رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395174

علائمی که زنان باید جدی بگیرند

ساعت 24-مسئول کمپین پیشگیری و تشخیص سرطان سینه در بانوان با اشاره به علائم سرطان سینه گفت: مصرف غذاهای پرچرب، آلودگی هوا، استعمال سیگار و فرزند نداشتن از عوامل بروز این سرطان در زنان به شمار می‌رود.

سرطان سینه
شراره غفوریان همت‌پور، مسئول کمپین پیشگیری و تشخیص سینه در بانوان اظهار داشت: با توجه به شیوع سرطان سینه زنان باید به علائم هشداری در مورد این مسئله توجه زیادی داشته باشند و هرگونه پوسته پوسته شدن، برآمدگی ، غیرقرینگی، قرمزی، گرمی، ترشحات خونی و آبکی به ویژه به صورت یک طرفه را سینه جدی بگیرند.


وی افزود: تبدیل وضعیت سینه به حالت پوست پرتقالی و یا متراکم و سفت شدن آن همچنین ایجاد رگ‌های جدید و توده‌هایی که گاهی قابل لمس و بدون درد بوده از دیگر علائم ابتلا به سرطان سینه است که در صورت تشخیص به موقع می‌توان درمان موفقیت‌آمیزی را شاهد بود.

این پزشک عمومی ادامه داد:‌زنان 40 سال به بالا جهت تشخیص زودهنگام سرطان سینه باید سالانه یکبار نسبت به انجام ماموگرافی اقدام کنند و زنان بالای 50 سال که پس از نخستین ماموگرافی مشخص شد وضعیت نرمالی دارند، هر دو سال یکبار نسبت به انجام ماموگرافی باید اقدام کنند.

غفوریان‌ همت‌پور با اشاره به اینکه توده سرطانی بیشتر در منطقه ربع فوقانی خارجی در سینه ایجاد می‌شود، گفت: دو دسته از عوامل غیرقابل تغییر و قابل تغییر می‌توانند سبب بروز این سرطان شوند که ژنتیک، قاعدگی زودرس قبل از 12 سالگی و یائسگی دیرهنگام بالای 55 سالگی از عوامل غیرقابل تغییر در بروز این سرطان است.

این پزشک عمومی عنوان کرد: سن، جنس، کیفیت زندگی ناسالم، رژیم غذایی پرچرب، عدم تحرک، استعمال سیگار، مصرف الکل، آلودگی هوا، نداشتن فرزند و عدم شیردهی همچنین بارداری‌ها در سن بالا از عوامل قابل تغییر در بروز سرطان سینه است.

وی با تأکید بر انجام خودآزمایی سینه توسط خود فرد و پس از آن پزشک تأکید کرد: این مسئله سبب می‌شود که افراد سریع‌تر توده را پیدا کرده و نسبت به سونوگرافی و ماموگرافی به هنگام اقدام کنند، همچنین بیوپسی و پاتولوژی از دیگر راه‌های تشخیصی سرطان سینه بوده که در صورت نیاز انجام می‌شود.

غفوریان همت‌پور بهترین زمان برای خودآزمایی را سه روز پس از قاعدگی اعلام کرد و گفت:‌در این زمان توده‌ها قابل لمس‌تر بوده و در صورت مشاهده یا لمس توده باید حتماً فرد به پزشک مراجعه کند.

این پزشک عمومی گفت: اولین گردهمایی بزرگ پیشگیری و تشخیص سرطان سینه مخصوص زنان با مشارکت مرکز بهداشت ملارد و خیریه راز 25 مهرماه ساعت 8:30 صبح تا 12 در فرهنگسرای بعثت صفادشت برگزار می‌شود و ورود برای همه زنان آزاد و به صورت رایگان است.


فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها