رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 518156

روزنامه جهان صنعت تحلیل کرد

تسخیر دولت بدون انتخابات

ساعت 24 - در هنگامه سفر محمدباقر قالیباف به خوزستان بود که مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در گفت‌وگو با فارس از یک برنامه قدیمی‌تر از تاسیس مجلس یازدهم که لابد در ذهن اتاق فکر آقای قالیباف و همراهان پیدا و پنهان او آماده شده بود خبر داد. او گفت مشکلات انباشته آقای قالیباف پیش از آنکه به عنوان رییس مجلس انتخاب شود، وعده داده بود که نهاد مجلس را به مناطق مختلف می‌آوریم و سفرهایی با عنوان نظارت میدانی در راستای تحقق آن وعده است.

خبر
dir="RTL">پیش از این هم می‌شد نشانه‌هایی از برنامه‌ریزی از پیش اندیشیده شده از سوی رییس مجلس و همراهانش در این نهاد که رفتن در قالب تازه‌ای از عضویت در نهاد قانونگذاری است را دید. این مجلس بلافاصله پس از شروع به فعالیت و راه افتادن کمیسیون‌ها تقسیم مناصب مهم مثل انتخاب رییس مرکز پژوهش‌ها و رییس دیوان محاسبات و در همان گام‌های نخست فراخوان مدیران ارشد اقتصادی دولت به نشست‌های غیرعلنی را آغاز کرد. به نظر می‌رسد این فراخوان تمرینی برای برداشتن گام‌های بعدی در مسیر فرو بردن مجلس در بدنه و در راس دولت به شکل‌های گوناگون بود. از هفتم خرداد که مجلس شروع به کار کرد تا یازدهم شهریور که رییس مجلس به خوزستان سفر کرد و نام سفر خود را نظارت میدانی گذاشت و ادبیات این نظارت میدانی نیز از سوی رسانه‌های هوادار رییس مجلس تولید و توزیع شد فقط دوماه سپری شده بود. این شتاب در شروع و سپس در کمتر از یک ماه سفر به استان سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد در این باره پیش از اینکه مجلسی در کار باشد فکر شده بود.

دنباله سفرهای استانی احمدی‌نژاد؟

صرف نظر از موقعیت متفاوت و مناصب به شدت متمایز از هم محمود احمدی‌نژاد رییس دولت‌های نهم و دهم و محمدباقر قالیباف که رییس مجلس قانونگذاری است به نظر می‌رسد دست کم ریخت و شکل و قیافه سفرهای رییس مجلس با سفرهای احمدی‌نژاد شباهت‌های غیرقابل انکاری دارد. احمدی‌نژاد به قلب شهرهای کوچک و روستاها می‌زد و با شهروندان به ویژه شهروندان کم‌درآمد نشست و برخاست می‌کرد و می‌گفت باید تنگناها را از نزدیک دید. حالا رییس مجلس نیز همان رفتار و گفتار را ادامه می‌دهد با این تفاوت که به لحاظ قانونی رییس مجلس وظیفه و اختیار ندارد به استاندار و حتی دهدار دستور اجرایی بدهد که بار مالی دارد و باید برای هر ریال آن از نهادهای گوناگون دستور و مجوز گرفت. اما نمایندگان هوادار رییس مجلس و نیز رسانه‌های اصولگرا بدون اشاره به شباهت رفتاری و گفتمانی رییس فعلی مجلس با رییس سابق دولت این را در برابر گوشه‌گیری و نشستن در جای امن از سوی دولت و رییس آن قرار داده و نوشتند و گفتند این نظارت میدانی کاستی‌های کار دولت را جبران می‌کند.

گامی فراتر

در دیگر سو اما نمایندگان مجلس یازدهم صدها طرح در حوزه اقتصاد به هیات‌رییسه دادند و همراه آن با طرح پرسش‌های گوناگون در یک دوره کوتاه ۹ وزیر را با برنامه داشتن پرسش به مجلس فراخواندند و از پاسخ‌های ارائه‌شده قانع شده یا نشده، روزنه‌هایی برای ورود به قوه اجرا باز کردند. رییس مجلس اما چند ساعت قبل از اینکه به دومین نشست سران قوا برود و در آنجا مسائل را با حضور رییس قوای دیگر و در حضور وزیران و دیگر اعضای این نهاد موقت طرح کند به دیدار بیماران کرونایی رفت و به نظر می‌رسد این رفتن به میان بیماران و کادر پزشکی هر فایده‌ای که داشت یک زیان بزرگ نیز داشت و آن به هم خوردن نشست سران قوا بود. اما انگار این اتفاق برای رییس مجلس و همراهانش چندان هم بی‌فایده نبود و راه انداختن نشست رییس مجلس با وزیران دولت در دستور کار قرار گرفت.

نقطه عطف

در ادامه بحث‌هایی که درباره ضرورت نظارت میدانی در جریان بود و در پی برخی نشست‌های رییس مجلس و ردیف کردن وزیران اقتصادی و گزارش‌دهی وزیران به رییس پارلمان بود که روزنامه کیهان با تیتر یک معنادارش و گزارش مشروح نقطه عطف را با شتاب نمایان کرد. این روزنامه نوشت: «به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان، پیگیری وضع معیشتی مردم در مجلس شورای اسلامی یکی از نقاط قوت این دوره خانه ملت است، چنان‌که روز یکشنبه ۲۷ مهرماه، محمدباقر قالیباف رییس مجلس میزبان رییس کل بانک مرکزی و وزرای نفت، اقتصاد، جهاد کشاورزی و صمت در تالار آینه مجلس شورای اسلامی بود تا مساله اقتصاد و معیشت، سیاست‌های پولی، مالی و تجاری، نحوه حمایت از واردات کالاهای اساسی با ارز ‌ترجیحی و حمایت از تولید، بیش از پیش پیگیری شود.

در این جلسه، نمایندگان مجلس، دیدگاه‌ها و انتقادات خود را پیرامون مسائل مختلف از جمله نفوذ دلالان در بحث توزیع نهاده‌های دامی‌ و خودرو و… مطرح کردند و علاوه‌ بر مباحث مربوط به بازار ارز، مشکلات خودروسازی نیز در این جلسات مطرح شد مثلا اینکه فعالیت دلالان در بخش خودرو باعث شده ورق فولاد و قطعات آن ۱/۵ برابر قیمت واقعی به دست خودروسازان برسد که این مساله تأثیر قابل توجهی در افزایش قیمت خودرو در کشور دارد.

پیگیری مشکلات اقتصادی از سوی مجلس در شرایطی رخ داده که جلسات سران قوا بیش از یک ماه است که برگزار نشده است! آخرین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مربوط به مخالفت روسای قوای تقنینی و قضایی با تشکیل بورس نفت بود که از آن روز تاکنون جلسه اقتصادی سران قوا تعطیل بوده است. به سخن دیگر، با وجود اینکه دولت در شرایط جنگ اقتصادی، جلسات سران قوا را برگزار نمی‌کند، اما مجلس تعامل خود را با دستگاه‌های دولتی ادامه داده تا بتواند تاثیر مثبتی در زندگی مردم ایجاد کند. از همین رو، با وجود گذشت مدت‌زمان اندکی از این جلسه، شاهد تغییراتی در تصمیم‌گیری‌ها و در پی آن آرامش در بازارهای کلیدی کشور هستیم. نمونه بارز این نتایج را در آماده‌سازی طرح مشترک دولت و مجلس برای بازار خودرو، ثبات بورس و کاهش نرخ‌ها در بازار سکه و ارز می‌بینیم

به این ترتیب و به زعم این گزارش کاری که دولت نمی‌توانست در دو نشست در یک هفته به طور مستمر انجام دهد در یک نشست به بار نشست و بازارها عقب نشستند.

مجلس یازدهم که لابد در ذهن اتاق فکر آقای قالیباف و همراهان پیدا و پنهان او آماده شده بود خبر داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها