رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 380337

سرنوشت دریای خزر به مجلس کشید

ساعت24 -سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از بررسی کارشناسی کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

دریای خزر
علی نجفی­ پس از جلسه عصر امروز این کمیسیون با وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرنگاران افزود: در این جلسه تعداد قابل توجهی سوالات نمایندگان از آقای ظریف از جمله آخرین وضعیت برجام و روند مذاکرات، میزان خسارت ایران از عراق در جنگ تحمیلی، سد سازی ترکیه و­ موضوع اعطای گرین کارت به برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران و یا فرزندان آن‌ها و چند مسئله دیگر مطرح شد که آقای ظریف توضیحات مبسوطی درباره هر یک از این سوالات ارایه داد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان از پاسخ وزیر قانع شدند­ و­ پاسخ برخی سوالات هم برای نمایندگان قانع کننده نبود که طبق روال برای بررسی بیشتر به صحن مجلس ارجاع خواهد شد.

وی افزود: از جمله درباره گرین کارت، وزیر امور خارجه به روند پیچیده و بسیار طولانی اعطای گرین کارت به شهروندان خارجی در آمریکا اشاره کرد و گفت که چنین موضوعی در دستور کار نبوده است و صحت ندارد.

نجفی به بخش دیگری از سوالات نمایندگان درباره خزر اشاره کرد و گفت: در این جلسه آقای ظریف از آخرین روند مذاکرات و گفتگو‌هایی که منجر به امضای کنوانسیون دریای خزر شد سخن گفت و ضمن ارایه گزارش مبسوطی­ در این زمینه تاکید کرد که به هیچ وجه جمهوری اسلامی ایران در استیفای حقوق خود در دریای خزر کوتاهی نکرده و نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه در این زمینه وزیر امور خارجه اسناد و مستندات مفصلی ارایه کرد گفت: آقای ظریف تصریح کرد که بحث تعیین خط مبدا و تقسیم بستر و زیربستر دریا به هیچ وجه در این کنوانسیون مورد توافق قرار نگرفته و توافق‌های چند جانبه کشور‌های ساحلی در این زمینه به آینده موکول شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در نهایت مقرر شد برای بررسی بیشتر جلسه کارشناسی با حضور مسئولان دبیرخانه دریای خزر وزارت امور خارجه و نمایندگان سوال کننده در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اطلاع نداشتن اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از روند مذاکرات کنوانسیون­ رژیم حقوقی دریای خزر افزود: این موضوع صحت ندارد­ و من در چند جلسه درباره بررسی این موضوع حضور داشتم.

منبع:صدا و سیما

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها