رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 178222

خستگی، بزرگی کبد، زردی و تهوع از علائم کبد چرب

ساعت24-فوق‌تخصص گوارش و کبد علائم و نشانه‌های کبد چرب را تشریح کرد و گفت: خستگی و احساس ناراحتی و درد مختصر در قسمت فوقانی سمت راست شکم، درد شکم، تهوع، استفراغ، بزرگی کبد و زردی از علائم کبد چرب هستند.

style="text-align: justify;">سید موید علویان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، علائم و نشانه‌های کبد چرب را تشریح کرد.

وی گفت:‌ در اکثر موارد در بیماری کبد چرب معمولاً‌ علامت خاصی وجود ندارد و به دنبال انجام آزمایش‌های دوره‌ای اختلال در آنزیم‌های کبد مشخص می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: در زمان انجام سونوگرافی شکم برای علل‌های دیگر نیز وجود کبد چرب می‌تواند تشخیص داده شود.

به گفته وی اختلالات آنزیمی در کبد چرب معمولاً خفیف بوده و در اکثر موارد موجب افزایش مختصر در آنزیم‌های کبدی ALT، AST می‌شود که گاهی بیماری با سنگ صفراوی همراه است.

علویان خاطر نشان کرد: در برخی موارد نیز علائمی نظیر خستگی و احساس ناراحتی و درد مختصر در قسمت فوقانی و سمت راست شکم (محل کبد)، دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در موارد شدید علائمی مانند درد شکم، تهوع، استفراغ، بزرگی کبد و زردی عارض می‌شود، گفت:‌ این عوارض در اکثر بیماران چاق دیده می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه در صورت پیشرفت بیماری به سمت سیروز کبدی، بزرگی طحال، تجمع آب در شکم و اندام‌ها و تغییرات پوست دیده می‌شود، گفت: بیماری‌های قلبی- عروقی یکی از علل مهم مرگ و میر در بزرگسالان به شمار می‌رود ولی باید دانست که عواملی موجب چنین بیماری‌هایی می‌شود و از دوران نوجوانی اثرات مخرب خود را آغاز کرده و به مرور زمان و در بزرگسالی فرد را دچار سکته مغزی می‌کند.

علویان تاکید کرد: با توجه به این موارد می‌توان در سنین پایین‌تر مشکلات را برطرف کرده و از ابتلا به بیماری قلبی عروقی پیشگیری کرد.

وی افزود: بیماری زمینه‌ای به سبب آسیب عروق کرونر و در نتیجه سکته قلبی می‌شود، تصلب شرائین یا آترواسکلروز نام دارد که در این بیماری چربی و کلسترول به مرور زمان در دیواره داخلی سرخرگ‌ها رسوب کرده و این رسوب سبب می‌شود تا جریان خون در رگ‌ها به خوبی صورت نگیرد و زمینه‌ساز تشکیل لخته خونی می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد تاکید کرد: عواملی که سبب بیماری تصلب شرائین می‌شود همان استعمال دخانیات، چاقی، بی‌تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، فشار خون بالا، چربی‌های خون بالا، دیابت قندی و عوامل ژنتیکی هستند که با علل به وجود آمدن کبد چرب شباهت کلی دارند.

وی در توصیه‌ای به بیماران کبد چرب گفت: برای اینکه در آینده این افراد دچار بیماری‌های قلبی و عروقی نشوند و سکته مغزی نکنند باید از همین امروز سیگار خود را خاموش کرده و آن را ترک کنند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها