی گذاشت، به همین دلیل این افراد ممكن است بعد از عمل جراحی، هنوز هم به مقدار كمی دچار درد سینه یا آنژین شوند كه اغلب می توان آن را به وسیله تجویز بعضی داروها كنترل نمود.
متأسفانه رگهای جدیدی كه پیوند زده می شوند نیم توانند برای همیشه باقی بمانند و اگر آنها باریك یا مسدود شوند، دوباره ممكن است به یك عمل جراحی دیگر نیاز پیدا شود. عمل جراحی دوم می تواند خطرناكتر از عمل جراحی اول باشد، اما با استفاده از روش جدید بكارگیری شریان پستانی داخلی، نتایج طولانی مدت خوب و یا حتی بهتری نسبت به عمل جراحی قبلی بدست خواهد آمد.
نحوه انجام عمل جراحی بای پس شریان كرونری
- معمولاً یك یا دو روز قبل از عمل جراحی، شما در بیمارستان بستری خواید شد تا چند آزمایش انجام شود.
- در روز عمل جراحی، شما در اطاق عمل بیهوش خواهید شد و بعد از عمل به هوش خواهید آمد و هیچ یك از كارهایی كه در عمل جراحی اتفاق می افتد را احساس نخواهید كرد.
- به مدت یك روز یا بیشتر به شما سرم، سوند ادراری و دستگاههایی برای گرفتن نوار قلبی متصل خواهد بود، اما بعد ا مدتی اكثر این وسایل برداشته می شوند.
- بعد از حدود ۵ الی ۱۰ روز شما قادر خواهید بود كه به خانه بروید و بعد از حدود ۶ یا ۸ هفته، شما می توانید اكثر فعالیتهای طبیعی خود را انجام دهید. به عبارت دیگر، شما می توانید رانندگی كنید، به سركار خود بروید (به شرط این كه كار خیلی سنگین كارگری نباشد) و فعالیت جنسی طبیعی خود را از سر بگیرید.

منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها