رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 113934

کاربرد فیشور سیلانت در پیشگیری از پوسیدگی در کودکان

در برخی سطوح دندانی به‌ویژه سطوح جونده، شیارها و فرورفتگی‌هائی وجود دارد. در اولین دندان آسیای دائمی این شیارها عمیق‌تر هستند. به علت آن‌که موهای مسواک آن‌قدر ظریف نیستند تا بتوانند عمق شیارها را تمیز کنند، مواد غذائی و میکروب‌ها به‌خوبی از روی دندان پاک نمی‌شوند. با تجمع مواد غذائی و فعالیت‌ میکروب‌ها در این نواحی، مینای دندان ضعیف شده، پوسیدگی آغاز می‌گردد. برای پیشگیری از پوسیدگی‌های سطح جونده، مواد مخصوص به نام فیشو سیلانت وجود دارد که می‌توان از آنها برای بستن عمق شیارها به‌طور مؤثر استفاده کرد. بدین ترتیب از تجمع مواد غذائی و میکروب‌ها و ایجاد پوسیدگی جلوگیری خواهد شد.
سیلانت‌ها می‌توانند سال‌های زیادی بر روی دندان باقی بمانند. گاهی اوقات به علت جویدن مواد غذائی سخت، مانند آب‌نبات یا مواد غذائی چسبنده ممکن است از جا کنده شده و نیاز به اصلاح داشته باشند بنابراین بهتر است هر شش ماه یک‌بار بررسی شوند. در حال حاضر روش پوشاندن شیارها، روش مؤثری در پیشگیری از پوسیدگی‌های سطوح جونده دندان شناخته شده است. استفاده از فیشور سیلانت بعد از معاینه دندان‌ها، با تشخیص و صلاح‌دید دندانپزشک انجام می‌شود.
توجه: در این روش نیازی به بی‌حسی و تراش دندان نیست پس بهتر شما والدین عزیزی که به سلامت دهان و دندان کودک دلبند خود اهمیت می‌دهید با کاربرد روش‌های پیشگیری که برای کودک قابل تحمل‌تر می‌باشد در وقت و هزینه خود صرفه‌جوئی کنید. چون هدف بهداشت جهانی این است که پیشگیری از بیماری مقدم‌تر از درمان آن است.
● سرماخوردگی مکرر کودکان نشان‌گر نقص سیستم ایمنی نیست
یک فوق تخصص ایمونولوژی، آسم و آلرژی گفت: کودکان در سال ممکن است ۱۲ تا ۱۳ بار دچار علائم سرماخوردگی شوند اما مردم نباید گمان کنند که این سرماخوردگی‌های مکرر لزوماً نشان‌گر نقص سیستم ایمنی فرزندشان است.
دکتر سید ”بهرام میر سعید قاضی“ در حاشیه همایش دوسالانه ایمونولوژی، آسم و آلرژی در گفت‌وگوئی با خبرنگار گروه علمی ایرنا خاطر نشان کرد که اگر کودکی عفونت‌های غیرطبیعی و مزمن داشته باشد باید از نظر سیستم ایمنی مورد بررسی قرار بگیرد اما سرما خوردگی مکرر کودکان دلیل بر ابتلای به بیماری دستگاه دفاعی بدن نیست. دکتر قاضی گفت: ”نقص ایمنی اولیه“ بسیار نادر است و بین یک در ۱۰ هزار رخ می‌دهد. این فوق تخصص ایمونولوژی (دستگاه ایمنی بدن) گفت: بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن یا به‌صورت ”اولیه“ و نقایص ژنتیکی بروز می‌کند که تا سنین بالا ادامه می‌یابد و یا به‌صورت ”ثانویه“ و در طول زندگی به دلایل مختلف بروز می‌کند. وی گفت: نقص سیستم ایمنی اولیه بدن، معمولاً خود را به‌صورت بیماری‌ها از سنین اولیه نشان می‌دهند به‌طوری‌که مثلاً کودکی که به دنیا می‌آید به مشکل ریوی روبه‌رو است و یا غدد لنفاوی‌اش بزرگ می‌شود، تب‌های نامشخص می‌کند و با انجام آزمایش در گلبول‌های سفید او تغییراتی دیده می‌شود و یا به دنبال واکسیناسیون مثلاً به هنگام تزریق واکسن زنده ”ب‌ث‌ژ“ کودک دچار انتشار میکروب سل در بدن می‌شود. این متخصص ایمونولوژی، آسم و آلرژی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ”آسم“ در کودکان اشاره کرد و گفت: آسم در کودکان نیز نسبت به افراد بالغ تفاوت دارد. وی گفت: در کودکان به‌خصوص در کودکان زیر پنج سال، آسم ۷۰ تا ۸۰ درصد با ویروس‌های درگیر کننده دستگاه تنفسی و به شکل سرماخوردگی ظاهر می‌شود. وی افزود اگر به‌طور استثناء کودکی به عوامل محیطی مثل گرده درختان قارچ یا حشرات بندپا که در خاک زندگی می‌کنند مثل مایت یا هیره سوسک حساسیت داشته باشد می‌تواند هم‌زمان دچار آلرژی بینی و حمله آسم بشود. ”آسم“ عدم تحمل دستگاه تنفس تحتانی شش‌ها به عوامل محیطی است که بیمار به آن آلرژی و حساسیت دارد و به شکل سرفه، خس‌خس و تنگی نفس ظاهر می‌شود. ششمین همایش دوسالانه ایمونولوژی، آسم و آلرژی با حضور پزشکان و متخصصان این رشته در داخل کشور و چند متخصص از کشورهای فرانسه، انگلستان، کانادا و آلمان در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار و به مدت سه روز ادامه یافت. هدف از برگزاری این همایش، ارتقای دانش و تبادل اطلاعات متخصصان رشته ایمونولوژی آسم و آلرژی در کشور بود.

دکتر میترا صابرپور، جراح دندانپزشک کودکان

منبع : ماهنامه کودک

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها