رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 380232

قوامی: نقدینگی از سال ۵۷ تا به امروز، ۶۶۰۰ برابر شده است

ساعت24-نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نقدینگی در سال ۵۷ ، ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است در حالی که امروز یک میلیون و۶۵۰ هزار میلیارد تومان است. مهم‌ترین دلیل رشد نقدینگی نیز کسری بودجه دولت ها بوده است.

هادی قوامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس بیان کرد: نقدینگی در سال ۵۷ ، ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است در حالی که امروز یک میلیون و ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است. بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ برابر شده است. مهم ترین دلیل رشد نقدینگی نیز کسری بودجه دولت ها بوده است. ما باید از بودجه جاری نفت را جدا کنیم زمانی که نفت به فروش می رود و توسط بانک مرکزی به ریال تبدیل می شود منابع ارزی بانک مرکزی افزایش می یابد و خود به خود نقدینگی افزایش می یابد که آثار ویرانگر آن تورم است در حالی که متوسط رشد اقتصادی ما از سال ۵۷ تاکنون کمتر از پنج درصد بوده. باید به طور متوسط چیزی حدود شش درصد نقدینگی رشد می کرد اما ۲۵ درصد رشد کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: وقتی بیش از ۳۶ درصد درآمدهای دولت از نفت تامین می شود دولت رانتی می شود به جای اینکه دولت وابسته به مردم باشد، مردم وابسته به دولت شده اند. امروز دولت توزیعی شده است. با دولت توزیعی نمی شود اشتغال ایجاد کرد و نمی توان بهره وری و شفافیت را افزایش داد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس ادامه داد: همه رفتار هایی که دولت ها انجام می دهند در جهت غیر شفاف کردن و بدهکار کردن هر روز مردم است. با دیدن اتفاقات بازار ارز می بینیم بانک مرکزی می خواهد از طریق فروش سکه نقدینگی را مدیریت کند اما چون دولت برنامه جامعی ندارد اول عده ای سکه می خرند و زمانی که در تله افتادند، مردم را متهم می کند. ما به جای اینکه افرادی که کار خوب انجام می دهند را تشویق کنیم، آن ها را تنبیه می کنیم لذا سیاست های دولت به جای اینکه مبتنی بر تعهد باشد، مبتنی بر مصلحت است که همه را درگیر می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: بانک مرکزی باید از قبل اعلام می کرد افرادی که بیش از هزار سکه بخرند متخلف هستند و کسانی که با وام سکه خریدند متخلف هستند. در چنین شرایطی همه به درستی عمل می کنند. اما زمانی که ما برنامه جامعی برای مواجهه با مشکلات نداریم با این مشکلات مواجه می شویم. در شرایط فعلی فرصت برای صادرات کشور فراهم شده. این فرصت را نباید به تهدید تبدیل کنیم.

قوامی خاطر نشان کرد: آمار چهار ماه نشان می دهد ما حدود ۱۵ درصد رشد صادرات داشته ایم. این فرصت باید تقویت شود. ما باید برای تقویت این فرصت رانت منابع طبیعی را حذف کنیم. یعنی اگر ما هشت میلیون بشکه در روز گاز و نفت به داخل و خارج می دهیم باید سیاستی یگانه داشته باشیم. به قیمت واقعی بازار باید ارائه کنیم وبا منابع حاصل از آن از کالای اساسی حمایت کنیم. نباید به دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی دهیم که معلوم نشود به کجا می رود.

وی افزود: رتبه ما در فضای کسب و کار ۱۱۷ بوده است و امسال ۱۲۴ شده است. فضای کسب و کار اصلا خوب نیست. اگر قوه قضاییه پاسخگویی درستی به وزارت اقتصاد نداشته باشند وضعیت کسب و کار ما خراب تر می شود. ما باید تلاش کنیم فضای کسب و کار در کشور را مساعد کنیم. ما باید از سیاست جدید ارزی حمایت درست داشته باشیم. بانک مرکزی از واحدهای تولیدی باید تقاضا را مدیریت کند اگر مدیریت نکند بازار ثانویه نیز آسیب خواهد دید.

وی در پایان با اشاره به برخی از مسائل حوزه انتخابیه خود خواهان رسیدگی به مشکلات این حوزه شد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها