رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 376166

7 راهکار، وقتی کودکان لجبازی می کنند

ساعت 24-به کودکتان آموزش دهید با یکبار به حرف شما گوش کنند.وقتی کودک به خواست شما عمل نمی کند ، خشمگین می شوید و اگر بارها به همین شکل تکرار شود و مشکل رفع نشود شما ناامید می شوید

7 راهکار
dir="RTL">نادیده گرفتن درخواست شما و بی توجهی به دستور شما قابل قبول نیست . به کودک آموزش دهید بار اول که درخواست می کنید به حرف شما گوش کنند وگرنه نادیده گرفتن حرف شما عادت می شود .

وقتی به فرزند خود می گویید وقتش رسیده ، بیایید داخل و پاسخی دریافت نمی کنید یا وقتی به کودک می گویید اسباب بازی هایش را جمع کند و اوتظاهر می کند که حرف شما را نشنیده ، در اینجا 7 روش برای وقتی که کودک حرف های شما را نادیده می گیرد پیشنهاد می کنیم .

1 حواس پرتی ها را حذف کنید

این موضوع مهم است که تشخیص دهید که آیا کودک فرمان شما را نشنیده ویا اینکه شنیده اما با لجبازی به حرف شما بی توجهی می کند. وقتی کودک جذب بازی ویدیویی است و شما از اتاق دیگر او را صدا می زنید و یا وقتی در فاصله ای از شما در حال دوچرخه سواری است ممکن است صدای شما را نشنیده باشد .

پس قبل از اینکه درخواستی از کودک کنید مطمین شوید حواسش پرت نیست . تلویزیون را خاموش کنید نامش را صدا بزنید و چشم تو چشم شوید و حتی شاید دست روی شانه اش قرار دهید .

2 از فرزند خود بخواهید که درخواست شما را تکرار کند

وقتی از کودک می خواهید فرمان شما را تکرار کند مطمین می شوید حرف شما را شنیده است . بپرسید خیلی خوب حالا چه کاری از شما خواستم انجام دهید و صبر کنید تا کودک پاسخ دهد .

اگر کودک سوالی داشت ،پاسخ روشنی به او بدهید اگر کودک درخواست شما را تکرار کرد شما متوجه می شوید درخواست شما روشن است و ابهامی ندارد.

3 اولین هشدار را بدهید

پس از اینکه از کودک درخواستی کردید و مطمین شدید فرمان شما را متوجه شده پنج ثانیه صبر کنید شاید برای فهمیدن درخواست شما نیاز به اطلاعت بیشتر دارد اما اگر هیچ تلاشی برای انجام درخواست شما انجام نداد کودک به دستور شما بی توجه بوده است .

به او بگویید اگر .... هشدار دهید . مثلا بگویید اگر به اتاقت نروی و شروع به تمیز کردن اتاقت نکنی شب نمی توانی بازی کامپیوتری انجام دهی . در باره نتیجه هشداری که دادیدفکر کنیدو مطمین شوید که اگر کودک کارش را انجام نداد شما به هشداری که داده بودیدعمل کنید . اگر کودک به شما پاسخ داد که می دانم . تمیز خواهم کرد به او تذکر دهید باید وقتی از او خواسته شده این کار را انجام دهد نه با برنامه ریزی خودش در این صورت نیز همان رویکرد و ممنوعیت از بازی کامپیوتری را برای او داشته باشید .

4 یک نتیجه را دنبال کنید

پس از هشدار دادن 5 ثانیه دیگر صبر کنید . اگر کودک هیچ تلاشی برای درخواست شما انجام نداد یک نتیجه را دنبال کنید .

در این صورت سعی کنید امتیازی را از او بگیرید مثلا اسباب بازی مورد علاقه کودک یا وسیله الکترونیکی ، اما برای مدت کوتاه این امتیاز را بگیرید . تهدید برای انداختن لپ تاب در سطل زباله رفتار کودک را بهتر نمی کند.بجای تهدید انداختن در سطل زباله بقیه روز استفاده از ابزار الکترونیکی را محروم کنید.

5 داشتن برنامه برای حل مشکل

اگرمعمولا کودک حرف های شما را نادیده می گیرد ، برنامه ای برای حل مشکل داشته باشید . انتظارات خود را مشخصا بیان کنید و بگویید انتظار دارم وقتی درخواستی دارم با یکبار گفتن عمل کنی و بگویید که متوجه هستید که او مشکلی در شنیدن دارد و باید کاری انجام گیرد .

برای برخی از کودکان جایزه و توجه مثبب برای رفتارهای خوب آنها انگیزه لازم برای انجام کارهای خوب ایجاد می کند . مثلا وقتی از کودک می خواهید تلویزیون را خاموش کند و بلافاصله خاموش می کند در اینجا تشویق به موقع سبب می شود در شرایط مشابه انگیزه برای انجام در خواست شما داشته باشد .

برخی دیگر ازکودکان برای انجام درخواست نیاز به انگیزه بیشتری دارند .یک سیستم پاداش یا سیستم عملکرد برای تشویق کودک در سازگاری پیش بگیرید .

6 مشکلات زیر را حل کنید

اگر کودک شما در بیش از یک محیط خواسته ها را نادیده می گیرد مثلا در خانه و مدرسه ، بهتر است مشکلات زیر را حل کنید واین سوال ها را ازخود بپرسید .

آیا کودک مشکل در شنوایی دارد ؟اگر کودک مشکل در شنیدن دارد آزمایش انجام دهید ممکن است مشکل در شنیدن یا فهمیدن درخواست شما داشته باشد .

آیا کودک شما مشکل درمیزان توجه دارد ؟ اگر کودک شما تمرکز زیادی روی کاری که در حال انجام است از خود نشان می دهد ، صدای شما را نمی شنود یا اگر نمی تواند برای مدت طولانی به آنچه که شما از او خواسته اید تمرکز کند ممکن است مشکل بیش فعالی داشته باشد .

آیا کودک شما مشکل شناختی دارد ؟ مشکلات تکاملی یا آسیب های شناختی که ممکن است کودک مشکل در پیشرفت تدریجی داشته باشد و درمدت زمان کوتاه قادر به انجام درخواست شما نباشد . اگر کودک شما از نظر ذهنی یا فیزیکی مشکلی دارد بهتر است با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید . قبل از داشتن برنامه برای حل مشکل نافرمانی کودک بهتر است مشکل ذهنی یا فیزیکی بوسیله پزشک بررسی شود.

7 اجتناب از کارهایی که کودک تشویق به روگردانی از شما می شود

گاهی والدین سهوا کودک را به نافرمانی آموزش می دهند . فریاد زدن ، سرزنش کردن ، التماس کردن ،کارهایی هستند که سبب می شوند کودک خواست های شما را نادیده بگیرد . سخنرانی طولانی مدت و دادن دستورهای زیاد همچنین سبب نافرمانی کودک می شوند .

دستور العمل های خود را برای موضوع های مهم بکار ببرید و تکرار یک تهدید یا هشدار تکراری به کودک می آموزد اولین بار نیست که نافرمانی می کند .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها