رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 466438

رشد بانکداری نوین در ایران

در عصر اینترنت رقابت بانکی در زمینه فناوری های نوین بانکداری است. هر بانکی که بتواند سهم بیشتری از فناوری های بانکداری جدید داشته باشد به همان نسبت می تواند رضایت مشتریان و منابع مالی بیشتری را جلب کند.

صنعت بانکداری در ایران به سمت نوآوری در حال گام برداشتن است. طی د و دهه اخیر بانکداری در ایران دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است و بی تردید در سال های آینده نیز شاهد تحولات بیشتری خواهیم بود.

گرچه هنوز هم برخی از مدیران ارشد بانک‌ها به بانکداری الکترونیکی به چشم یک هزینه تبلیغاتی نگاه می‌کنند و بانکداری الکترونیکی را بخشی از ژست بانک می‌دانند و به همین دلیل بانکداری الکترونیکی هنوز وارد فعالیت‌های راهبردی و حیاتی بانک‌ها نشده‌ است. به ندرت در میان هیات‌مدیره بانک‌ها متخصصان حرفه ای فناوری دیده می‌شوند. طبیعی است وقتی بانک‌ها برای جذب منابع سازماندهی شده‌ باشند اکثریت قریب به اتفاق اعضای هیات‌مدیره آنها متخصصان مالی و حسابداری باشند. در صورتی هر چه قدر بانک ها به فناوری های نوین مجهز شوند مشتریان بیشتری به سمت آنها خواهند آمد.

همچنین تحقیقات محققان امور اقتصادی نشان داده که بانک ها با افزایش مشتریان ارزنده و تراز اول خویش و ایجاد رضایت موثر در مشتریان به طور بی سابقه ای به سودآوری خود می افزایند. بنابراین شایسته است که در بازار رقابت تنگاتنگ کنونی بانک ها، بر اساس بند ۲ و ۳ سیاست کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و احتمالا با عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) و به تبع آن تاسیس بانک های خارجی در ایران و در ضمن با توجه به خصوصی شدن تعداد زیادی از بانک های دولتی و همچنین اختلاف ناچیز سود بانکی در بخش جذب منابع و مصارف پایین بانک های دولتی و خصوصی، بانک ها را ملزم می نماید هر چه سریع تر برای حفظ مشتریان خویش، چاره اندیشی نمایند و چاره آن تنها در بازاریابی رابطه مند و مشتری مداری موثر تجلی می یابد. امروزه این حقیقت غیرقابل انکار وجود دارد که کفه ترازو و قدرت بازار به طرف مشتریان سنگینی می کند. مشتریان امروز فرصت های بیشتری برای مقایسه خدمات در اختیار دارند و مدیریت مالی آنها پیچیده تر شده است.

داده ها نشان می دهند که چه سازمان هایی در حال استفاده از نرم افزارهای ابری و سرمایه گذاری در پیشرفت های فناورانه هستند

این یک حقیقت است که امروزه هر شرکتی باید مانند یک شرکت فناوری عمل کند. داده های جدید به دست آمده از بیش از 4000 مشتری اوکتا نشان می دهند شرکت ها در هر صنعتی متعهد به ساخت ردپاهای دیجیتال خود هستند. آنها اپلیکیشن های خودشان را می سازند، فناوری های جدید و نوآورانه را به خدمت می گیرند و فرآیندهای قدیمی را کنار می گذارند. یک نمونه اش همین که فقط در دو سال گذشته، میانگین تعداد اپلیکیشن هایی که توسط سازمان ها در شبکه اوکتا مورد استفاده قرار گرفته 24درصد افزایش یافته است.

شرکت ها به عنوان جزئی از این تحولات در حال پذیرفتن انواع ابزارهای توسعه دهنده هستند تا اهداف تحول دیجیتالی خود را بهتر تکمیل و محقق سازند. با اینکه وقتی پای به کارگیری ابزارهای توسعه دهنده به میان می آید صنایعی مانند فناوری، رسانه و سرگرمی پیش قدم هستند، اما داده های ما نشان می دهد صنایعی سنتی تری مانند شرکت های مالی، بیمه و آموزش نیز به آرامی دارند ابزارهای کدگذاری و فناوری را به سازمان هایشان راه می دهند.

امور مالی و بانکداری نمونه ای از صنعت های سنتی هستند که هر سال در حال پیشرفت بیشتر در حوزه فناوری هستند. از سال 2016 تا 2017، میانگین تعداد نرم افزارهای مورد استفاده مشتریان اوکتا در صنعت امور مالی و بانکداری رشدی 33درصدی داشته است؛ تعداد مشتریانی هم که در این صنعت از حداقل یک ابزار توسعه دهنده استفاده کرده اند 6 درصد افزایش یافته است.

رشد سریع استفاده از نرم افزارها و ابزارهای توسعه دهنده نشان می دهد که بانکداری دیگر آن چیزی نیست که قبلاٌ می شناختیم. 40درصد از آمریکایی ها طی شش ماه گذشته به هیچ بانک یا مؤسسه مالی و اعتباری پا نگذاشته اند. خدمات بانکی و مالی با توسعه خدمات تلفن همراه خود، از جمله نرم افزارها، اعلان های پرداخت و کیف پول های دیجیتالی - که روش های مورد علاقه مصرف کنندگان برای انجام تراکنش هستند- خود را با شرایط جدید وفق داده اند. بانک «چِیس»، «بانک آمریکا»، «آمریکن اکسپرس» و «ولز فارگو» تنها چند نمونه از بانک هایی هستند که ارایه خدمات نرم افزاری خود را آغاز کرده اند (و حتی به صدر فهرست نرم افزارهای بانکی محبوب ما راه یافته اند). هم اکنون نیز با ظهور پدیده بلاک چین تغییرات بیشتری پیش روی این صنعت است.

امروزه اکثر بانک ها با محیطی کاملا پویا روبه رو هستند، همه بانک ها چه بزرگ و چه کوچک با توجه به تغییرات برق آسا در موقعیت های رقابتی و شرایط حاکم بر بازار جذب و حفظ مشتریان تجاری را سرلوحه برنامه های خویش قرار داده اند و از عوامل مهم موفقیت بانک ها ارائه خدمات و سرویس سریع و صحیح و ایجاد این احساس در مشتری است که مشتری احساس کند رضایت وی از خدمات دریافتی برای بانک بسیار مهم است.

بی تردید بانکداری امروز شیوه های نو، بازاریابی و مشتری مداری موثر، ارائه تکنولوژی های نو، سرویس دهی و خدمات موردنظر مشتری را می طلبد که هر بانکی در این امور موفق تر عمل کند در بازار رقابتی موجب جذب منابع بالا و ماندگاری منابع و در نتیجه دوام و بقای دائمی آن بانک با بهره وری بالا خواهد شد. حضور اپلیکیشین های پولی و مالی در عرصه بانکداری مانند کیپاد نشان می دهد که تلاش برای ماندن و پیشی گرفتن در حال گسترش است .

بانکداری در دنیای امروز کاملا با بانکداری سنتی متفاوت است و کسی در بانکداری امروز می تواند در عرصه رقابت پیشی بگیرد و مشتریان بیشتری را به سازمان خود بیفزاید که نسبت نزدیکتری با فناوری های علمی بانکی داشته باشد .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها