رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473968

درحاشیه یک اعتراف تاریخی

اقای ربیعی حالا بگویید تحریم با اقتصادایران چه کرد

ساعت 24 - محمد صادق جنان صفت – در سال 1377 یا 1378 که دربخش اقتصادی روزنامه خرداد – این روزنامه دودهه است که دیگر منتشر نمی شود – یادداشتی با خطاب قرار دادن رییس جمهوردولت اصلاحات نوشتم و در آن از مقام اول اجرایی کشور درخواست کردم گروهی را مامور کند نتایج 20 سال عدم ارتباط با ایالات متحد آمریکا را بررسی کنند و نتایج آن را نیزمنتشر کنند. هدف از پیشنهادیادشده این بود که دست کم یک گروه اصلی از سیاستمداران بدانند ایران و ایرانیان از قطع ارتباط با آمریکا سود برده یا زیان دیده اند.

علی ربیعی
an dir="RTL"> تا جایی که یادم می اید این یادداشت را رییس جمهور وقت دیده و پی نوشت نیز برآن زده بود اما از پایان کارش اطلاع پیدا نکردم. تازه این درحالی بود که در دهه 1370 ایران با تحریم گسترده آمریکا مواجه نبود و تحریم ها تنها دربخش سرمایه گذاری در نفت و گاز ایران اعمال می شد که البته با تحریم شکنی شرکت توتال و شروع عملیات و فعالیت این شرکت دربخش گاز ایران و ورود سایر شرکتهای اروپایی و کره جنوبی این تحریم ها درعمل نادیده گرفته شد و آمریکایی ها نیز اقدامی درجهت تنبیه توتال نکردند. اما ادامه مناسبات ناسازگار میان ایران وآمریکا و نداشتن کانال مستقیم برای گفت وگو و بازکردن پرونده انرژی هسته ای درایران و به درازا کشیدن پرونده بهانه ای برای ورود امریکا به این پرونده شد. داستان پرونده هسته ای دردولت نهم و دهم متاسفانه گونه ای مدیریت شد که سازمان ملل متحد چندین قطعنامه علیه ایران صادر کرد ، اتحادیه اروپا و آمریکا هرکدام تحریم های جداگانه وضع و اجرا کردند ومتحدان آسیایی آمریکا مثل کره جنوبی و ژاپن و نیز کشورهای کانادا و استرالیا و حتی به طور خفیف تر چین نیز اقتصادایران را تحریم کردند. با این همه ، تحریم های آمریکا به ویژه برروی صادرات نفت ایران اثر فوری برجای نگذاشت و ایران توانست نفت صادرکند ودرامد ارزی مناسب داشته باشد. باوجود این اما اقتصادایران به دلیل تحریم صادرات نفت و برخی دیگر از بخش های اقتصادی باآسیب جدی مواجه شد و تولید ناخالص داخلی با رشد منفی درسالهای 1391 و 1392 مواجه شد. این تحریم اما موجب شد نرخ تورم به دلایل گوناگون و به ویژه کاهش ارزش نرخ تبدیل ریال به دلار و سایر ارزهای معتبر روندی فزاینده را تجربه کند. در آن وضعیت بود که دولت دوازدهم پرچم گفت وگو را دردست گرفت و با آمریکا و سایر کشورهای قدرتمند و آلمان وارد گفت وگوهای طولانی شد.

در جریان این گفت وگوها و پس از امضای قرارداد مشهور به برجام از شدت تحریم ها کاسته شد و شرایط برای صادرات نفت ایران فراهم شد. دریک دهه منتهی به سال 1394 اما روسای دولت ، معاونان اول ، وزیران نفت ، روسای بانک مرکزی ، وزیران اقتصاد و هیچ مقام دولتی و حکومتی حاضر نشد اعتراف کند تحریم های اوایل دهه 1390 چه گرفتاری هایی برای ایرانیان درست کرد. اما شهروندان ایرانی به ویژه گروههای تهیدست با از دست دادن قدرت خرید خود و افزایش میزان فقر آثار ونشانه های تحریم را درک کردند. بنگاههای ایرانی نیز زیر بار فشاردولتها و زیر فشار آثار مستقیم تحریم ها و نیز پیامدهای جانبی ان با روزهایی دشوار مواجه شدند. هنوز اما امضای برجام خشک نشده بود که به دلیل مخالفت های سرسختانه و بسیار شدید منتقدان دولت یازدهم با هدف دورکردن روحانی و اصلاح طلبان از نهاد دولت و همچنین زمزمه های روی کار امدن فردی که با صراحت گفته بود وقتی به کاخ سفید بیاید قرارداد برجام را پاره می کند ، برجام بی اثر شد. اکنون بیش از یک سال است که تحریمهای آمریکایی با شدت و گستره بیش از انتظار در ایران و درمیان مقامهای ایرانی برقرار است . این تحریم های تازه اما به دلیل حرفه ای تر شدن تیم تحریم گر آمریکایی و نیز به دلیل تضعیف اقتصادایران در این سالها با آثار تخریبی بیشتری اعمال شده است. درحالی که بن بست بودجه 1399 نشان داد دیگر نمی توان همانند سالهای اوایل دهه 1390 دربرابر تحریم ها ایستاد و آسیب ندید و در شرایطی که منتقدان دولت به جای همراهی با دولت برای عبور از این مرحله به نوعی کار تحریم گران را تقویت می کنند یکی از مدیران ارشد دولت اعتراف می کند در بازگو نکردن مصایب تحریم و پیامدهای آن اشتباه شده است. علی ربیعی وزیر کار دولت یازدهم و نیز دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور و سخنگوی دولت دوازدهم با صراحت می گوید باید شهروندان را با پیامدهای تحریم آشنا می کردیم.

اعتراف و صراحت لهجه سخنگوی محترم اگرچه دیرهنگام است اما با توجه به اینکه کارشناسان و ناظران آگاه باوردارند درصورت ادامه مناسبات با شکل وماهیت فعلی با آمریکا این تحریم ادامه دارد به نظر می رسد آقای ربیعی می تواند همین امروز و فردا بگوید قصددارد پیامدهای تحریم برکسب وکار ایرانیان را تا اینجا و درصورت ادامه تحریم درآینده تشریح کند . پیشنهاد می شود یک سمینار ملی برگزار شود و دران سمینار این داستان بازگو شود تا شهروندان بدانند چه رخدادهایی درانتظارشان است و نیز باورمندان به ادامه وضعیت فعلی نیز حرفهای خود را بزنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها