رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595379

دلیل چرخش هند به سمت روسیه مشخص شد

ساعت24-وزیر امور خارجه هند علت تقویت همکاری های کشورش با روسیه از جمله در زمینه تهیه ادوات و تجهیزات دفاعی و نظامی مورد نیاز خود را عدم همکاری های لازم از جانب آمریکا با دهلی نو به ویژه در چهار دهه اخیر دانست.

html>

سوبرانیام جایشنکار وزیر امور خارجه این کشور با حضور در شورای دوستی هند و آمریکا در واشنگتن و با حضور جمعی از اتباع هندی مقیم آمریکا گفت: وابستگی هند به تجهیزات دفاعی روسیه و روابط دفاعی قوی با مسکو به این دلیل نیست که دهلی نو برای گرفتن تجهیزات و ادوات دفاعی مورد نیاز خود، خواسته های خود را با آمریکا در میان نگذاشته است.

هند در سال های اخیر یکی از مشتریان اصلی تجهیزات دفاعی و نظامی روسیه از جمله سامانه های موشکی اس-۴۰۰ بوده است.

جایشنکار گفت: تقریبا از سال ۱۹۶۵، ایالات متحده هیچ تجهیزات دفاعی برای فروش به هند ارائه نداده است. این در واقع دوره ای بود که روابط شوروی و هند پس از آن روابط هند با روسیه، بسیار قوی شد.

وی ادامه داد: این عدم همکاری به دلیل تلاش نکردن هند برای تهیه نیازهای دفاعی خود از آمریکا نبوده است.

"هارش واردهان" معاون وزیر امور خارجه هند در آذر ماه سال ۱۴۰۰ همزمان با حضور ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در دهلی نو اعلام کرد که تحویل سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه به دهلی نو آغاز شده است.

روسیه و هند اکنون در ساخت مجموعه‌های موشکی براهموس و طراحی مشترک هواپیمای شکاری نسل پنجم و نیز ساخت جنگنده‌های سوخو-۳۰ و تانک تی-۹۰ با یکدیگر همکاری می‌کنند.

هند در سال ۲۰۱۸ قرارداد خرید ۵ سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ارزش ۵ میلیارد دلار را با روسیه امضا کرد. این قرارداد انتقاد آمریکا از هند را به دنبال داشت به گونه‌ای که کاخ سفید هند را به تحریم تهدید کرد.
دهلی نو با وجود مخالفت‌ها و اخطارهای آمریکا در خصوص انجام قراردادهای بزرگ نظامی با روسیه، این توافق را امضا کرد.

در خرداد ۱۳۹۸ آمریکا فروش جنگنده های اف ۳۵ به هند را مشروط به قطع همکاری دفاعی این کشور با روسیه دانست و اعلام کرد که اگر هند قرارداد ۵.۴۳ میلیارد دلاری خود با روسیه برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ را لغو کند، واشنگتن جنگنده های اف ۳۵ را در اختیار نیروهای هوایی و دریایی هند قرار خواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها