رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546575

نمایندگان مجلس، با سند ادعا می‌کنند، وزارت بهداشت ، بدون سند تکذیب می‌کند

واکسن کرونا؛ تسویه‌حساب سیاسی یا گم‌شدن اساسی

ساعت 24-بالا گرفتن امواج افشا و تکذیب درباره توزیع واکسن‌های وارداتی ظرف روزهای گذشته، تاییدی بود بر اینکه ادعای مسوولان و عاملان قوای مقننه و مجریه درباره «سیاسی نبودن مقوله سلامت» و «پرهیز از سیاسی شدن مقوله سلامت» صرفا یک شعار بی‌پشتوانه است و اتفاقا، «مقوله سلامت» از آن دست موضوعاتی است که در زمان‌های مقتضی و از جمله در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و جبهه‌گیری جناح‌های سیاسی در مقابل یکدیگر، به سادگی می‌توان آن را با سیاست در یک کاسه ریخت و محصولی سیاست‌زده بیرون آورد.

خبر
اصل ماجرا چیست؟
چند روز قبل، دو نماینده مجلس با استناد به آمارهای سازمان غذا و دارو مدعی شدند که توزیع واکسن‌های کرونای وارداتی به کشور، مغایر با آمار و اعدادی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.
روز دوشنبه، معصومه پاشایی‌بهرام؛ نماینده مرند و جلفا و عضو ناظر مجلس در شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با استناد به جداول واردات و توزیع واکسن‌های کرونا، مدعی شبهاتی در واقعیت روند توزیع واکسن‌ها شد.
پاشایی‌بهرام، ضمن طرح ادعای فروش واکسن کرونای دولتی 300 هزار تومانی در بازار سیاه به قیمت 25 میلیون تومان و وجود شواهد دال بر خروج واکسن از زنجیره رسمی توزیع به بازار سیاه و انتقاد از جانمایی افراد فاقد اولویت در لیست‌های تزریق در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها، اعلام کرد که برخلاف روند معمول و در حالی که باید شناسه اصالت واکسن در سامانه «تیتک» ثبت شود، تاکنون بیش از 50 درصد شناسه‌ها در سامانه ثبت نشده آن هم در حالی که ثبت آفلاین و با تاخیر شناسه اصالت واکسن در سامانه اتفاق می‌افتد.
پاشایی‌بهرام تاکید کرد: «برای استفاده صحیح از سامانه تیتک و سیب، باید آموزش لازم به پرسنل بهداشتی داده شده و تمامی شناسه‌های اصالت واکسن‌ها در سامانه تیتک ثبت شوند تا جلوی خروج از زنجیره گرفته شود، تمامی شناسه‌ها باید قبل از تزریق، از سامانه تیتک استعلام تا واکسن‌های تقلبی شناسایی شوند و لیست‌های تزریق به صورت سیستمی و نه کاغذی و با مسوولیت فرد مشخصی به سامانه سیب معاونت بهداشت ارسال شود تا مساله‌ای شبیه مساله پاکبان‌ها (تزریق خارج از نوبت واکسن به مدیران شهرداری‌های آبادان و علی‌آباد کتول و تهران و قزوین با توجیه درخواست داوطلبانه پاکبان‌ها برای تزریق واکسن به مدیران) پیش نیاید. همچنین باید کد ملی افراد قبل از تزریق از ثبت احوال به صورت سیستمی استعلام شده و با لیست ارایه ‌شده تطبیق داده شود تا افراد به جای هم واکسن نزنند، پیامکی حاوی کد تایید به تلفن همراه فرد ارسال شود تا فرد این کد را در اختیار مرکز بهداشت قرار دهد و مرکز بهداشت صرفا با داشتن این کد بتواند اطلاعات تزریق را در سامانه ثبت کند (همانند فرآیندی که برای ‌هویت سنجی افراد در اینترنت بانک‌ها انجام می‌شود) و برای واکسیناسیون، اطلاعات بیماران خاص به جای خوداظهاری، از بیمه‌های درمانی به صورت سیستمی گرفته شود چون بیمه‌ها این اطلاعات را به صورت صحیح و دقیق در اختیار دارند.»
روز چهارشنبه، محسن دهنوی؛ نماینده تهران و عضو هیات‌رییسه مجلس هم در صفحه توییتر خود خطاب به مسوولان وزارت بهداشت نوشت: «یا اطلاع ندارید یا مثلا اطلاع ندارید! سامانه‌های خودتان نشانگر گم‌ شدن ۲۰۰هزار دوز واکسن کروناست. نامه‌ام به آقای نمکی بی‌پاسخ مانده تا کد ملی واکسینه‌شدگان و تعداد دقیق دوز واکسن‌ها را به مجلس اعلام کند. با استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس، تکلیف واکسن‌های نامشخص را معلوم می‌کنیم.»
به دنبال انتشار اظهارات این نمایندگان که برخی در فضای مجازی منتشر شد و برخی دیگر به خروجی خبرگزاری‌ها رسید، کیانوش جهانپور، از جایگاه سخنگوی سازمان غذا و دارو و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، این اظهارات و شبهات را تکذیب کرد و روز پنجشنبه در صفحه توییتر خود در دو پاراگراف و با دو ادبیات متفاوت به این اظهارات پاسخ داد و نوشت: «یکی گفته، ۲۰۰هزار دوز واکسن گم شده، اون یکی گفته: یک میلیون و ۵۰۰هزار دوز واکسن کرونا گم شده، منتظر سومی هستیم که بره بالاتر، الحمدلله متر که نداره، کنتور هم نمیندازه، استخوان هم نیست که در گلو گیر کنه! برو بالاتر... تاکنون سه میلیون و ۱۹۵ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کرونا وارد و تحویل وزارت بهداشت شده و در زنجیره توزیع قرار گرفته است. هیچ واکسنی گم نشده و نخواهد شد، اطلاعات واکسن‌های کرونا مستمرا قابل رصد است، آنچه ظاهرا خارج از نظام سلامت مدت‌هاست گم شده، صداقت برخی سیاسیون و حرف مستند و با حساب و کتاب است.»
اظهارات نمایندگان مجلس در حالی است که وزارت بهداشت در آخرین گزارش‌های خود اعلام کرده: «تاکنون یک میلیون و 670 هزار و 118 نفر، دوز اول واکسن کرونا و 330 هزار و 805 نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به دو میلیون و 923 دوز رسیده است.»

هر اتفاقی، دو رو دارد
آنچه نمایندگان مجلس را به انتقاد و اعتراض واداشته و سخنگوی سازمان غذا و دارو و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت را برآشفته کرده، باید از دو زاویه مورد توجه قرار بگیرد چون شرایط امروز کشور، ایجاب می‌کند که عینک‌های‌مان برای بررسی این اتفاق، تعویض شود.
اگر ادعاهای نمایندگان مجلس، واقعیت داشته باشد: اگر نمایندگان قوه مقننه، این‌بار راست گفته و به شواهدی دال بر تناقض آماری در توزیع واکسن‌های وارداتی و غیرقابل عرضه عمومی کرونا رسیده باشند، آخرین برگ بازنده برای وزیر بهداشت دولت دوازدهم روی میز آمده است. سعید نمکی؛ دومین وزیر بهداشت دولت دوازدهم بود که وقتی با حکم رییس‌جمهوری و رای مثبت نمایندگان مجلس دوازدهم به وزارت منصوب شد، اعلام کرد که عزم خود را بر توقف چرخه گسترده واردات دارو، حمایت از تولید داخل و خشکاندن ریشه‌های فساد دارو جزم کرده است. تشکیل یک قرارگاه ویژه برای گزارش‌دهی مستمر درباره نحوه هزینه‌کرد ارز دارو از اقداماتی بود که این وزیر بهداشت به آن مباهات کرده و از ابداعات خود می‌دانست. اما همین امروز، همین حالا، می‌توانید به بزرگ‌ترین بازار سیاه داروی ایران؛ خیابان ناصرخسرو، سر بزنید و از داروفروشان خیابانی که هیچ ظاهر عجیب و غریبی هم ندارند، سراغ گران‌ترین داروهای یارانه‌ای که با ارز دولتی وارد شده یا حتی داروهایی که به دلیل ماهیت و مواد موثره، تحت تدابیر شدید امنیتی و قضایی تولید و توزیع می‌شوند و فقط و فقط مصرف بیمارستانی و محدود دارند را بگیرید. شاید این داروفروشان نتوانند در یک ساعت و یک روز برای‌تان تامین کنند، ولی مطمئن باشید که تا آخر هفته این دارو را به دست بیمارتان می‌رسانید و مطمئن باشید که دارویی تحویل می‌گیرید که از تنور داغ شبکه رسمی توزیع و ممهور به برچسب فارسی بیرون آمده است. فساد شبکه دارو، کالای موجود در سوپرمارکت‌های سطح شهر نیست که یک مامور دون پایه سازمان تعزیرات یا یک پلیس رده چندم بتواند سر از منشأ و ریشه آن در بیاورد. همچنانکه در تمام کشورهای درگیر با فساد دلالی و رانت، مرسوم است، سر دراز این قصه، گاه می‌تواند تا بالاترین لایه‌های قدرت هم برسد. پس اگر یک نماینده مجلس سیزدهم، یک بار خبط کرده و در تلاشی حساب شده، به اسناد طبقه‌بندی شده دال بر نشت گران‌ترین و حیاتی‌ترین داروی مورد نیاز جمعیت عمومی کشور دست پیدا کرده، تکذیب واقعیت‌ها، کاری عبث است چون تنها استناد تکذیب‌کنندگان در قبال افشاگری‌ها، این است: «به صداقت همکاران‌مان، اعتماد داریم.»
و این اصلا جواب خوبی نیست. صداقت یا بی‌صداقتی، پوست صورت نیست که تغییر رنگ بدهد. بسیاری از آدم‌های خطاکار و شرور، ظاهر و چهره‌ای به مراتب مظلوم‌تر از من و شما دارند و آنقدر سیاس هستند که با انتخاب آگاهانه کلمات و با توسل به قدرت گویای زبان بدن، زبده‌ترین کارآگاهان سیاست و اقتصاد را هم فریب داده و سند دوباره‌ای برای بی‌گناهی خود جمع کنند. نمونه این افراد هم البته در ایران اسلامی، کم نبوده و نیست و نسل‌شان هم روزبه‌روز، بارورتر می‌شود. پس می‌شود به سخنگوی سازمان غذا و دارو این‌طور گفت که: آقای جهانپور، برای دفاع از صداقت نظام سلامت و دست‌اندرکاران توزیع واکسن کرونا، سندی محکم‌تر از آمار عددی واکسن‌های وارداتی رو کنید چون حریف‌تان، دست‌هایی پرتر از شما دارد. آقای جهانپور لطفا توجه کنید که یک سوال مهم هنوز برای بسیاری از مردم ایران؛ مردم شهرهای آبادان، علی‌آباد کتول، قزوین، زنجان و تهران بی‌پاسخ مانده؛ این که واقعا اگر بنا به ملاحظاتی، تخلف توزیع واکسیناسیون پاکبان‌های بینوا و انحراف تزریق به سمت مدیران و افراد خارج از اولویت شهرداری‌های این شهرها رو و رسانه‌ای نمی‌شد، آیا جمعیت عمومی از این تخلف باخبر می‌شد؟ و آیا عنوان محترمانه انحراف نوبت‌بندی واکسن کرونا، نشت دارو نیست؟
اگر ادعاهای نمایندگان مجلس، واقعیت نداشته باشد: در این‌ صورت می‌رسیم به پایان خوش بازی؛ تسویه حساب سیاسی نمایندگان مجلس سیزدهم با دولت منتسب به اصلاح‌طلبان و تمام هواداران آنها. در این صورت، طرح ادعای انحراف واکسن‌های وارداتی و گم شدن 150 هزار یا 200 هزار دوز واکسن، آخرین برگ برنده در دست نمایندگان مجلس است که می‌خواهند در این 35 روز باقیمانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا، به تصور خود، حداقل برای یک دوره چهارساله، جناح مخالف را به استراحت اجباری بفرستند. اصحاب رسانه، یک فرمول کلیدی دارند؛ «مخاطبی که امروز خبری را می‌خواند، هیچ تضمینی نیست که فردا، دنبال پیگیری خبر بدود. پس، همین امروز باید ضربه کاری را بزنی.»
اگر محسن دهنوی و معصومه پاشایی‌بهرام هم این فرمول را بلد باشند، ضربه کاری را زده‌اند. حالا، مسوولان وزارت بهداشت به یک دوپینگ اساسی نیاز دارند برای دویدن در مسیر بی‌انتهای مرمت خرابکاری‌ها....

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها