رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 121151

سرماخوردگی را جدی بگیریم

img alt="سرماخوردگی را جدی بگیریم" src="http://vista.ir/include/articles/images/60d656d8c5829a9c0298d1e017b5f28c.jpg" />

مردم برای کاهش علائم و نشانه های سرماخوردگی آسپرین مصرف می کنند اما تحقیقات نشان داده است که آسپرین تعداد ویروس های سرماخوردگی در ترشحات بینی را افزایش داده و در نتیجه شانس سرایت بیماری را از شخصی به شخص دیگر افزایش می دهد؛ بنا بر نظر سازمان ملی تحقیقاتی آلرژی و بیماری های واگیردار آمریکا، انجمن متخصصین اطفال آمریکا توصیه می کنند که نباید به بچه ها و نوجوانان آسپرین یا هر داروی دیگر که حاوی آسپرین است جهت درمان بیماری های ویروسی - به خصوص آبله مرغان و آنفلوانزا- تجویز شود.
نتیجه تحقیقات پزشکی حاکی از این است که استفاده از آسپیرین برای درمان بیماری های ویروسی سرماخوردگی در کودکان باعث بیماری REYE می شود. این بیماری می تواند باعث زیان های غیر قابل جبران مغز و کبد شود و در مواقعی مرگ اطفال را نیز به دنبال داشته باشد.
بیماری سرماخوردگی گاه به علت ضعف عمومی و کاهش مقاومت بدن روی می ‌دهد. در این حالت فرد بیمار نیاز به استراحت، مصرف ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C و تنفس هوای مرطوب و تمیز دارد.
بیماری سرماخوردگی گاه به علت ضعف عمومی و کاهش مقاومت بدن روی می ‌دهد.
در این حالت فرد بیمار نیاز به استراحت، مصرف ویتامین‌ها به خصوص ویتامینC و تنفس هوای مرطوب و تمیز دارد.
اما علت مهم دیگری که موجب سرماخوردگی می ‌شود حمله‌ های ویروسی است. بیماری سرماخوردگی در این حالت آنفلوآنزا نامیده می ‌شود و اگرچه با نشانه ‌های عمومی سرماخوردگی مانند تب، ریزش آب بینی، سرفه و ضعف عمومی همراه است، بیماری شدت بیشتری دارد و گاه نیز با درد مفاصل همراه است.
● نشانه های ابتلا به سرماخوردگی شدید
- بالا بودن درجه حرارت بدن ( درجه حرارت بدن به مدت بیش از دو روز بیشتر از ۸/۳۷ درجه سانتی گراد باشد )
- ابتلا به درد ناگهانی یا ترشح از یک یا دو گوش
- احساس درد در گوش خود و ادامه آن به مدت بیش از چند روز
- آبریزش و گرفتگی بینی بیش از ۱۰ روز
- سرفه همراه با خلط غلیظ و بدبوی زرد و سبز رنگ
- گلودرد بیش از ۴۸ ساعت به هنگام بلع غذا
- حساسیت های پوستی یا جلدی غیر قابل توجیه
- سفتی گردن همراه با سردرد مداوم
- درد در ناحیه سینوزیت ها، تب و ترشحات زرد یا سبز رنگ بینی که بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد
تا به حال بیش از ۲۰۰ نوع ویروس سرماخوردگی شناسایی شده ‌اند که تعداد آنها هر ساله نیز افزایش می‌یابد. این ویروس ‌ها همگی سرما دوست هستند و اغلب نیز در مجاری تنفسی به صورت غیرفعال زندگی می‌ کنند. زمانی که زمینه مناسب مثل سرد شدن هوا فراهم شود‌ ویروس‌ ها فعال می ‌شوند.
از آنجایی که درمان خاصی برای سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود ندارد، «پیشگیری» بهترین سلاح برای مقابله با این عوامل ویروسی است.شستن دست ها و لمس نکردن صورت، راه های ساده اما مؤثر برای جلوگیری هستند.
یکی از عادت های اشتباهی که مردم دارند این است که در هنگام سرماخوردگی یا آنفلوانزا، دستمالی را که برای عطسه یا سرفه استفاده کرده اند در جیب یا دست خود نگه می دارند و مجدداً آن را مورد استفاده قرار می دهند. این راه بسیار ساده ای است که عوامل بیماری دوباره به بدن انتقال یابند و بتوانند باعث تشدید بیماری شوند.
بیماران باید دستمال مورد استفاده را پس از یک بار مصرف فوراً دور بیندازند. یک اشتباه معمول دیگر آن است که با فشار بینی خود را در یک دستمال تمیز می کنند. فشار هوا باعث می شود که مقداری از ترشحات بینی که حاوی ویروس ها و میکروب ها هستند را به سینوس های زیر چشم انتقال دهند و باعث عفونت سینوسی شوند.
در علم ژنتیک ویروس سرماخوردگی از هوشمندترین نوع ویروس‌ ها به شمار می‌آید. به دلیل آنکه این ویروس به سرعت نسبت به آنتی‌ بیوتیک ها مقاوم می ‌شود. ویروس سرماخوردگی در یک پوشش یا کپسول مخصوص قرار گرفته است که از ویروس محافظت می‌ کند.
با از بین رفتن این پوشش، ویروس نیز از بین می‌ رود. آنتی ‌بیوتیک ها نیز این پوشش را مورد حمله قرار می ‌دهند. حال اگر ساختمان این پوشش کمی تغییر کند ویروس به نوع جدیدی تبدیل می ‌شود که برای از بین بردن آن نیاز به آنتی ‌بیوتیک جدید و یا مصرف همزمان چندین آنتی ‌بیوتیک است.
ویروس هوشمند بیماری سرماخوردگی هر سال پوشش خود را کمی تغییر می‌دهد. بدین ترتیب با وجود پیشرفت‌های چشمگیر علم پزشکی، سرماخوردگی یک بیماری جدی و خطرناک به شمار می ‌آید که می ‌تواند زمینه ابتلا به سایر بیماری ها مثل سینوزیت‌ یا عفونت ‌های ریوی را در فرد بیمار افزایش دهد. در سنین بالای ۶۰ سال سرماخوردگی ‌های ویروسی می‌ توانند به مرگ بیمار منجر شوند.
ریشه کن کردن سرماخوردگی به علت تغییر سریع ساختمانی ویروس و مقاوم شدن آن نسبت به داروها و آنتی ‌بیوتیک ها مقدور نبوده است. اما تزریق واکسن سرماخوردگی، فرد را نسبت به این بیماری مقاوم می‌کند.
واکسن سرماخوردگی، ویروس ضعیف شده این بیماری است که به بدن تزریق می‌شود. ورود این ویروس ضعیف شده به بدن سبب می‌شود که سیستم دفاعی بدن فعال شود و در حالت آماده باش باقی بماند. بدین ترتیب اگر ویروس سرماخوردگی به بدن حمله کند به علت فعال بودن سیستم دفاعی، به سرعت شناسایی می شود و از بین می‌ رود.
از آنجا که ویروس سرماخوردگی هر سال با یک تغییر کوچک به نوع جدیدی تبدیل می‌شود، کمی پس از آغاز فصل سرما فعال‌ ترین نوع ویروس و میزان تغییر آن شناسایی می ‌شود و واکسن جدید ضد سرماخوردگی ساخته می‌شود.
تا دو هفته بعد از واکسینه شدن به علت حضور ویروس ضعیف شده در بدن، قدرت سیستم ایمنی و دفاعی کاهش می‌ یابد، به همین علت در طول این مدت بدن نیاز به مراقبت بیشتری دارد. مصرف خوراکی‌ های ویتامین ‌دار به خصوص میوه‌ ها نیز توصیه می ‌شود.

http://tebb.blogfa.com

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها